به گزارش خبرنگار ایرنا ، جهانبخش سنجابی شیرازی روز چهارشنبه در همایش روز جهانی استاندارد در ساری افزود : کار اجرایی برای اسقرار نظام خوداظهاری استاندارد از خرداد سال جاری در کشور آغاز شده و تا پایان امسال 200 قلم کالا از چهار گروه کالایی به صورت پایلوت مشمول نظام خوداظهاری و خودکنترلی می شوند.
وی با اظهار این که نظام های استاندارد سازی به روز ، مبتنی بر نظام های خوداظهاری و خودکنترلی است ، گفت که کار مطالعاتی این نظام از سال 93 در کشور آغاز شده بود و تا پایان دولت دوازدهم به صورت کامل در کشور مستقر می شود.
** عضویت ایران در هیات مدیره فنی ایزو پس از نیم قرن
معاون سازمان ملی استاندارد دوره فعالیت دولت یازدهم را دوره طلائی برای استاندارد در کشور معرفی کرد و گفت : یکی از توفیقاتی که جمهوری اسلامی ایران در بحث استاندارد در دولت یازدهم به آن دست یافت ، عضویت در هیات مدیریه فنی ایزو ( TMB ) پس از نیم قرن بوده است.
وی افزود : تنها 15 کشور جهان در این مجمع فنی عضو هستند و ایران در تاریخ 92 ساله نظام استاندارد سازی ، این برای دومین بار است که عضو آن می شود.
سنجابی گفت : همچنین نظام استانداردسازی در کشور تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم 25 سال با نظام استاندارد بین المللی فاصله داشت که خوشبختانه این نقصان در سال 93 رفع شد.
وی با بیان اینکه در نظام استانداردسازی ایران ، برخلاف دنیا ، مصرف کننده تعریفی ندارد ، افزود : در دولت یازدهم همچنین بعد از یک وقفه 10 ساله در تعطیلی شورای عالی استاندارد ، دوباره سیر رفتن به سمت فعال شدن این نظام صورت گرفت که توفیقات آن شامل تمام ذینفعان اعم از حاکمیت ، تولیدکننده ، توزیع کننده و مصرف کننده شده است.
** رتبه 23 استاندارد سازی در جهان
معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد همچنین از کسب رتبه 23 نظام استاندارد سازی جهانی در میان 163 کشور دنیا برای نخستین بار به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای استاندارد در دولت یازدهم نام برد.
وی گفت که رتبه ایران تا پیش از دولت یازدهم 30 بود.
سنجابی ، ریاست دبیرخانه خاور نزدیک ' کودکس ' برای دو دوره متوالی را از دیگر توفیقات در دولت یازدهم برشمرد و افزود : تعداد استانداردهای ملی ما همچنین از 31 هزار و 500 گذشت و از تعداد استانداردهای بین المللی تدوین شده در ایزو بیشتر شد و تا پایان سال 35 هزار استاندارد هدفگذاری شده است.
وی گفت که تدوین 13 هزار مورد از این استانداردها در 6 ماهه نخست امسال صورت گرفت .
به گفته وی ، در کشور فشار به سمت رقابت پذیری جهانی است و تا پنج سال آینده نظام به روزی تحت عنوان نظام استانداردسازی جمهوری اسلامی ایران شکل خواهد گرفت.
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.