درخت یا درختچه فندق به ارتفاع 4 الی 6 متر و گاهی 10 متر و با قطر تنه 25 سانتی متر است که دارای میوه های خوراکی - صنعتی و چوبی انعطاف پذیر و مناسب برای صنایع دستی دارد.
علاوه بر رویش طبیعی در برخی مناطق جنگل های شمال، اکنون مردم روستاهای کوهستانی که اراضی شیب دار دارند با کاشت این درخت و فروش محصول آن امرار معاش می کنند.
همچنین از چوب آن می توان در کارهای هنری و صنایع دستی و سوخت استفاده کرد که در مجموع باعث می شود از نظر اقتصادی گونه ای بسیار با ارزش محسوب شود.
هر ساله در شهریورماه کار برداشت فندق در روستاهای بالادست دوهزار و سه هزار شهرستان تنکابن در غرب مازندران همچون روستاهای رحیم آباد و اشکورات در شرق گیلان آغاز می شود و فروش این محصول رونق اقتصادی را برای مردم این روستاها به همراه دارد.
یک کارشناس کشاورزی ایجاد اکوسیستم های جنگلی جدید ، حفظ آب و خاک و جلوگیری از سیل ، توسعه باغ داری در زمین های شیب دار ، جلوگیری از تخریب جنگل، اشتغال زایی ، افزایش درآمد روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهر ها و ارزآوری برای کشور را از فواید احیای جنگل های مخروبه شمال با محوریت کاشت فندق عنوان کرد.
فرهاد شاهنظری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اکثر ارتفاعات جنگل های شمال و جنگل های ارسباران در استان آذربایجان شرقی و حتی برخی از مناطق زاگرس قابلیت کشت فندق را دارند و با این کار ضمن تبدیل بعضی از زمین های کشاورزی بایر به باغ های پر حاصل فندق، رونق اقتصادی و درآمد مردم حاشیه این جنگل افزایش خواهد یافت.
وی اظهار داشت : برآیند بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که هر 1.2 هکتار فندق کاری زمینه اشتغال برای یک نفر را فراهم می کند و اگر فقط بخشی از عرصه های مستعد کاشت فندق در شمال کشور به این کار اختصاص یابد نزدیک به 18 هزار شغل ایجاد می شود.
به گفته این کارشناس ، فندق نیز مانند هر محصول دیگری با فرآوری ، قابلیت استفاده متنوع تری می یابد که نتیجه آن بالا رفتن ارزش افزوده آن است و با این کار اهدافی نظیر اشتغالزایی ، رفع بیکاری و ورود ارز به کشور ، به نحو مطلوب تری حاصل می شود.
یک کارشناس تغذیه نیز درباره ارزش غذایی و دارویی فندق به خبرنگار ایرنا گفت : میوه فندق بسیار غنی از فسفر و کلسیم و دارای 50 درصد ماده معطر است و مواد معدنی دیگری مانند آهن ، پتاسیم ، سدیم و همچنین برخی از ویتامین ها مثل تیامین و نیاسین نیز در آن وجود دارد.
مریم منصوری افزود : میوه فندق فشار خون را پایین می آورد و برای رفع تنگی نفس و سرفه های پی در پی مؤثر است و اگر با عسل مصرف شود تأثیر بیشتری دارد.
وی به خواص روغن فندق در درمان برخی بیماریها اشاره کرد و اظهار داشت : روغن فندق بهتر از خود فندق در درمان سرفه مؤثر است و کبد را تقویت می کند.
منصوری از ترکیه به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده فندق در دنیا نام برد و بیان داشت : ترکیه محصول به دست آمده از جنگل های طبیعی و باغ های خود را به صورت خشکبار و یا در انواع شکلات صادر می کند و از این طریق ، ارز آوری زیادی را برای این کشور به ارمغان می آورد.
مدیر جهاد کشاورزی تنکابن روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز برداشت فندق در روستاهای بالادست دوهزار و سه هزار بخش خرم آباد ، گفت : درخت فندق فقط در مناطق کوهستانی و اراضی شیبدار ارتفاعات تنکابن کشت می شود و سالانه حدود یکهزار تن فندق به ارزش اقتصادی 75 میلیارد ریال برداشت می‌شود.
عقیل استادی با بیان اینکه 245 هکتار از باغ های مناطق دو هزار و سه هزار این شهرستان زیر کشت فندق قرار دارند، افزود : بخشی از این محصول حالت تازه خوری دارد و بقیه نیز به صورت خشکبار به شهرستان‌های سراسر کشور صادر می گردد.
وی اظهار داشت : ایجاد کارخانه های فرآوری این محصول در منطقه می تواند برای آن ارزش افزوده ایجاد کند و ارزش اقتصادی آن را تا چند برابر افزایش دهد.
مدیر جهاد کشاورزی تنکابن با بیان اینکه ظرفیت تولید این محصولات نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است ، تصریح کرد : مهاجرت معکوس ، اشتغالزایی و رفع بیکاری از مهمترین اهداف کاشت فندق و دیگر محصولات کشاورزی در روستاهای این شهرستان است.
شهرستان 162 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : علیرضا پورعلم **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
1899/1602/7513/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.