به گزارش خبرنگارایرنا، براساس ادعای مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران صدور مجوز برای شناگاه های ساحل خزر که دارای امکانات دوش آبسرد، محل شنا برای مسافران، سرویس بهداشتی، آب شرب، فروشگاه های عرضه موادغذایی وسایر امکانات خدماتی است، طبق دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان داشتن گواهی صلاحیت بهداشتی برای این اماکن الزامی است.
براساس گزارش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران 60 درصد از سرویس بهداشتی،40 درصد شیرآب و 12 شناگاه ساحل خزر دراین خطه شمال کشور از لحاظ بهداشتی با مشکل مواجه اند.
رئیس مرکزسلامت محیط کار وزارت بهداشت و درمان می گوید بیش از نیمی از طرح های سالمسازی در سواحل خزر در مازندران از لحاظ امکانات بهداشتی با مشکل مواجه هستند.
دکترخسرو صادق نیت گفت که هم اکنون 50 درصد ازاین طرحها از آب شرب بهداشتی برخوردار نبوده ، کمتر از40 درصد سرویس بهداشتی مناسب ندارند و همچنین 60 درصد وضعیت مناسبی ازلحاظ جمع آوری پسماند زباله ندارند .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز می گوید : داشتن گواهی صلاحیت بهداشتی برای تمام اماکن خدمات رسان به خصوص شناگاه ها الزامی است.
دکتر محسن اعرابی در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت که از چندین سال قبل الزام آور بودن داشتن گواهی صلاحیت بهداشتی برای شناگاه ها به متولیان امر گوشزد شده که مورد بی توجهی قرار گرفته است.
وی افزود : زمانی که طبق قانون یک فروشگاه کوچک عرضه موادغذایی برای خدمات دهی نیاز به داشتن گواهی صلاحیت بهداشتی دارد، شناگاه ها که محل تردد روزانه هزاران شهروند و مسافر است، داشتن این گواهی از لوازم ضروری از نگاه سلامت و بهداشت است.
دکتر اعرابی افزود : هم اکنون هیچ یک از شناگاه های مازندران گواهی صلاحیت بهداشتی ندارند و از نگاه ما فعالیت این امکان غیرقانونی است و باید پیش از اجرای طرح سالمسازی ، این شناگاه ها گواهی صلاحیت بهداشتی دریافت می کردند.
وی در مورد سکوت دانشگاه علوم پزشکی استان در سال های اخیر نسبت به نداشتن گواهی صلاحیت مدعی شد که این دانشگاه چندین بار به صورت مکتوب شکواییه خود را به استانداری ابلاغ کرده که مورد بی اعتنایی واقع شده است.
رئیس اجرایی طرح سالمسازی دریا در مازندران هرگونه درخواست دانشگاه علوم پزشکی استان را در مورد دریافت گواهی صلاحیت بهداشتی برای شناگاه ها را رد کرد.
علیرضا یونسی رستمی گفت که دانشگاه علوم پزشکی استان در زمره 20 دستگاه عضو طرح سالمسازی دریا در مازندران است و باید پاسخگوی مشکلات بهداشتی موجود درشناگاه ها باشد.
وی افزود : در شرایط فعلی نیز این دانشگاه باید با بازدید از شناگاه ها؛ اماکن مشکل دار را شناسایی و نسبت به رفع مشکلات بهداشتی آن اقدام کند.
مازندران 53 شناگاه دارد که بیشترین شناگاه این خطه شمال کشور در غرب استان سازماندهی شده است.
همچنین 350 نقطه حادثه خیز در ساحل خزر در مازندران شناسایی شده است که برای جلوگیری از شنا شهروندان در این نقاط در سال جاری نیروی انتظامی و ناجی با تجهیزات مدرن به کار گرفته شدند.
در سال گذشته 103 نفر در ابهای خزر در مازندران جان خود را از دست دادند.
گزارش : حسین فلاحتی** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.