به گزارش خبرنگار ایرنا ، مهدی لطفی روز یکشنبه در نشست خبری فرسودگی شبکه را مهم ترین علت پرت آب آشامیدنی استان برشمرد و افزود : هفت هزار کیلومتر شبکه انتقال آب در مازندران وجود دارد که حدود 2 هزار کیلومتر معادل 30 درصد آن غیراستاندارد و فرسوده است.
وی گفت که فرسودگی شبکه انتقال آب و در کنار استفاده های غیرمجاز از شبکه های آب شهری در استان باعث شده هدررفت آب در این استان از میانگین کشوری بیشتر شود.
لطفی مابه التفاوت میزان تولید با میزان فروش آب را به عنوان هدررفت آن ارزیابی و مهم ترین مشکل در رفع این مشکل از طریق اصلاح شبکه را کمبود اعتبار اعلام کرد .
وی گفت : آبفا سالانه قادر به اصلاح 100 کیلومتر از شبکه است بنابراین اعتبارات دولتی پاسخگوی رفع این معضل نیست و حل این فاجعه نیازمند چاره اندیشی و اتخاذ یک تصمیم ملی و همکاری شهرداری ها دارد.
لطفی همچنین از وجود 72 هزار کنتور خراب در استان به عنوان دیگر دلایل هدررفت آب یاد و تاکید کرد : سالانه 15 تا 20 هزار کنتور از سوی شرکت آب و فاضلاب اصلاح می شود و تلاش ما سرعت دهی جهت اصلاح کنتورهاست.
** تامین 90 درصدی آب مازندران از سفره های زیرزمینی
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران هم گفت : در استان مازندران از تراکم جمعیتی بالایی برخورداریم و این در حالی است که از لحاظ منابع آبی در سواحل با آب شور و با کیفیتی نامناسب و در دشت با آلاینده های آبی از بخش کشاورزی، فاضلاب و صنعتی مواجهیم که آب را غیرقابل بهره برداری مستقیم می کند.
محمدرضا محمودی با اشاره به استحصال آب از عمق کمتر از 100 متری در مازندران در حال حاضر ، افزود : بیش از 90 درصد آب مازندران از سفره های زیرزمینی تامین می شود که این سفره ها از آب باران و رودخانه تغذیه می شوند.
وی ادامه داد : با توجه به کاهش بارندگی ، سن بالای 50 سال سفره های زیرزمینی و کاهش 40 درصدی ورودی آب به رودخانه ها با کاهش ظرفیت این سفره ها و مشکلات فراوان در بخش تامین آب شرب مواجهیم.
محمودی با اشاره به ظرفیت تولید روزانه 682 هزار مترمکعب آب شرب در استان ، گفت : متوسط مصرف روزانه آب به ازای هر نفر در مازندران 192 لیتر است که به طور میانگین از متوسط مصرف کشوری 30 لیتر بالاتر است.
وی افزود : شهر ساری به عنوان پایلوت بررسی آب کیفی و سالم و کنترل کیفیت آب انتخاب شده است که این طرح به موازات ساری در 15 شهر استان مازندران نیز در حال اجراست تا نقشه راه برای تامین آب با کیفیت تهیه شود.
محمودی گفت : به رغم محدودیت در بخش کمی آب، در بخش کیفی با کلرزنی روزانه و نظارت و کنترل کیفیت هیچگونه مشکلی در سطح استان وجود ندارد.
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.