به گزارش خبرنگار ایرنا ، امروزه بازارچه‌های دائمی صنایع دستی نقش موثری در معرفی و فروش مستقیم صنایع دستی به عنوان یک محصول فرهنگی به علاقمندان و تبادل تجربیات صنعتگران براساس سلیقه بازار داشته و از سوی دیگر ارتقای کمی و کیفی محصولات و نیز اشتغالزایی پایدار در حوزه‌های صنایع دستی و سنتی را موجب می شود.
احداث بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرهای گردشگرپذیر مازندران که سالانه بیش از 30 میلیون گردشگر داخلی و خارجی دارد علاوه بر رونق صنایع دستی و گردشگری، فرآیند توسعه اقتصادی این شهرها را که مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی است در پی خواهد داشت.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور چندی پیش گفت که دولت یازدهم، نگاه ویژه ای به صنایع دستی و نقش آن در توسعه متعادل و متوازن ایجاد اشتغال و تولید درآمد در کشور دارد.
زهرا احمدی پور با اشاره به برنامه ششم توسعه از ایجاد 75 هزار شغل در صنایع دستی کشور خبر داد و گفته که بر اساس تفاهم نامه با وزارت کشور برای همه شهرهای زیر 100 هزار نفر بازارچه های دائمی صنایع دستی ایجاد خواهد شد تا از تمام دستاوردهای صنعت بومی برای توسعه پایدار کشور استفاده شود.
' لاک تراشی ، سفال ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، نمدمالی، مصنوعات چرمی، قلاب بافی، سوزن بافی، البسه محلی و حصیر بافی ' از جمله صنایع دستی شهرستان نوشهر است.
یکی از هنرمندان آثار سفال و لعاب در نوشهر به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی با توجه به تعداد هنرمندان این شهر و بازار خوب آن به دلیل حضور میلیونی گردشگران به رونق این صنعت کمک می کند.
لیلا موسوی به عنوان یک کارشناس ارشد پژوهش هنری در این زمینه افزود: در حال حاضر هزینه های جانبی از جمله اجاره کارگاه و به ویژه مغازه برای عرضه تولیدات بالا است که این امر موجب افزایش هزینه های تولید و به تبع آن کاهش سود برای صنعتگران به همراه دارد.
وی تصریح کرد: افزایش هزینه های تولید سبب شده تا صنعتگران در این رشته تمایل کمتری برای ادامه کار داشته باشند و در صورت ایجاد بازارچه دائمی و در اختیار داشتن مکان مناسب برای عرضه محصولات به کاهش هزینه های تولید کمک می کند.
وی که مسئول یک کارگاه تولیدی در زمینه سفال در این شهرستان است ، اضافه کرد : در این کارگاه 4 نفر به صورت دائم و 20 نفر به صورت غیر دائم مشغول تولید سفال، تذهیب، لعاب، شیشه،‌ حکاکی بر روی سنگ و نقره کاری هستند.
موسوی ادامه داد: به دلیل نداشتن فروشگاه و بازارچه دائمی در شهر خودمان مجبوریم در نمایشگاه های استان های مختلف حاضر شویم که با توجه به حضور گردشگران در این بازارچه ها می توانند سفیران خوبی برای بازاریایی این محصولات در کشور باشند.
نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی امسال تعطیلات نوروزی در پارک نگین نوشهر بیش از 13 هزار بازدید کننده داشت که به گفته مسئولان این نمایشگاه در مدت 10 روز برگزاری 34 میلیارد و 580 میلیون ریال صنایع دستی و سوغات به فروش رفته است.
سالانه بیش از 15 میلیون مسافر و گردشگر به شهرستان های گردشگری غرب مازندران خصوصا نوشهر سفر می کنند.
یکی از هنرمندان در زمینه گره چینی به خبرنگار ایرنا گفت : با احداث بازارچه دائمی صنایع دستی که غرفه های آن با اجاره بهای کم به هنرمندان واگذار شود علاوه بر حمایت از صنعتگران بومی و سنتی موجب احیای بیش از پیش صنایع دستی و به تبع آن اشاعه فرهنگ غنی بومی و محلی در جامعه می شود.
محمد پارسا ادامه داد: استقبال گردشگران از نمایشگاه ها و بازارچه های فصلی شهر نوشهر چشمگیر است که باید از این پتانسیل با ایجاد بازارچه دائمی در جهت حمایت از تولیدات صنایع ‌دستی و گسترش و ترویج آن که علاوه بر اشتغالزایی، جذب گردشگر و حفظ محیط زیست همراه با رونق اقتصادی را موجب می شود بهره گرفت.
گره‌چینی یکی از رشته‌های صنایع‌دستی در شاخه مصنوعات چوبی است که در ساخت درهای اماکن مقدسه،‌ مقبره ها، منبرها، مشبک در پنجره‌های منازل و کاخ‌ها، نرده‌ها استفاده می‌شود که از دوران صفویه به بعد تعبیه شیشه‌های رنگی در چوب‌های مشبک رایج شده و اصطلاحاً به ارسی مشهور شد.
همه ساله در چهار فصل سال از جمله در تعطیلات عید نوروز نمایشگاه ملی صنایع دستی و سوغات کشور با حضور تولید کنندگان استان های مختلف در نوشهر برگزار می شود.
در این نمایشگاه ها علاوه بر تولیدات صنایع دستی استان مازندران ، خصوصا هنرمندان شهرستان نوشهر ، تولیدات صنایع دستی استانهای مختلف کشور نیز عرض می شود که همواره با استقبال زیاد مسافران روبرو می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نوشهر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : همه ساله در چهار فصل سال نمایشگاه های ملی صنایع دستی با حضور تولیدکنندگان صنایع دستی از استانهای مختلف کشور در این شهرستان با استقبال خوب مردم بخصوص گردشگران و مسافران برگزار می شود.
مهدی اسحاقی بر ضرورت احداث بازارچه دائمی صنایع دستی در نوشهر تاکید کرد و خواستار همکاری مسئولان شهرستان برای احداث این نمایشگاه شد.
وی گفت: برای احداث این نمایشگاه در نوشهر پی گیری های صورت گرفته بطوری که موافقت مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با احداث ان اخذ شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر منتظر اختصاص زمین از سوی شهرداری و شورای شهر نوشهر هستیم تا هرچه زودتر بازارچه دائمی صنایع دستی نوشهر راه اندازی شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نوشهر بازارچه های صنایع دستی را محلی برای برگزاری مناسبت ترجشنواره ها و نمایشگاه های گوناگون دانست و افزود: با توجه به صنایع دستی متنوع و صنعتگران خوش ذوق در این منطقه می توان با احداث بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرستان افزایش بیش از پیش حضور گردشگران را شاهد باشیم.
وی به مزیت های دیگر برپایی بازارچه دائمی اشاره کرد و گفت : سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی به خاطر استفاده از طبیعت ، دریا و جنگل به نوشهر سفر می کنند و این بازارچه می تواند علاوه بر رونق اقتصادی شهرستان ظرفیتی مهمی برای جذب و توسعه گردشگری به همراه معرفی آداب و رسوم و احیای فرهنگ های بومی و محلی باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری نوشهر با اشاره به ظرفیت های بالای صنایع دستی در این منطقه گفت : لاک تراشی ، سفال ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، نمدمالی، مصنوعات چرمی، قلاب بافی، سوزن بافی، البسه محلی و حصیر بافی از جمله صنایع دستی این شهرستان است.
اسحاقی همچنین از ثبت کشوری همجوشی شیشه های بازیافت، در تولید صنایع دستی توسط صنعتگر نوشهری در سالهای گذشته خبر داد و اظهار داشت: این سبک زیر مجموعه صنایع دستی آبگینه است که با جوش دادن و نصب کردن تیکه های مختلف شیشه از جنس های مختلف در کنار هم اشکال زیبایی بوجود می آید.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نوشهر با اشاره به فعالیت 267صنعتگر در این شهرستان گفت: برای 91 نفر از این افراد کارت مشاغل خانگی صادر شده که می توانند وام مشاغل خانگی تا سقف 50 میلیون ریال دریافت کنند.
شهردار نوشهر هم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به حضور سالانه میلیون ها گردشگر در نوشهر و استقبال خوب مسافران از محصولات صنایع دستی عرضه شده در نمایشگاه ها بهره گرفتن از این ظرفیت موجب پویایی اقتصادی و فرهنگی شهر به ویژه در حوزه صنایع دستی خواهد شد.
مهدی توکلی با اشاره به موافقت شهرداری نوشهر برای ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در نوشهر اظهار داشت: در حال حاضر کار کارشناسی برای تعیین مکان بازارچه دائمی صنایع دستی با در نظر گرفتن دسترسی مناسب گردشگران و ارائه خدمات بهتر در حال انجام است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز به ایرنا اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم هنرمندان صنایع دستی فقدان بازار فروش دائمی است که در این راستا ایجاد بازارچه های صنایع دستی دائمی در شهرهای گردشگر پذیر اولویت نخست این اداره محسوب می شود.
رحیم موسوی تصریح کرد: بازارچه های دائمی صنایع دستی قابلیت های گوناگونی از جمله بازاریابی، نمایشگاهی، عرضه و فروش را دارد که برای احداث آن نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی یا عمومی همچون شهرداری ها است.
وی افزود: امسال با ارائه درخواست چهار میلیارد ریالی از اعتبارات ملی، بسترهای لازم برای ایجاد بازارچه های صنایع دستی در شهرهای مازندران برای حضور سرمایه گذاران در شهرها فراهم خواهد شد.
وی گفت: در حال حاضر احداث بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرهای بهشهر، جویبار، پل سفید و رامسر آغاز شده و سرمایه گذاران برای ساخت 10 بازارچه دائمی صنایع دستی دیگر در شهرهای ساری، نوشهر، بابلسر، تنکابن، رویان ، بابل، آمل، سوادکوه و رامسر اعلام آمادگی کردند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به قابلیت های شهر بندری نوشهر اظهار داشت: با توجه به حضور میلیون های گردشگر داخلی و خارجی در نوشهر، احداث بازاچه دائمی صنایع دستی در این شهر فرصتی مطلوب برای عرضه محصولات و تولیدات هنرمندان این شهرستان و در نهایت رونق اقتصادی خواهد شد.
شهرستان 137 هزار نفری نوشهر در غرب استان مازندران قرار دارد.
24 هزار پروانه تولید صنایع دستی در مازندران صادر شده و 30 هزار صنعتگر و هنرمند نیز به تولید صنایع دستی از جمله گلیم بافی ، جاجیم بافی ، سفال گری ، فرش دست باف ، ترمه دوزی، متکازین، ظروف مسی ،‌ چادرشب و نمد مشغول فعالیت هستند.
خبرنگار: سیدمحمد اکبرموسوی** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
1899/1295/ 1602/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.