به استناد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ، وزارت کشور موظف است نسبت به نوین‌سازی شیوه‌های اخذ رأی و شمارش آراء به منظور دقت ، سلامت و نظارت بهتر در اخذ رأی ، شمارش آراء و اعلام نتایج و همین‌طور استانداردسازی صندوق‌های اخذ رأی در حدود اعتبارات مصوب و پس از تأیید شورای نگهبان اقدام کند.
کل فرآیند انتخابات 25 مرحله است که 24 فرآیند آن از حدود پنج سال پیش الکترونیکی شده است. در حال حاضر از شروع انتخابات که با دستور وزیر کشور آغاز می‌شود تا ثبت‌نام داوطلبان و اعضای هیات‌های اجرایی ، تمام فرآیندهایی که در فرمانداری‌ها اتفاق می‌افتد تا پایان رای‌گیری و امحاء آرا ، همه فرآیندها الکترونیکی برگزار می‌شود و فرآیندی که از این 25 مرحله الکترونیکی نیست اخذ رای و شمارش آراست که اولین تجربه آن را در انتخابات سال 1390 اتفاق افتاد.
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور پیش از این در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به ظرفیت برپایی 10 هزار صندوق رای الکترونیکی ازسوی وزارت کشور، درخواست کرده‌ایم این صندوق‌ها فقط در شهرهایی عملیاتی شود که ظرفیت تعداد اعضای شوراها در آن هفت و 9 نفر است.
فرهاد تجری با بیان این که مجموعا 132 شهر با تعداد کرسی 7 عضو و 34 شهر با تعداد کرسی 9 عضو در کل کشور وجود دارد ، افزود : در جلسه‌ای که با وزارت کشور داشتیم مقرر شد با توجه به تعداد محدود صندوق‌های الکترونیکی ، در تعداد متناسبی از این شهرها امکان رای‌گیری الکترونیکی فراهم شود به طوری که در هر شعبه اخذ رای حداقل سه و حداکثر پنج صندوق الکترونیکی پیش‌بینی شود.
وی اظهار داشت : با توجه به تجربه جدیدی که در برگزاری انتخابات الکترونیکی شاهد آن هستیم، مقرر شد صندوق‌ها در شعباتی عملیاتی شود که پیش‌بینی رای ماخوذه بیش از یک هزار رای نباشد.
تجری با اشاره به ویژگی های برگزاری انتخابات الکترونیکی ، خاطر نشان کرد : در انتخابات الکترونیکی هزینه‌های جانبی مانند چاپ تعرفه و عوامل انسانی که تا چند روز پس از انتخابات در شعبه درگیر شمارش آرا هستند را کاهش می‌دهد اما مهم‌ترین دستاورد و ویژگی انتخابات الکترونیک سرعت ، صحت و دقت است به طوری که می‌توان در لحظه از آخرین نتایج آن آگاه شد.
امسال انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی 8 شهر در استان مازندران به صورت الکترونیکی برگزار می شود که شهر تنکابن به دلیل داشتن 7 کرسی یکی از آنها است.
مسئول صندوق های الکترونیکی انتخابات شوای اسلامی شهر تنکابن گفت : پیشتر مانور انتخابات الکترونیکی در سطح شهر تنکابن برگزار شده بود.
علیرضا شاهمنصوری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : به منظور آشنایی مردم با فرایند رای گیری الکترونیکی و کاهش مدت زمان رای گیری ، صندوق های الکترونیکی را در شهرداری ، بیمارستان شهید رجایی ، فرمانداری ، میدان امام خمینی (ره) و اداره پست مستقر کردیم و از مردم در مدت 15 روز به صورت آزمایشی رای گیری به عمل آمد.
وی با بیان اینکه در شهر تنکابن 39 شعبه اخذ رای در نظر گرفته شده است ، اظهار داشت : در شرایط عادی برای هر شعبه دو صندوق در نظر گرفته شده اما در برخی از شعبه های شلوغ مانند مسجد جامع و شهدای هفت تیر این تعداد ممکن است به 5 صندوق نیز افزایش یابد.
شاهمنصوری با اشاره به اینکه روزانه حدود 400 نفر در طرح آزمایشی رای گیری شرکت کردند ، خاطر نشان کرد : برای هر صندوق دو کاربر در نظر گرفته شده و مقرر گردید برای هر صندوق محفظه ای در نظر گرفته شود تا مردم نسبت به امنیت رای خود مطمئن باشند.
به گفته وی ، در انتخابات الکترونیکی عملیات شمارش توسط دستگاه انجام می‌شود و تعرفه کاغذی هیچ کاربردی نخواهد داشت .
وی یادآور شد : آرای اخذ شده در انتخابات الکترونیکی در حافظه دستگاه ذخیره و با پایان مهلت رأی گیری همچون شعبه‌های معمولی پلمپ دستگاه شکسته شده و حافظه دستگاه تخلیه و داده‌ها استخراج می‌شود و نتایج آرای شعبه مزبور مشخص خواهد شد.
اما با همه تدابیر لازم که برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در نظر گرفته شده بود ، شاهد برخی مشکلات در این زمینه بودیم.
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا در شعبه اخذ رای مسجد جامع تنکابن که یکی از شلوغ ترین شعبه ها در سطح شهر محسوب می شود ، هنوز تعداد زیادی از رای دهندگان نسبت به عملکرد دستگاه مکانیزه آشنایی لازم را ندارند و همین مسئله روند رای گیری را با کندی مواجه کرده است .
هرچند تعدادی از مجریان صندوق های الکترونیکی راهنمایی های لازم را به برخی از افراد می کنند اما این فرایند به کندی صورت می گیرد و پاسخگوی خیل عظیم مراجعه کننده برای رای دادن نیست.
یک شهروند تنکابنی پس از آنکه رای خود را در صندوق مکانیزه انداخت به خبرنگار ایرنا گفت : برای رای دادن با دستگاه ، فرزند نوجوانم را با خود همراه آوردم تا با مشکل مواجه نشوم .
کرمعلی شاهنظری افزود : شنیده بودم که در سطح شهر مکان هایی برای رای گیری آزمایشی در نظر گرفته اند اما متاسفانه نتوانستم به انجا بروم و به همین دلیل فرزندم را که آموزش دیده بود با خود آوردم.
به گفته این شهروند ، برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه نیاز به آموزش فراگیر دارد و با چند روز آموزش و آن هم در مکان هایی خاص امکان یادگیری برای همه افراد جامعه میسر نمی شود.
وی با ابراز تعجب نسبت به حضور مردم در پای صندوق های رای در ساعت های اولیه شروع رای گیری ، اظهار داشت : در دوره های گذشته صبح ها اصولا استقبال مردم کمتر بود اما امسال صف های طولانی در همان آغاز به کار انتخابات شکل گرفت که نشان از احساس تکلیفی است که مردم نسبت به انقلاب و نظام دارند.
فرماندار ویژه تنکابن نیز در خصوص برگزاری انتخابات شوراها اسلامی شهر تنکابن به صورت الکترونیکی ، اظهار داشت : یکی از گام‌های موثر برای پیشبرد و استفاده صحیح از فناوری اطلاعات و ارتباطات این است که به سمت انتخابات الکترونیک برویم و خوشبختانه ابزارهای مختلفی نیز در این زمینه ایجاد شده و بسیاری از کشورها توانسته اند استفاده درستی از آن داشته باشند.
سید امیر حسینی جو روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : جلسات متعدد و آموزش های زیادی هم برای مجریان و هم برای مردم برگزار شد اما به طور حتم چون برای اولین بار این اتفاق مهم می افتد مسلما بدون اشکال نخواهد بود.
وی اظهار داشت : در مناطق روستایی و شهری که اعضای شورا کمتر از 7 کرسی است انتخابات همچنان مثل سنوات گذشته به صورت دستی انجام می گیرد که امیدواریم در انتخابات آینده رای گیری در این مناطق به صورت مکانیزه باشد.
حسینی جو با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب که آرای مردم حق الناس است ، خاطرنشان کرد : همه ما موظف هستیم با انتخاب کاندیدای اصلح هم در انتخابات دوازدهیمن دوره ریاست جمهوری و هم در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش مهمی در تعیین سرنوشت خود و جامعه داشته باشیم.
وی یادآور شد : نظام جمهوری اسلامی متعلق به مردم است و در حقیقت در این نظام همه ارکان بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند.
شهرستان 162 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : علیرضا پورعلم**انتشا ردهنده:سید محسن حسن نیا
1899/1602/7513/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.