موتورهای چهار چرخ آفرود با توجه به قابلیت و توانایی فنی بالایی که برخوردار هستند قادر به عبور از مسیرهای ناهموار همچون جنگل و مرتع می باشند که این عبور علاوه بر خسارت وارد کردن به پوشش گیاهی با ایجاد آلودگی صوتی به اکولوژی این مناطق حفاظت شده آسیب وارد می کنند.

جنگل‌های هیرکانی با قدمتی ۴۰ میلیون ساله یکی از ارزشمندترین عرصه‌های جنگلی ایران و جهان به شمار می‌رود که از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. این جنگل‌ها پهن‌برگ به عنوان یک زیست‌بوم منحصر به فرد در جنوب دریای خزر قرار گرفته و بین کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان مشترک است. تقریباً ۲ میلیون هکتار آن در ایران و ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا شروع می‌شود و به ۲۸۰۰ متر می‌رسد.

کامبیز محسن سلطانی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این ۲ موتور چهار چرخ آفرود در پی گشت زنی های اکیپ یگان حفاظت منطقه البرز مرکزی توقیف و پس از هدایت به پارکینگ و تشکیل پرونده تخلف، چهار سرنشین آنها برای پیگرد قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.
وی ادامه داد: از این افراد که در جنگل های روستای نجارده بخش مرکزی شهرستان نوشهر با موتور چهار چرخ آفرود حرکت می کردند نیز یک اسحه ۵تیر غیر مجاز کشف شد.

وی خاطرنشان کرد: در پی عبور موتورهای چهار چرخ خاک به شدت کوبیده و دچار فرسایش شده و ریسک سیل خیزی افزایش یافته که به دلیل کوبیدگی خاک رشد گیاهان نیز از بین رفته و امنیت حیات وحش منطقه به خطر می افتد.

مسئول منطقه حفاظت شده البرز مرکزی نیز از تیمارداری یک عقاب جنگلی مصدوم و رها سازی آن در جنگل خانیکان بخش مرکزی نوشهر خبر داد

مهدی کیا هیرتی افزود: این عقاب زخمی که بالش شکسته شده چند روز قبل توسط شهروند نوشهری در منطقه شهری پیدا و تحویل اداره محیط زیست شهرستان شده بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر از مردم طبیعت دوست خواست در صورت مشاهده هرگونه جانور زخمی، به دام افتاده یا گرفتار و مشاهده حضور حیات وحش در محیط زندگی انسانی، ، مراتب را به واحدهای محیط بانی و اداره محیط زیست شهرستان نوشهر با شماره ۵۲۳۲۹۷۴۰ اطلاع دهند.

عرصه های جنگلی و مرتعی حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر قسمتی از جنگل های ارزشمند هیرکانی محسوب می شود که حدود ۳۱۳ هزار هکتار جنگل و ۱۹۷هزار مرتع از رامسر تا رُویان را پوشش می‌دهد.

۲۲۰ هزار هکتار در البرز مرکزی در شهرستان نوشهر منطقه حفاظت شده است و برای هر ۵۰ هزار هکتار تنها یک محیط‌ بان دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.