مسلم آهنگری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: یک هزار و ۸۳ نفر از شکارچیانی که در این مناطق دستگیر شدند، سرگرم شکار پرندگان مهاجر در تالاب و آببندان  بودند که از سوی نیروهای یگان حفاظت دستگیر شدند.
وی اضافه کرد : در این مدت از شکارچیان غیرمجاز در استان  یک هزار و  ۲۴۲ قبضه سلاح  دارای مجوز و فاقد مجوز کشف و ضبط شد.
به گفته وی یک هزار قبضه سلاح توقیفی از شکارچیان غیرمجاز در استان مازندران در سال گذشته مربوط به شکارچیانی است  که دارای مجوز حمل سلاح بودند.
وی اضافه کرد : در مجموع در سال گذشته آمار سلاح توقیفی از سوی یگان حفاظت محیط زیست مازندران در مناطق حفاظتی و شکار ممنوع نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (۹۷) حدود پنج درصد کاهش داشت.
وی اظهارداشت: در سال گذشته شکارچیان غیرمجاز در این استان حدود ۲ هزار شکار غیر مجاز پرندگان و پستانداران داشتند که یک هزار و ۸۳ مورد از شکارهای غیر مجاز مربوط به پرندگان مهاجر بود.
به گفته وی بیشترین شکار غیرمجاز پستانداران در مناطق حفاظتی و شکار ممنوع نیز مربوط به گراز وحشی است.
فرمانده یگان حفاطت محیط زیست استان مازندران با اشاره به این که برخورد قانونی با متخلفان زیست محیطی با دستگاه قضایی است اظهارداشت : در سال گذشته یک هزار و ۴۳۹ فقره پرونده تخلفات زیست محیطی برای برخورد قانونی در اختیار دادگستری کل استان قرار گرفت.
به گفته  آهنگری آمار پرونده متخلفان زیست محیطی به دادگستری کل استان در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ حدود سه تا پنج درصد کاهش داشت.
مازندران با داشتن ۵۳۰ هزار هکتار عرصه زیست محیطی و تالاب بین المللی میانکاله، سرخرود و ۸۰۰ دهنه آببندان همساله پذیرای بیش از ۱.۵ میلیون بال جمعیت پرندگان مهاجر زمستان گذران است که طبق آمار رسمی یک پنجم  این پرندگان از سوی شکارچیان غیرمجاز و مجاز شکار می شوند.
در چند سال گذشته با وجود برخورد شدید محیطزیست و برخی دستگاههای نظارتی دیگر با شکارچیان غیرمجاز ، همچنان شکار پرندگان وحشی مهاجر در صدر تخلفات 
زیست محیطی در استان مازندران قرار دارد و تاکنون راهکارهای برای کاهش شکار و حفاظت از پرندگان به خصوص گونه های تحت حفاظت و انقراض نیز به دلیل مقطعی بودن برخوردها و کناره گیری برخی  دستگاههای نظارتی در میانه راه چندان موفقیت آمیر نبود.
علاوه برآن برنامه های محیط زیست برای  صدور مجوز شکار و به رسمیت شناختن برخی از شیوه های شکار سنتی چون دوما ، برای جلوگیری از  قتل عام  دست جمعی پرندگان   مهاجر در سال های اخیر در دستور کار قرارگرفت، ولی بررسی ها نشان می دهد که این برنامه ها نیز همانند سایر برنامه های دیگر  به دلیل کم کاری برخی دستگاههای نظارتی دولتی و حاکمیتی استانی و شهرستانی نتوانست کاهش شکار غیرمجاز پرندگان وحشی را به دنبال داشته باشد و همچنان شکار بی رویه و قتل عام پرندگان مهاجر به خصوص در فصل مهاجرت زمستان گذران به دغدغه همساله محیط زیست و علاقه مندان زیست محیطی قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.