تقریبا از همان روزهای اولیه انتشار خبر ابتلای ۲ نفر به ویروس کرونا در استان قم تجهیزات پیشگیری در تمام داروخانه های شهرستان رامسر نایاب شد و مدتی بعد شایعه انتقال بیماران مبتلا به کرونا از بیمارستان عباس اباد به بیمارستان امام سجاد رامسر به عنوان قرنطینه در این مرکز بهداشتی و درمانی موجب نگرانی در بین مردم شد.

در روزهای اخیر نیز سرازیر شدن مسافران زیاد به این منطقه و استقرار گیت های تب سنجی از مسافران موجی از ابهامات را پیرامون تاثیر این اقدام بر شناسایی اصولی مبتلایان بوجود اورد و همه اینها درحالی رخ داد که رامسر نزدیک ترین شهر مازندران به استان گیلان به عنوان دومین استان فراوانی مبتلایان به کرونا و فوت شدگان بعد از قم را نیز در کنار مرزهای خود دارد.

اما در این میان انچه که می تواند مانند اب سردی بر روی بازار داغ شایعه بریزد و ارامش نسبی را ایجاد کند پاسخ گویی به موقع و سریع مسئولان در جهت رفع ابهام ها و تامین نیاز خبری مخاطب است که متاسفانه در بزنگاه های حساس و بحران که نباید ما بین انتشار اخبار و  نیاز خبری مخاطب فاصله ایجاد شود تبادل اطلاعات مابین رسانه و مسولان به حداقل می رسد، بعلاوه اینکه اهمیت موضوع در کنار ابهام ان منجر به شیوع شایعه و تنش در جامعه نیز خواهد شد.

یک استاد دانشگاه در حوزه ارتباطات با بیان اینکه رسانه ها به دلیل توانایی شان در جهت دهی به افکار عمومی، در مراحل مختلف بحران نقش اساسی ایفا می کنند، گفت: معتقدم همانطور که اظهارات افراد متعدد مانند استاندار، فرماندار و سایر وزرا در زمان بحران موجب اغتشاش خبری و ایجاد تعارض می شود، سکوت مسوولان نیز در ارتباط با شیوع بیماری نظیر کرونا باعث وحشت و سردرگمی افکار عمومی می شود.

دکتر اکبر نصراللهی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر مسوولان در شرایطی که موضوعی به امنیت و جان مردم ربط دارد ، از ارایه اطلاعاتی که در راستای تامین نیاز خبری مخاطب است به هر دلیلی خوداری کنند موجب گسترش شایعه، اغتشاش خبری و هراس میان مردم می شود، ضمن انکه در چنین شرایطی زمینه برای رجوع مردم  به منابع غیر رسمی و غیر معتبر  فراهم است.

رییس دانشگاه علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تهران مرکز با بیان اینکه مسئولان باید درک کنند وظیفه ذاتی خبرنگاران و رسانه پیگیری و پاسخ به مطالبات مردم است، خاطرنشان کرد: معتقدم در شرایط بحران به ویژه بحران های انسانی و ملی نیاز است همه رسانه ها، مردم و مسئولین تقوای حرفه ای و اخلاقی داشته باشند بنابراین تمام طرف های بحران لازم است نیازها و مطالبات یکدیگر را درک کنند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش های خبری با بیان اینکه ارایه اطلاعات به موقع به مردم ارامش روانی جامعه را در پی دارد، گفت: به نظر می رسد درحال حاضر رویکرد مسوولان در اطلاع رسانی بحران، رویکرد صفر و یک باشد، به گونه ای که یا اطلاعات نمی دهند و یا اینکه اطلاع رسانی را محدود به برخی مراجع ملی می کنند.

نصراللهی به وضعیت مسافر پذیری شهرهای شمالی اشاره کرد و افزود: مسوولان نباید فراموش کنند در مناطق شمالی کشور علاوه بر اینکه می بایست پاسخ گوی مردم بومی باشند باید به نیاز مسافراین که  به درست با غلط به این مناطق سفر می کنند نیز باشند. بنابراین اگر کمبود تجهیزات پیشگیری و زمان تهیه و توزیع بسته های بهداشتی برای متولیان این حوزه امری بدیهی است ، پاسخ گویی به اینکه چه زمانی، با چه قیمتی ،چگونه و در چه مکانی اقلام پیشگیری از ابتلا به ویروس توزیع می شود برای مردم امری ضروری است.

به اعتقاد این استاد مطالعات رسانه و بحران،‌ چنانچه مسوولین به  همین سوالات بدیهی خبرنگاران پاسخ ندهندحجم زیای از شایعات در فضای مجازی و حقیقی را بوجود می اورند، بنابراین پاسخ گویی به خبرنگاران به عنوان نماینده افکار عمومی که در جهت تامین نیاز مخاطبان و جلوگیری از ترویج شایعه فعالیت می کنند موجبات ارامش جامعه را فراهم می کند.

دکتر اکبر نصراللهی معتقد است در بحران های انسانی ملی مردم و دولت مردان می بایست یکدیگر را درک کنند، ضمن اینکه خبرنگاران نیز  در چنین شرایطی باید از طرح سوالات ازار دهنده که مانع کار مسوولان می شود پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران به عنوان نمایندگان مردم سوالات و ابهاماتی دارند افزود: پاسخ به یک سوال خبرنگار می تواند پاسخ به میلیون ها نفر باشد بعلاوه اینکه پاسخ گویی مسولین باعث می شود مردم با خدمات انها اشنا شوند و  چگونگی و میزان اقداماتی که در حال انجام است اگاه شوند .

نصراللهی تاکید کرد مسوولان  به واسطه خبرنگاران با برخی مشکلاتی که به دلایلی مسولان از ان غافل شده اند مطلع می شوند تا  در نهایت ارامش و همکاری و مشارکت همه جانبه  پشت سر گذاشتن این بحران شاهد باشیم.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۲۴ نفر در مازندران به بیماری کرونا مبتلا شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.