به گزارش خبرنگار ایرنا، افزایش جمعیت دانش‌آموزی در شهرها و دوری مدارس از منازل و نحوه رفت و آمد دانش‌آموزان به مراکز آموزشی، سالیانی است پای مبحثی به نام سرویس مدرسه را به آموزش و پرورش باز کرده است.

کاهش بار ترافیکی، امنیت و نظم در انتقال و جابجایی دانش آموزان و کاهش بار مسئولیتی والدین در انتقال کودکان به مدرسه با توجه به مشغله‌های کاری از جمله مواردی است که بویژه آموزش و پرورش را بر آن داشت تا با تاکید بیشتری روی این مبحث تمرکز کند.

توجه به نرخ‌های مصوب اعلام شده برای سرویس مدارس، وعده نظارت‌های مستمر، کنترل کیفیت و سلامت خودروهای سرویس رسمی و استفاده از بهترین و مورد اعتمادترین رانندگان از جمله اقداماتی بود که اداره کل آموزش و پرورش مازندران برای استقبال دانش آموزان از این طرح مدنظر قرارداد اما به رغم تمام تلاش ها سال گذشته از مجموع چهار هزار و ۴۰۰ مدرسه استان مازندران فقط یکهزار و ۶۳۰ مدرسه از سرویس رسمی مدارس استفاده کردند که نشان می دهد در حدود ۷۰درصد مدارس استان تمایلی برای استفاده از سرویس مدارس ندارند.

البته با نگاهی دقیق تر این آمار کمتر هم می شود، چون بر اساس آمارها از یکهزار و ۶۳۰ مدرسه متقاضی استفاده از سرویس نیز کمتر از ۲۰ درصد دانش آموزان از سرویس رسمی مدارس استفاده کردند و حدود نیمی از دانش آموزان با سرویس غیررسمی و یا با استفاده از خودرو شخصی والدین جابه‌جا شدند.

این درحالی است که مسئول سرویس مدارس آموزش و پرورش استان مازندران پیش از آغاز سال تحصیلی گذشته اعلام کرده بود در صورت تقاضا به میزان کافی خودرو در اختیار مدارس قرار خواهیم داد و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

تمرکز آموزش و پرورش بر استقرار سرویس رسمی در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها در شرایط پرترافیک امروز هنوز ترجیح می دهند فرزندان خود را با وسیله نقلیه خود و یا سرویس شخصی راهی مدرسه کنند و این عدم تمایل والدین به سرویس‌های رسمی مدارس نشان دهنده نوعی بی اعتمادی در میان والدین نسبت به سرویس مدارس تعبیه شده از سوی آموزش و پرورش است.

پیش از این فرضیه اصلی نداشتن تمکن مالی والدین مطرح بود که با بررسی خبرنگار ایرنا مشخص شد هزینه خانواده برای استفاده از سرویس های غیر رسمی مدارس و یا وسیله نقلیه شخصی چند برابر سرویس رسمی مدارس است که این فرضیه را رد می کند.

سرویس رسمی مدارس  آنچه تبلیغ می‌شود نیستند

راهله نائیجی مادر یکی از دانش آموزان آملی به خبرنگار ایرنا گفت: قیمتی که مدارس مصوب می کنند با مبلغی که سرویس های رسمی از والدین می گیرند متفاوت است.

وی افزود: بر اساس نرخ رسمی مدارس جابه جایی فرزند من در یکسال گذشته ۱۰۰ هزار تومان برای هر ماه بود که در مراجعه به سرویس رسمی از ما ۱۶۰ هزار تومان درخواست کردند.

به گفته این مادر دانش آموز نرخ سرویس های به اصطلاح غیرمجاز با همان تعداد دانش آموزان ۴۰ درصد کمتر از نرخ سرویس رسمی آموزش و پرورش بود که ما ترجیح دادیم از سرویس غیر رسمی استفاده کنیم.

صابر یوسفی پدر دیگر دانش آموز ساروی نیز گفت: نظارت بر سرویس رسمی مدارس فقط شعار است و عملا مدارس هیچ توجهی به شکایات والدین و دانش آموزان ندارند.

وی اظهار داشت: سرویس رسمی که مدرسه برای دختر من تعبیه کرد در کنار جابه‌جایی به اصطلاح استاندارد دانش آموزان مدرسه دخترم ، به صورت غیر مجاز دانش اموزان دیگر مدارس را نیز سوار می کرد که با چندین بار مراجعه به مسئولان مدرسه هیچ نتیجه‌ای نداشت و هر بار به بهانه‌ای از مسئولیت طفره  رفتند.

یوسفی با بیان اینکه مسئولان مدرسه و شرکت‌های تاکسیرانی نظارت را میان یکدیگر پاسکاری می کنند ، افزود: از امسال ترجیح می دهم دخترم را در سرویس شخصی که خودم بر کارش نظارت داشته باشم ثبت نام کنم.

بی اعتمادی والدین دغدغه آموزش و پرورش

مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران به عنوان مسئول سرویس مدارس استان به خبرنگار ایرنا گفت: مسئله بی اعتمادی و دلسردی والدین به سرویس های مدارس رسمی دغدغه آموزش و پرورش نیز بوده و همانند سدی مانع از تحقق ساماندهی حمل و نقل ایمن دانش آموزان شده است.

علی‌اصغر قیصری با اشاره به اینکه نمی توان گفت بی اعتمادی والدین غیر منطقی و کاذب است ، افزود: یکی از برنامه‌های امسال وزارت آموزش و پرورش آسیب شناسی بی اعتمادی به سرویس مدارس رسمی است.

وی با بیان اینکه اکنون مورد به مورد و شهر به شهر در حال بررسی و آسیب شناسی مسئله بی اعتمادی والدین به سرویس مدارس هستیم ، گفت: عوامل متعددی در این زمینه دخیل است که عمق این بی اعتمادی را در طول زمان بیشتر کرد.

مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران انتظار و شکایات والدین را بجا دانست و گفت: هدف ما بهره مندی از انتقادات والدین برای بالا بردن کیفیت و ایمنی جابه‌جایی دانش اموزان است و نباید مدیران از این مسئله با سهل انگاری رد شوند.

قیصری عدم توجه مسئولان مدارس بر نظارت سرویس‌ها را از مهم‌ترین عوامل در بی اعتمادی به سرویس های رسمی دانست و افزود: این مسئله بر نظارت شخصی و روی آوردن والدین به سرویس شخصی بیشترین تاثیر را داشته است.

به گفته او قیمت گذاری های متناقض یا نرخ های متفاوت ، سوار کردن غیر استاندارد دانش‌آموزان ، عدم رعایت نکات هنجاری از دیگر عوامل بی اعتمادی والدین به سرویس‌های رسمی شده است .

شکاف دو طرفه در اعتماد

مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران همچنین به کرایه های غیر اصولی اشاره کرد و گفت: آنچه تخلف را در میان سرویس های مدارس بیشتر کرده است کرایه‌های غیر اصولی است که عملابه گفته رانندگان برای آنان صرفه ندارد.

قیصری البته این مسئله را نیز اظهار داشت که رانندگان آگاه از میزان نرخ مصوب وارد قرارداد شده و به چنین نرخی تعهد به پذیرش سرویس رسمی می شوند و نمی توان این مسئله را بهانه‌ای قانونی برای تخلف دانست.

با این حال قیصری تصویب کرایه های مناسب ، همراه با مسئولیت پذیری مدارس و همچنین نظارت جدی و قاطع در عملکرد سرویس مدارس را اولویت سازمان دانش آموزی دانست و گفت: ما در قبال والدین و دانش آموزان مسئول هستیم و باید به آنها پاسخگو باشیم.

وی همچنین تاکید کرد که همه شرکت های تاکسیرانی و مسئولان مدارس باید به نص صریح قانون سرویس‌های مدارس پایبند باشند و در این زمینه هیچ بهانه ای مورد قبول نیست.

جالب این است که در شرایطی بی اعتمادی والدین به سرویس رسمی مدارس همچنان بر قوت خود باقی است که آموزش و پرورش بارها اعلام کرد که مدارس و آموزش و پرورش هیچ مسئولیتی در قبال سرویس های شخصی و آزادبرهای دانش آموزان قبول نمی کنند .

با این حال بی اعتمادی والدین به سرویس‌های رسمی نه تنها مدیریت این بخش را با مشکل مواجه کرده است، بلکه ناهنجاری در ترافیک شهری، نامشخص بودن مسئولیت بروز حوادث برای دانش آموزان و همچنین تامین امنیت روانی و روحی دانش اموزان نیازمند تدبیری جدی است.

طرح راه اندازی سرویس مدارس شاید در وهله اول و ابتدای امر طرحی بسیار مورد قبول و مثبت ارزیابی و عرضه شد اما تجربه چندین سال نشان میدهد با توجه به حساسیت های والدین بویژه در مناطقی غیر از پایتخت این طرح باید با ساز و کارهای قابل قبول تری اجرا می شد. عدم استقبال والدین می تواند ناشی از برخی اخبار منفی در مورد مسائل پیش آمده در زمینه سرویس های مدارس در ابتدای اجرای این طرح باشد.

این مساله می تواند این نکته را هم به همگان گوشزد کند که هر طرحی حتی بسیار موثر و مفید در گام های نخستین اجرا نیاز به اعتمادسازی و شکل گیری ذهنیت مثبت دارد،‌ اما انچه مسلم است امروز طرح سرویس مدارس خیلی مورد اعتماد و وثوق والدین نیست و ظاهرا باید صبر کرد تا مسائل مسبب این عدم استقبال شناسایی شده تا به مرحله رفع برسد.

/۱۸۹۹/۹۹۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.