بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران سیلاب اواخر اسفندماه ۹۷ و فروردین ۹۸ به ۹۱ هزار هکتار زمین‌های باغی و کشاورزی استان خسارت جدی وارد کرده است که در بخش زراعت شامل برنج، گندم، جو و کلزا ، باغبانی شامل مرکبات، توت فرنگی و درختان سیاه ریشه ، تلفات دام و طیور و تخریب امور زیربنایی و تاسیسات کشاورزی بوده‌است.

 پارسال کلزاکاران استان مازندران ۳۱ هزار و ۶۰۰ تن کلزا به ارزش ۸۶ میلیارد تومان تحویل مراکز خرید تضمینی دادند و رقم پیش‌بینی تولید و تحویل آن به مراکز خرید امسال در سطح ۲۵هزار هکتار به بالای ۴۰ هزار تن بوده است اما سیلاب سبب شد تا این رقم به ۲۳هزار و ۴۰۰تن کاهش یابد.

کلزا به عنوان محور کشت محصولات پائیزه در مازندران است و در چهار سال گذشته با درایت و توجه دولت تدبیر و امید به مقوله بازرگانی محصولات کشاورزی از جمله دانه‌های روغنی ، سطح زیر کشت کلزا  که به کمتر از چهار هزار هکتار یعنی یک دهم دهه ۸۰ کاهش یافته بود ، رو به افزایش گذاشت.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت که سیلاب به ۱۳هزار و ۶۰۰هکتار از کلزاکاری  و ۱۱هزار و ۳۰۰ هکتار از گندمزارهای استان  از ۳۰ تا ۱۰۰درصد  خسارت زد و سبب شد تا پیش بینی تولید به رغم افزایش سطح کشت امسال نسبت به سال قبل کاهش یابد.

عباس پورنصرالله روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پایان برداشت دانه روغنی کلزا  افزود: در سال زراعی جاری حدود ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های استان زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته بود که  پیش‌بینی تولید آن حدود ۴۰ هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: خسارت سیلاب سبب شد تا مقدار خرید تضمینی دانه روغنی کلزا امسال به ۲۳هزار و ۴۰۰تن کاهش بیابد  که نسبت به سال گذشته هفت هزار و ۲۰۰تن کمتر است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران از پرداخت ۹۹درصدی مطالبات کلزاکاران خبر داد و  توضیح داد: اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی، پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان، تخصیص تسهیلات بلاعوض و یارانه‌ای برای تهیه نهاده‌های کشاورزی بویژه بذر و علف کش و همچنین توجه به کشت مکانیزه از جمله بسته های حمایتی بوده است که در چهار سال اخیر به کلزاکاران ارائه شده و تاکنون نیز موثر بوده است. 
کشت گیاه روغنی کلزا از دهه ۷۰ به عنوان یک کشت جایگزین و مکمل در مازندران آغاز شد و در کمتر از یک دهه تا اواسط دهه ۸۰ به ۴۰ هزار هکتار رسید. 
بر اساس آمارهای رسمی ، حدود ۸۵ درصد دانه روغنی کلزا برای صنایع روغن کشی کشور وارداتی است و برنامه جهاد کشاورزی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت و دیگر دستگاههای حاکمیتی بر کاهش وابستگی کشور به واردات این محصول بوده است . 
کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است. 

پرداخت حدود ۱۷میلیارد تومان خسارت به کشاورزان سیلزده مازندران 

از آنجاییکه ارزش خاک زمین‌های کشاورزی استان مازندران قابل مقایسه با دیگر مناطق کشور نیست و با توجه به حجم بالای خسارت سیلاب به بخش های مختلف کشاورزی،با پیگیری مسئولان به صورت ویژه به جبران خسارت به زیرساخت های کشاورزی استان که نقش محوری در امنیت غذایی کشور دارد  ، توجه شد. 

همسو با این رویکرد معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون ۲۴هزارو ۸۴۳نفر درسامانه جامع امداد و بازسازی دولت موسوم به " سجاد "  برای جبران خسارت به ارزش  ۴۳میلیارد و ۳۵۷میلیون تومان ثبت نام کردند، گفت:  تاکنون پرونده  ۱۱هزارو ۳۹۲بهره بردار با پرداخت ۲۰ میلیارد تومان در کار گروه تصویب شده است.

حسین نگهدار در گفت و گو با ایرنا افزود:  تا امروز  حدود ۱۵میلیارد تومان کمک بلاعوض به ۹ هزارو ۴۴۳نفر از کشاورزان سیلزده استان مازندران پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه پنج هزارو ۷۱۳نفر از کشاورزان سیلزده مازندران برای گرفتن حدود ۲۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به بانک های عامل معرفی شدند، اظهار داشت: تا کنون ۲۶۱نفر حدود ۲میلیارد تومان این تسهیلات را دریافت کردند.

سیلاب و طغیان بهاری امسال رودخانه‌های مرکزی و شرقی استان از جمله بابلرود، تلار قائمشهر ، نکارود و تجن ساری حدود ۹۱ هزار هکتار از زمین های زراعی و باغی مناطق شرقی و مرکزی را به زیر آب برد و به انواع کشاورزی برنج ، باغ های کیوی و مرکبات ، توت فرنگی ، گندم ، کلزا ، جو و سویا از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد. 

عمده خسارت سیلاب به بخش کشاورزی، زیر آب رفتن مزارع و باغ ها، تخریب مزارع پرورش ماهی، از بین رفتن خزانه های شالیزاری و تخریب دامداری و مرغداری و تلف شدن ماکیان و دام های سبک و سنگین بوده است که میزان آن۷۵۰ میلیارد تومان برآورد شد.

۶۹۹۰/۱۸۹۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.