به گزارش خبرنکار ایرنا ، بارش برف و باران که از عصر دوشنبه در مازندران آغاز شد، از دیروز سه شنبه شدت گرفت و تمامی مناطق استان را درنوردید.
بر اساس اعلام هواشناسی طی24 ساعت گذشته منطقه کوهستانی کیاسر در شهرستان ساری رکورد دارد بارش برف بوده است به گونه ای که در این مدت 25 سانتی متر برف در ایستگاه هواشناسی منطقه ثبت شد.
رئیس توسعه پیش بینی هواشناسی مازندارن با بیان اینکه ایستگاه آلاشت با 10 سانتی متر بارش برف دومین ایستگاه پر بارش برف استان بود ، گفت که در ارتفاعات بالاتر که فقدان ایستگاه هواشناسی است بارش برف به مراتب بیش از این میزان بود.
احمد اسدی افزود : بندر امیر آباد نیز در 24 ساعت اخیر با 58 میلی متر بارش باران بیشترین میزان بارندگی را ثبت کرد و پس از آن ایستگاه ساری با 34 میلی متر و دشت ناز با 33 میلی متر ایستگاههای پر بارش استان گزارش شدند.
** تخریب یک دهنه پل در سوادکوه
بارش باران در پایین دست و برف در بالا دست برف منجر به ایجاد سیلاب در برخی از رودخانه های استان شد که از جمله آن رودخانه بابلرود و شاخه هایی از رودخانه تلار قائمشهر است.
گزارش ها حاکی از آن است که براثر طغیان رودخانه در منطقه هفت تن شهرستان سوادکوه، یک دهنه پل ارتباطی ( منگل) به صورت کامل تخریب شد.
علاوه بر این بارش سنگین برف شب گذشته برای چند ساعت تردد در محور ساری به کیاسر را مسدود کرد که در حال حاضر توسط عوامل راهداری بازگشایی شد.
مسئولان مازندران برآورد میزان خسارت سیلاب و طغیان رودخانه اخیر را زود عنوان کرده و آن را به زمانی دیگر و پس از جمع بندی موکول کردند.
همچنین به دلیل شدت بارندگی و بالا آمدن آب رودخانه سیاه رود، راه ارتباطی 15 روستای بخش مرکزی شهرستان سیمرغ که از محل ' سیکا پل ' برای رسیدن به شهر عزیمت می کردند، قطع کرد.
علاوه بر این بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا ، به علت بالاآمدن سطح آب رودخانه هراز ، بابلرود و تلار، برخی از عرصه های کشاورزی شامل زمین های شالیزاری و باغی اطراف این رودخانه ها زیر آب رفت.
** هنوز از خسارت سرما و برف به گیاهان سیاه ریشه خبری نیست
با توجه به اینکه هواشناسی مازندران ، جهاد کشاورزی و مدیریت بحران استان از امکان خسارت برف و سرما به گیاهان سیاه ریشه هشدار داده بودند، با آرام شدن هوا هنوز آسیب و خسارت به این بخش مشخص نیست.
قابل ذکر است که بسیاری از محصولات سیاه ریشه مانند گردو ، گیلاس ، گلابی ، هلو ، شلیل و آلبالو استان در ارتفاعات مازندران کشت می شود.
سال گذشته نیز بارش برف در اردیبهشت خسارات سنگینی به باغات سیاه ریشه ارتفاعات استان وارد کرد که گویا این تراژدی برای امسال نیز قابل تصور است.
مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران صبح امروز چهارشنبه به خبرنکار ایرنا گفتند، هنوز برف در ارتفاعات نشسته است و تا اب شدن آن و بررسی نتایج ان باید منتظر ماند.
به گفته این مسئولان ، خسارات ناشی از بارندگی اخیر به کشاورزی و باغداری استان در سریع ترین زمان برای افکار عمومی تشریح خواهد شد.
شب گذشته بیشتر مناطق کوهستانی مازندران سرمای زمستانی را تجربه کردند به طوری که در بلده نور دما به صفر درجه سانتی گراد رسید.
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.