به گزارش خبرنگار ایرنا، 9 نفر از تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی مازندران به عنوان نمونه ملی انتخاب شدند که به صورت مستقیم از شخص وزیر جهاد کشاورزی و رئیس جمهوری لوح سپاس دریافت کردند.
خلیل پیغمبزاده تولید کننده نمونه ملی برنج محلی ، جواد غلامپور تولید کننده برنج پرمحصول ، مهدی جلالی تولید کننده محصولات گواهی شده زراعی ، سید رضا ذاکری تبار باغدار نمونه محصولات مرکبات ، سیده زینب سیدین زن کارآفرین نمونه روستایی ، مجید تنکابنی بندی پی مرتعدار نمونه ، احمد سمامی پرورش دهنده نمونه مایه در قفس ، علیرضا کروجی پرورش دهنده نمونه ماهیان خاویاری و یزدان نجار صیاد نمونه ماهیان تجاری از کشاورزان نمونه ملی مازندران هستند.
استان مازندران با تولید سالانه حدودیک میلیون و 50 هزار تن برنج سفید ، 2میلیون و 500هزار تن انواع مرکبات ، 95هزار تن انواع آبزیان رتبه نخست تولید محصولات زراعی و باغی کشور را دارد.
مدیرهماهنگی و ترویج جهاد کشاورزی مازندران در این مراسم گفت که به منظور الگو سازی و توسعه دانش بهره برداری و بهره وری از محصولات کشاورزی هر ساله برترین های بخش های مختلف کشاورزی در شاخص های مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند.
مجید بهادری مقدار تولید ، کیفیت ، ضریب تولید در واحد سطح ، نحوه و مقدار مصرف نهاده های کشاورزی به ویژه سموم را از شاخص های اصلی ارزیابی در انتخاب نمونه ها عنوان کرد و افزود: امروز پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی نظام نوین ترویج در بخش های مختلف کشاورزی مازندران در حال اجرا و گسترش است
سیده زینب سیدین زن کارآفرین نمونه روستایی که 10 سال پیش فعالیت خودش را در قطعه زمینی کمتر از هزار متر مربع در قالب کشت سبزیجات شروع کرده است ، در این مراسم گفت که اکنون 50 نفر در بخش تولید و فرآوری و بازریابی سبزیجات مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه فعالیت خود را در کمتر از هزار متر زمین کشاورزی در هچیرود تنکابن را با کشت سبزیجات اورگانیک آغاز کرده ام، افزود: کشاورزی را باهمراه خانواده خود آغاز کردم و با استفاده از باغات اطراف بایر هر ساله سطح کشت را افزایش دادم.
وی بیان داشت: امروز پس از چندین سال فعالیت تقاضای بالا شهروندان استانی و خارج از استان فرآوری سبزیجات را مکانیزه کرده و با دریافت تسهیلات فضای چلخانه ای را نیز عملیاتی کردم
وی توضیح داد: زمین مازندران ارزش بالایی دارد که می تواند همه بیکاران استان را به خود مشغول به کار کند و درآمد مناسبی را برای خانواده ها ایجاد کند.
محمدرضا بامتی طوسی باغدار نمونه میوه های هسته دار نیز در این مراسم نبود صنایع تبدیلی و بازار مناسب را از مشکلات عمده باغداران عنوان کرد و گفت: زمین های کشاورزی استان مناسب برای افزایش تولید در واحد است به شرطی که دانش در فعالیت های کشاورزی عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه خاک استان نیازی به کودهای شیمیایی ندارد و با انجام عملیات های مختلف می توان علیه آفات به صورت غیر شیمیایی مقابله کرد، ادامه داد: اما وقتی بازار محصولات تولیدی در اختیار دلالان و واسطه ها باشد ، انگیزه ها کم و فروش زمین رخ می دهد.
استان مازندران با تولید ظرفیت 72 نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار هفت میلیون تن ،حدود 11درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.