مازندران با 338 کیلومتر ساحل در دریای خزر سالانه پذیرای نزدیک به 20 میلیون گردشگر و مسافر است که بر اساس بررسی های صورت گرفته بیش از 90 درصد آنان با هدف استفاده از سواحل دریای خزر وارد استان می شوند.
مهمترین برنامه رسمی که در همه این سال ها برای جذب مسافران و گردشگران در شهرهای ساحلی در نظر گرفته می شود، اجرای طرح های سالمسازی دریا در سواحل است که این طرح ها هم به دلیل نبود امکانات لازم تفریحی و رفاهی و همچنین پایین بودن سطح خدمات رسانی چندان مورد استقبال علاقه مندان به دریا واقع نمی شود.
همه تلاش های صورت گرفته در قالب ستاد ساماندهی طرح های سالمسازی دریا که دستگاههای مختلف را شامل می شود تاکنون نتوانسته رضایت حداکثری مسافران و گردشگران را جلب کند و بسیاری از آنها ترجیح می دهند تا خارج از طرح دریا به شنا کردن بپردازند و به همین علت نیز بیشترین تلفات ناشی از غرق شدگی مربوط به همین مناطق است.
مازندران دارای 15 شهرستان ساحلی است که به گفته معاون گردشگری میراث فرهنگی و گردشگری مازندران در این شهرها 96 طرح سالمسازی دریا فعال است.
مهران حسنی روز یکشنبه در حاشیه بازدید کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل استان از نوشهر در گفت و گو با ایرنا افزود: برای فصل شنای سال آینده حدود یکصد درخواست برای ایجاد طرح جدید سالمسازی دریا از سوی بخش خصوصی و شهرداری ها ارائه شده است که با تاکید استاندار این کارگروه تخصصی بررسی میدانی ایجاد طرح ها جدید در سواحل مازندران را آغاز کرد.
وی خاطر نشان کرد: با فعالیت و حضور فیزیکی این کارگروه تخصصی که شامل تمامی دستگاهها ذی نفع از جمله میراث گردشگری، محیط زیست،منابع طبیعی و شهرداری ها است سرمایه گذاران به جای دریافت استعلام برای دریافت مجوز طرح ها با حضور فیزیکی و بررسی کارشناسی کارگروه تخصصی در همان محل طرح صادر می شود.
معاون گردشگری میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران از تعیین ضوابط جدید طرح دریا براساس ضوابط و پیشنهاد نجات غریق و مکانها و تایید قابلیت ها خبر داد و گفت: طرح های پیشنهادی با دادن مجوز مشخص شده و آماده سرمایه گذاری خواهند بود.
وی یکی از راه جلوگیری از تخریب مناطق ساحلی را اجرای طرح های ساحلی با همکاری ساکنان این مناطق و نیز مسئولان دستگاههای اجرایی عنوان کرد و اظهار داشت: در حال مکان یابی اسکله برای فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای اجرای گشت های دریایی و ورزش های آبی هستیم.
حسنی با اشاره به استفاده یک درصدی از 338 کیلومتر ساحل مازندران گفت: گشت دریایی با ایجاد اسکله های چوبی، سبک و سازگار با محیط زیست با قایق های تندرو در دستور کار است و از سوی دیگر برای نخستین بار در استان به هنگام مواج بودن دریا نیز از رودخانه ها به عنوان بندر کوچک یا بندر تفریحی (مارینا) بهره گیری شود.
معاون گردشگری میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین گفت : طرح ظرفیت سنجی و مطالعه سواحل استان تا 2 هفته دیگر به اتمام می رسد و وضعیت سواحل گردشگری و برنامه های کوتاه مدت، بلند مدت و میانگین مدت نیز تهیه خواهد شد.
وی تسهیلات لازم همچون کاهش عوارض و پرداخت تسهیلات نیز در نظر گرفته خواهد شد که براساس طرح توجیهی و جذب اعتبارات از سوی دولت جزیی از برنامه های سیاست تشویقی برای سرمایه گذاران سواحل عنوان کرد.
وی تصریح کرد: هر کیلومتر ساحل مازندران قابلیت ایجاد اشتغالزایی برای 500 نفر دارد و از سوی دیگر ساخت هر اسکله نیز حدود 50 شغل فراهم می کند.
1295/ 1602/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.