محمد ابراهیم یخکشی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در باره دستاوردهای 40 ساله جمهوری اسلامی در بخش آب افزود: با این اعتبار می توان شبکه آبیاری یکصد هزار هکتار زمین کشاورزی پائین دست سد هراز و 50 هزار هکتار سد البرز را به اتمام برسانیم.
وی گفت که با این سرمایه گذاری بخشی از عقب ماندگی مازندران در بحث زیرساخت های آبی با توجه به رتبه برتر کشاورزی استان جبران می شود.
بانک توسعه آسیایی که به‌ منظور توسعه اقتصاد کشورهای آسیایی بنا شده و با نام ' یونسکاپ UNESCAP ' یعنی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای کشورهای آسیایی و شرق دور فعالیت دارد، متعلق به بانک جهانی است. این بانک هم اکنون 67 عضو دارد که 48 عضو آن از داخل آسیا و اقیانوس آرام و 19 عضو غیر آسیایی هستند.
مقر این بانک در مانیل پایتخت فیلیپین واقع است و با هدف کاهش فقر در آسیا و اقیانوس آرام از طریق رشد اقتصادی فراگیر، رشد پایدار محیط زیست و ادغام منطقه ای فعالیت می کند.
** توجه محوری دولت تدبیر به بخش آب مازندران
یخکشی با اعلام این که دولت تدبیر و امید در چند سال گذشته بخشی از عقب ماندگی مازندران در بخش زیرساخت های آب را جبران کرد، افزود: هم اکنون 60 هزار میلیارد ریال طرح های زیر ساختی عمرانی در حوزه آب شامل سد سازی ، زهشکی ، شبکه آبیاری ، لایروبی رودخانه ها و آببندان ها و تصفیه خانه های آب شرب روی میز شرکت آب منطقه ای مازندران قرار دارد و خوشبختانه برای بیشتر این طرح ها ردیف بودجه ای در دولت ایجاد شده است.
وی ادامه داد: باید علاوه بر نگاه ویژه دولتمردان به اهمیت مازندران در حوزه امنیت غذایی ملی با تولیدات محصولات کشاورزی از جمله برنج ، آبزیان و همچنین نقش گردشگر پذیری ، با تلاش و همکاری مسئولان ارشد استان بویژه استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جذب بیشتر بودجه با هدف تسریح در اتمام این طرح اقدام کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران اعتبار مورد نیاز برای طرح های آب آشامیدنی مازندران را 30 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از آنجایی که اکنون حدود 90 درصد آب شرب استان از زیر زمین تامین می شود و با توجه به مشکلات کیفی آب های زیر زمینی، باید با سد سازی و تصفیه خانه از آب های سطحی بهره بگیریم.
وی با اعلام این که اکنون 10 سد جدید در استان در دست اجرا قرار دارد، افزود: با اتمام کار ساخت و آبگیری این سدها، تا حدود زیادی در مهار آب های سطحی موفق خواهیم شد.
یخکشی میزان مهار آب های سطحی مازندران را در حال حاضر 10 درصد اعلام کرد و گفت که با اتمام سدهای در دست ساخت و برنامه، میزان مهار آب های سطحی به بیش از 40 درصد خواهد رسید.
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به خاصلخیزی زمین های کشاورزی و تراکم بالای جمعیتی در مازندران، افزود: برای تامین نیاز آبی استان در شرایط فعلی حداقل 30 درصد از آب های سطحی استان باید در پشت سدها ذخیره شود تا در شرایط بحرانی بتوان بدون دغدغه نیازهای این بخش را مدیریت کرد.
وی ساخت نیروگاههای برقابی را هم در مازندران ضروری دانست و گفت: توجه ویژه به توسعه شبکه آبیاری و زهکشی هم از اولویت های مهم صنعت آب در مازندران است.
یخکشی از شناسایی 80 نقطه در استان برای ایجاد نیروگاه برق آبی با ظرفیت تولید 700 مگاوات برق خبر داد و گفت که این نیروگاهها توسط بخش خصوصی در راستای اقتصاد مقاومتی و بهره وری ایجاد می شود.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.