به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دامپزشکی مازندران، دکتر سید حسین رضوانی افزود که این مقدار گوشت مرغ فاسد در بازدیدهای سرزده و ادواری بازرسان بهداشتی دامپزشکی از مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی و مواد پروتئینی کشف شد.
وی به عرضه کنندگان گوشت و فرآورده های خام دامی در باره رعایت نکردن ضوابط و مقررات بهداشتی هشدار داد و گفت: در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی که سلامت مصرف کنندگان را تهدید کند، متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می شوند.
رضوانی از مردم نیز خواست تا ضمن خرید مرغ و آلایش های خوراکی مرغ همچون جگر، سنگدان و دل به صورت بسته بندی، به مشخصات درج شده آن که شامل تاریخ تولید، انقضاء، کد پروانه بهره برداری محصول و همچنین شرایط نگهداری آن توجه ویژه داشته باشند.
مدیرکل دامپزشکی مازندران همچنین نسبت پرورش غیرمجاز مرغ و ماکیان در استان و فروش آنها در بازراچه های محلی و سنتی هشدار داد و گفت که این اقدام سبب بروز و شیوع بیماری های طیور بویژه نیوکاسل و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور استان می شود.
وی عرضه انواع طیور بومی در بازارچه های محلی و سنتی استان را تهدیدی جدی برای صنعت طیور و اشتغال ایجاد شده در این صنعت ارزیابی کرد و افزود: به رغم پیگیری های این اداره کل جهت اعمال محدودیت و ممنوعیت عرضه طیور بومی در بازارچه های محلی ، بویژه در فصول پر مخاطره ، به صورت گسترده در بازارچه های محلی شاهد عرضه و فروش انواع ماکیان بصورت سنتی هستیم که با توجه به مخاطرات موجود و تراکم بالای واحدهای پرورش طیور بومی و صنعتی در استان، این امر موجب افزایش احتمال شیوع و سرایت بیماری به سایر واحدهای پرورش خواهد شد.
رضوانی هشدار داد: در صورت ادامه این روند، محتمل است در آینده ای نزدیک شاهد طغیان افسار گسیخته بیماریهای مسری طیور بویژه نیوکاسل و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مازندران باشیم.
مدیر کل دامپزشکی استان همچنین گفت: پرورش غیر مجاز انواع ماکیان در اطراف واحدهای صنعتی و در زمین های شالیزاری بعنوان یکی از بزرگترین تهدیدات برای صنعت طیور استان محسوب می شود
بیش از 2 هزار و 300 واحد مرغداری در استان مازندران وجود دارد که سالانه با تولید بیش از 180 هزار تن گوشت مرغ حدود 12 درصد گوشت سفید کشور را تامین می کند.
کشاورزان مازندران پس از برداشت شالی، با خرید جوجه اردک های صنعتی و نیمه صنعتی به پرورش اردک در اراضی شالیزاری می پردازند که تا پیش از ان به صورت خانگی بوده و در چند سال اخیر به صورت گله ای تا پنج هزار قطعه رسیده است.
فروش انواع ماکیان محلی در بازار روزهای استان مازندرانی یکی از شغل های درآمدی روستائیان مازندران است که با توجه به حساسیت بالای شیوع بیماری آنفلونزای پرندگان فرایند تولید ، عرضه و مصرف ماکیان محلی باید مورد بازنگری قرار بگیرد.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.