به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد راستاد روز یکشنبه در حاشیه بازدید از بندر فریدونکنار در گفت و گو با خبرنگاران افزود: استفاده بهینه از حداکثر ظرفیت بنادر کشور از برنامه های محوری سازمان بنادر و دریانوردی کشور است که با جدیت دنبال می شود.
وی با تاکید بر این که ظرفیت های بنادر شمالی نمی تواند و نباید صرفا متکی به واردات باشد، گفت: باید از این ظرفیت برای صادرات نیز استفاده شود و دالان های تجاری دو طرفه میان استان های شمالی و کشورهای حاشیه دریای خزر ایجاد شود.
راستاد توضیح داد: بنادر شمالی از جمله فریدونکنار باید بخش مهم توانمندی و ظرفیت های خود را به ترانزیت و صادرات تخصیص دهند و سازمان بنادر نیز بنا دارد که در حداقل زمان ممکن از حداکثر ظرفیت ممکن بنادر استفاده بهینه بشود.
وی ادامه داد: باید در فرایند صادرات و ترانزیت بویژه اقلام غیر نفتی از بنادر شمال کشور از تجار و بازرگانان در این بخش حمایت شود، اما ظرفیت های بنادر نمی تواند تنها با اتکا به روبناهای اختصاصی برای بخش خصوصی در نوار شمالی کشور فراهم شود و به همین جهت در این بخش امکان اعطای تسهیلات و مکانیزم های حمایتی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور از تمام فعالان اقتصادی استان های شمالی کشور خواست که از ظرفیت خالی بنادر شمالی برای صادرات به کشور های منطقه و خارج از منطقه استفاده کنند.
وی گفت: بندر امیرآباد بهشهر با پس کرانه یکهزار هکتاری، تجربه موفقی از جذب سرمایه گذار و صادرات و ارزش افزوده در نوار شمالی بنادر کشور است که می تواند برای دیگر بنادر الگو قرار گیرد.
** لایروبی، گام نخست فعال کردن بندر فریدونکنار
راستاد مهم ترین عامل بازدارنده فعالیت در بندر فریدونکنار را عمق کم کانال و حوضچه آن دانست و گفت که اولویت مهم سازمان بنادر و دریانوردی لایروبی حوضچه و کانال خواهد بود که نیاز به اصلاح قرارداد این سازمان با شرکت مربوطه دارد.
وی افزود: باید به گونه ای تمهیدات انجام شود که موانع بر سر راه لایروبی این بندر رفع و در اسرع وقت با لایروبی زمینه برای ورود کشتی ها فراهم شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور لازمه ادامه حیات و فعالیت اقتصادی بنادر را تلاش دست اندرکاران برای جذب بیشتر کالا و کشتی دانست و گفت که اگر این موضوع محقق شود، میزان سرمایه گذاری که سازمان بنادر برای لایروبی بندر فریدونکنار می کند قابل توجیه خواهد بود.
وی تاکید کرد: نباید روند امور به گونه ای باشد که سرمایه گذاری ها و اقدامات زیر بنایی و روبنایی در بنادر بدون توجیه بماند و در نتیجه انتظار می رود در کنار اقدامات توسعه ای ، شاهد آمادگی سرمایه گذاران و صاحبان کالا برای جذب کشتی و کالا باشیم .
** فعال کردن گردشگری
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از برنامه این سازمان برای فعال کردن ظرفیت های گردشگری بندر فریدونکنار خبر داد و گفت: بخشی از این بندر با کاربری گردشگری دریایی طراحی شده است و مستلزم جذب سرمایه گذار است و تلاش داریم تا این بخش را فعال کنیم.
وی افزود: برای این منظور اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران برای شناسایی سرمایه گذار فراخوان داده است که امیدواریم با توجه به جذابیت بندر فریدونکنار به دلیل قرار گیری در پر تردد ترین مسیر گردشگری کشور و استان مازندران، شاهد جذب سرمایه گذار بخش خصوصی باشیم تا سازمان بنادر و دریانوردی هم بتواند مکانیزم های حمایتی خود را برای انجام سرمایه گذاری در بخش گردشگری فعال کند.
راستاد یکی از برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی را محقق کردن مقوله مسئولیت اجتماعی بنادر برشمرد و توضیح داد: با محقق شدن این مقوله نه تنها شهروندان از مزایای اقتصادی و ارزش افزوده بندر بهره مند می شوند، بلکه فعالیت بندری به گونه ای ساماندهی می شود که مزاحمتی برای فضای شهری ایجاد نکند.
** منطقه ویژه، امتیاز ویژه بندر فریدونکنار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از برنامه این سازمان برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار خبر داد و گفت که برخورداری بندر فریدونکنار از شرایط منطقه ویژه اقتصادی، تقویت کننده جذب سرمایه گذار و فعالیت اقتصادی خواهد بود.
بندر فریدونکنار از سال 69 به عنوان بندر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با اصلاحاتی در طرح از سال 74 وارد مرحله کارهای اجرایی شد و در پایان سال 81 ساخت اسکله ، موج شکن ها و حوضچه آن به اتمام رسید و اواخر سال 85 هم مصوبه مرز مجاز دریایی را دریافت کرد و در نیمه اول سال 86 با توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و با اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی به بخش خصوصی واگذار شد و در نهایت پس از طی مراحل قانونی این بندر چند منظوره در 21 بهمن سال 86 به صورت رسمی شروع به کار کرد.
این بندر با در اختیار داشتن حدود ۶۹ هکتار زمین با اهداف تجاری در یکی از زیباترین سواحل دریای مازندران ساخته شد که از طریق جاده های هراز و فیروزکوه به پایتخت کشور متصل می شود.
بندر فریدونکنار از طریق دریا می تواند با سایر بنادر حاشیه دریای خزر در کشور روسیه ، آذربایجان ، ترکمنستان و قزاقستان ارتباط مستقیم دریایی داشته باشد.
این بندر همچنین از طرق دریای خزر – رود ولگا – دریای بالتیک به بنادر عمده شمال اروپا مانند هامبورگ ، کپنهاک ، استکهلم ، روتردام و غیره ارتباط پیدا می کند.
فریدونکنار از طریق دریای خزر - کانال ولگا – دن می تواند به دریای ازوف متصل شده و از راه دریای سیاه به دریای مدیترانه برسد و از این طریق به بنادر جنوبی اروپا و همچنین بنادر شمالی آفریقا و سایر بنادر جهان متصل شود .
این بندر دارای سه پست اسکله به طول 380 متر است. حوضچه این بندر با آبخور پنج و نیم تا 6 متر قابلیت پهلو دهی شناور هایی تا هفت هزار تن ظرفیت را دارد.
شهرستان ساحلی 70 هزار نفری فریدونکنار دارای دو بخش است و در حدود 65 کیلومتری غرب ساری مرکز مازندران واقع است .
بندر فریدونکنار همچنین در چند سال گذشته به عنوان یکی از مناطق سه‌گانه واجد شرایط برای احداث دهکده دریایی در سطح مازندران شناسایی شد و به همین خاطر هم 15 هکتار زمین برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این بندر اختصاص یافته است.
ساخت 31 هزار متر مربع انبار سرپوشیده و سیلوی 30 هزار تنی غلات، مخازن نفتی به ظرفیت 26 هزار تن که تا 50 هزار تن قابل افزایش است از دیگر ویژگی های بندر فریدونکنار است.
9919/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.