به گزارش خبرنگار ایرنا، جشنواره ها علاوه بر کارکرد فرهنگی یا هنری با محوریت موضوع و حوزه های فعالیتشان، جایگاهی اثرگذار در عرصه های اجتماعی نیز دارند.
جذب گردشگر به جوامع برگزار کننده جشنواره های مطرح جهانی و منطقه ای نقش مؤثری در رونق اقتصادی جوامع میزبان دارد و سبب شده که گردشگری هنری به یکی از شاخه های مهم گردشگری در دنیا تبدیل شود. بر همین اساس نقش جشنواره های بزرگ و مطرحی مانند کن فرانسه در رونق کسب و کار شهرهای میزبان یا حتی سایر شهرهای این کشور مشهود است.
تجربه موفق ایران در برگزاری جشنواره های بزرگی مانند فجر نشان می دهد که ظرفیت برگزاری چنین رویدادهایی وجود دارد، اما کمتر دیده شده که جشنواره ای در استان ها به یک برند بین المللی تبدیل شود و بتواند تحولی را در جامعه میزبان رقم بزند.
جشنواره بین المللی فیلم وارش که از سال 1378 با چنین هدفی پایه گذاری شده است، اکنون در نهمین دوره می تواند در کنار نگاه تخصصی و حرفه ای، گام های محکم تری برای اثرگذاری اجتماعی در منطقه میزبان بردارد.
دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که این جشنواره می تواند نمونه موفقی از جشنواره های بین المللی و منطقه ای در ایران باشد، گفت: شهر کوچک ساحلی کن سال هاست که به عنوان یکی از مراکز اصلی سینمایی جهان محسوب می شود و بسیاری از قراردادهای سینمایی در روزهای برگزاری این جشنواره در همین شهر منعقد می شود و ما در مازندران می توانیم نمونه کوچکی از چنین جشنواره ای را داشته باشیم و وارش بهترین موقعیت برای تبدیل شدن به این برند فرهنگی و اقتصادی است.
مهدی قربان پور با تاکید بر این که نگاه به وارش باید بین المللی باشد، افزود: با کمی برنامه ریزی و مدیریت درست می توان چنین شرایطی را برای جشنواره فیلم وارش ایجاد کرد و نگاه مان هم منتفع شدن تمام مازندران و مناطق مستعد از برگزاری این جشنواره است.
وی گفت: درآمدی که شهر کوچک و ساحلی کن فرانسه از میزبانی گردشگران در روزهای برگزاری این جشنواره به دست می آورد بسیار زیاد است و در واقع تمام اجزای آن شهر و شهرهای دیگر فرانسه برای برگزاری مناسب کن منسجم و متحد می شوند و این اتفاق باید در مازندران هم بیفتد.
قربان پور با اظهار این که جشنواره وارش متعلق به تمام مازندران است، افزود: به همین دلیل در کمک گرفتن از ظرفیت های موجود برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره هیچ گونه نگاه منطقه ای نداریم و از هر ظرفیتی که بتواند وارش را به یک برند بین المللی در فرهنگ هنر و گردشگری هنری تبدیل کند کمک می گیریم.
دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش از استقبال دستگاه دیپلماسی کشور برای حمایت از این جشنواره نیز خبر داد و گفت: مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه برای حمایت از جشنواره فیلم وارش در مسائل بین الملل و منطقه ای استقبال کرد.
وی با بیان این که نگرش محوری وارش به فرهنگ عامه در گستره منطقه ای مورد توجه کارشناسان مسائل بین الملل نیز قرار گرفته است، افزود: اخیرا دیداری با آقای بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه داشتم که در این دیدار گفت و گوهایی در مورد فعالیت های بین المللی جشنواره فیلم وارش انجام شد و این مسئول دستگاه دیپلماسی نیز ضمن تایید روند موجود در جشنواره فیلم وارش، استقبال خوبی از نگاه بین المللی جشنواره فیلم وارش و بخش بین المللی این جشنواره داشت.
وی ادامه داد: مذاکرات ما حول محور جشنواره وارش و تعاملات بین منطقه ای برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره بود که مورد تایید و استقبال این مسئول قرار گرفت و تاکید رئیس مرکز عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه این بود که به واسطه این جشنواره می توانیم تعاملات خوبی با کشورهای حوزه دریای خزر داشته باشیم و بر همین اساس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران را مامور کرد که در مسائل بین الملل از جشنواره وارش حمایت کند.
در همین حال علی نجفی خوشرودی نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی که زمانی سفیر ایران در یکی از کشورهای حوزه دریای خزر بود معتقد است رویدادهایی مانند جشنواره وارش یک ظرفیت بسیار مهم فرهنگی و هنری برای گسترش تعاملات فرهنگی میان کشورهای حوزه دریای خزر است.
وی با تاکید بر این که از همین منظر هم پیگیر برای جذب اعتبارات مربوط به این جشنواره است، گفت: رویدادهای فرهنگی و هنری میتوانند فرصت وظرفیت باشند و جشنواره وارش یکی از ظرفیت های هنری و فرهنگی بسیار مهم برای ایران، مخصوصاً برای استان های شمالی محسوب می شود.
نجفی خوشرودی تاکید کرد: برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری یکی از بهترین راه های شناساندن فرهنگ و تمدن ایرانی و به وجود آوردن گردش مالی در صنعت گردشگری است.
جشنواره فیلم وارش در صورت استمرار حمایت مسئولان و درک اهمیت و جایگاهی که برگزاری جشنواره ها در تعاملات بین المللی و منطقه ای دارند بین مدیران استان و همچنین القاء این اهمیت به جامعه، امکان تبدیل شدن به یک برند فرهنگی را دارد و می تواند به دوسالانه ای معتبر در شمال ایران تبدیل شود.
توجه به فرهنگ عامه مهم ترین رویکرد این جشنواره است و همین موضوع می تواند نقطه اتصال قدرتمندی بین وارش و جامعه ایجاد کند.
نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش قرار است اردیبهشت 1398 برگزار شود و 30 دی ماه آخرین فرصت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره است.
9927/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.