به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران از ظرفیت ها و قابلیت های زیادی برای جذب مسافر و گردشگر برخوردار است اما در این میان غرب استان جذابیت بیشتری برای آنها دارد و تردد زیاد خودروهای با پلاک شهرهای دیگر و شلوغی سواحل، اقامتگاه ها ، مراکز دیدنی و گردشگری ، بوستان ها و جنگل ها دلیلی بر این مدعا است.
شهرهای نوشهر ، چالوس ، هچیرود ، کلارآباد ، سلمانشهر ، عباس آباد ، نشتارود ، تنکابن و رامسر در این روزهای پایانی نیمه نخست سال میزبان میلیون ها مسافر و گردشگری هستند که برای تفریح و گذران اوقات فراغت به این نقطه از سرزمین ایران سفر کرده اند .
وجود مراکز تجاری بزرگ با برند های معروف خارجی ، سواحل زیبا با انواع امکانات تفریحی ، دو تله کابین در شهر های نمک آبرود و رامسر ، آب گرم های معدنی ، واحد های بوم گردی ، اقامتگاه های بزرگ و کوچک ، شهربازی ، ییلاقات کوهستانی با آب و هوای خنک و دلچسب ، مراتع و جنگل های انبوه و موزه حیات وحش باعث شده تا بسیاری از مسافران و گردشگران به سوی این دیار رهسپار شوند.
امسال طرح های سالمسازی و پلاژهای مستقر در ساحل غرب مازندران از امکانات و تجهیزات بهتری برخوردار بودند تا رضایتمندی حداکثری مسافران و گردشگران را جلب نمایند.
انواع تفریحات دریایی از قبیل قایق سواری ، جت اسکی ، پاراسل ، شاتل در کنار ایجاد آلاچیق هایی برای اسکان مسافران با دریافت هزینه ای اندک و سرویس های بهداشتی و نمازخانه باعث شده تا حضور مسافران و گردشگران در سواحل چشمگیرتر از مناطق کوهستانی و جنگلی باشد.
البته به قول یک ضرب المثل ایرانی که می گوید هر گلی بوی خودش را دارد ، مناطق جنگلی و کوهستانی نیز خالی از مسافر و گردشگر نبود و وجود واحدهای بوم گردی در این مناطق موجب شده تا میزان حضور و اقامت آنها افزایش یابد که جای بسی خوشحالی است.
خوشبختانه طرح احداث واحدهای بوم گردی که از ابتکارات دولت تدبیر و امید در کشور بوده با استقبال بسیار خوبی بویژه از سوی گردشگران خارجی مواجه شده و غرب استان مازندران نیز از این قضیه مستثنی نیست.
در تابستان امسال به واسطه افزایش قیمت ارزهای خارجی ، بسیاری از گردشگران کشورهای همسایه بویژه عراق و پاکستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران را مقصد سفر خود انتخاب کرده اند و تردد آنها در شهرهای شمال کشور کاملا جلب توجه می کند.
هر چند حضور این گردشگران خارجی در این منطقه بدون حاشیه هم نبوده اما با اتخاذ برخی تدابیر پیشگیرانه می توان از بروز حوادث ناگوار جلوگیری نمود تا آنها با خاطره ای خوش کشور ایران را ترک کنند و با تبلیغات مثبت خود زمینه حضور بیشتر گردشگران خارجی را به کشور و بویژه غرب مازندران فراهم نمایند.
یک شهروند اراکی که به همراه خانواده شهر رامسر را برای مسافرت انتخاب کرده اند درباره علت انتخاب غرب مازندران برای مسافرت ، به خبرنگار ایرنا گفت : در این منطقه که وسعت زیادی هم ندارد ، هر نوع امکانات تفریحی ، رفاهی و اقامتی با هر قیمت و سلیقه ای که برای یک مسافر نیاز باشد وجود دارد و هیچگونه کمبودی احساس نمی شود.
ابراهیم جعفرزاده افزود : باید ماه ها وقت گذاشت تا همه جاذبه های گردشگری موجود در این منطقه را از نزدیک دید و مسلما تحقق این امر نیازمند داشتن پول هنگفتی است.
وی با اشاره به اینکه در این مدت شاهد برخی بداخلاقی ها و سوء استفاده ها از سوی برخی افراد بومی بودم ، اظهار داشت : اینگونه رفتارها بسیار ناخوشایند بود و در دراز مدت نتیجه منفی برای گردشگری منطقه به همراه خواهد داشت.
جعفرزاده گفت: یکسان نبودن قیمت ورودی پلاژها و طرح های سالمسازی ، برخورد های خشن و طلبکارانه برخی افراد بومی با مسافران ، دعوی و ضرب و شتم برخی افراد با مسافران و حتی گردشگران خارجی ، افزایش ناگهانی اجاره بها واحد های اقامتی با افزایش مسافر یا تغییرات جوی از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته این شهروند اراکی ، چرخ اقتصاد این منطقه در بهار و تابستان از طریق همین مسافران و گردشگران می چرخد و باید احترام بیشتری به آنها گذاشته شود تا شاهد حضور روز افزون آنها در این منطقه باشیم.
وی یادآور شد : اکنون که این موهبت الهی نصیب مردم خوب شمال شده باید قدر آن را بدانند و نهایت استفاده را از آن ببرند.
یک مسافر اهل سیستان و بلوچستان که از دست گرد و غبار و شرایط بد زندگی ترک دیار کرده و به غرب مازندران سفر نموده تا چند روزی را به همراه خانواده مهمان مردم شمال کشور باشد ، درباره شرایط آب و هوایی و امکانات تفریحی و گردشگری این منطقه گفت : برای من و خانواده ام این منطقه همچون تکه ای از بهشت است که خداوند نصیب مردم این دیار نموده است.
عبدالغنی داوودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : آب و هوای بسیار مطبوع و دل انگیز در کنار دریا و جنگل ، این منطقه را به یک تابلوی نقاشی بزرگ تبدیل کرده که باید ساعت ها آن را به نظاره نشست.
وی اظهار داشت : چند روزی طول کشید تا با خودروی شخصی به این منطقه برسیم اما ارزش آن را داشت و لبخند رضایت را بر لبهای خانواده ام مشاهده می کنم.
داوودی که نسبت به برخی هنجار شکنی ها از سوی برخی مسافران گلایه داشت ، گفت: متاسفانه مسافران و گردشگران در سواحل و جنگل به حال خود رها شده اند و برخی از آنها با سوء استفاده از شرایط موجود دست به هنجارشکنی می زنند که در شان یک ایرانی نیست.
وی تصریح کرد : برخی رفتارها که در جنوب کشور ضد فرهنگی است در شمال کشور به رفتاری فرهنگی تبدیل شده و این تضادها برای من و خانواده ام که برایشان تازگی دارد کمی تعجب برانگیز است.
به گفته این مسافر اهل سیستان و بلوچستان ، مهمان نوازی مردم شمال زبان زد خاص و عام است اما برخی افراد سودجو از اعتماد به وجود آمده برای کسب درآمد بیشتر ، سوء استفاده می کنند که اصلا قابل قبول نیست.
وی یادآور شد: باید به موازات تقویت زیرساخت های گردشگری ، فرهنگ گردشگرپذیری مردم منطقه نیز افزایش یابد تا در آینده ای نزدیک شاهد رونق بیشتر این صنعت باشیم.
** ضرورت تدوین برنامه های موثر در راستای ارتقاء فرهنگ گردشگرپذیری
یک کارشناس حوزه گردشگری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : فرهنگ گردشگرپذیری یا نسل به نسل منتقل شده یا اینکه دولت ها برای آن برنامه ریزی می کنند که به اصطلاح امروزی به آن فرهنگ سازی می گویند.
امید هاشمی افزود : ظرفیت بالای استان و برنامه‌ریزی‌های مطلوب در راستای ارائه خدمات مطلوب به گردشگران، زمینه بهره‌مندی مسافران از قابلیت‌های استان و کاربردی شدن خدمات و همچنین افزایش شمار گردشگران را فراهم می‌کند.
وی با اشاره به تاثیر واهمیت ارائه خدمات مطلوب در جلب و جذب گردشگران ، خاطر نشان کرد : رونق صنعت گردشگری با توجه به د‌رآمد‌های سرشار و ظرفیت های فراوان موجود‌ ، نیازمند‌ تغییرات اساسی هم د‌ر فرهنگ مد‌یریتی مدیران و هم در فرهنگ مردم در پذیرش مسافر و جذب گردشگر است.
به گفته این کارشناس ، بیشترین مشکلات در این زمینه مربوط به واحد های گردشگر پذیر غیرمجاز است که باید با ارائه مشوق هایی آن را زیر پوشش گرفت و فعالیت آنها را شناسنامه دار کرد.
وی یادآور شد : برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه نوع رفتار و پوشش مناسب برای استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران می تواند تاثیر گذار باشد.
**ضرورت ارتقاء فرهنگ گردشگر پذیری
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد در این باره گفت : ارائه آموزش های لازم جهت برخورد مناسب با گردشگران بر عهده سازمان گردشگری است و در این زمینه کلاس ها زیادی برگزار شده تا واحد های اقامتی یا بوم گردی یک رفتار مناسب و در شان یک مسافر یا گردشگر خارجی داشته باشند.
نادر سحرخیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در بحث پوشش مناسب نیز در واحد های بوم گردی با لباس های سنتی و محلی و در اقامتگاه های دیگر با لباس های خاصی به استقبال و پذیرایی مهمانان می پردازند.
وی با بیان اینکه مردم یک شهر گردشگری باید از فرهنگ بالایی در جذب گردشگر و مسافر برخوردار باشند ، اظهار داشت : نوع رفتار دوستانه و ارائه اطلاعات مناسب به گردشگران می تواند در جذب آنها بسیار موثر واقع شود و در عین حال عکس این موضوع نیز می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای این صنعت به همراه داشته باشد.
به گفته سحر خیز ، حتی برخی از مسافران داخلی و گردشگران خارجی نیز با رفتار های ناپسند خود حاشیه هایی را به وجود می آورند و رعایت مسائل فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه را نمی کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد ، تصریح کرد : در زمینه فرهنگ برخورد با مسافران و گردشگران باید تلاش های بیشتری صورت گیرد و این مسئله مختص به غرب مازندران نیست و بلکه به مناطق دیگری از کشور نیز مربوط می شود.
وی یادآور شد : در مجموعه های گردشگری که زیر نظر این سازمان قرار دارند تمامی این موارد رعایت می شود و با جدیت به دنبال ارتقاء سطح کمی و کیفی آن هستیم.
شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در غرب مازندران قرار دارند.
1654/1602/7513/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.