به گزارش خبرنگار ایرنا، بارش های مناسب استفاد از ارقام اصلاح شده و اجرای کشت مکانیزه، سالی پربار را برای نخودکاران دلفان رقم زد و به شکرانه آن آئین شکرگزاری نخود در شهرستان دلفان برگزار شد.
شهرستان دلفان منطقه ای مناسب برای کشت نخود است که میانگین متوسط عملکرد آن در هر هکتار 700 تا 800 کیلوگرم بوده و 22کیلوگرم از متوسط کشوری بالاتر است.
نخودکاران دلفانی نبود صنایع بسته بندی ، مشکل بازایاربی نبود شرکت های بازگانی و عرۻه به بازارهای داخلی و خارجی با برند دیگر شهرستانها را از مهمترین نشکلات خود عنوان کردند.
استاتدار لرستان نیز از شهرستان دلفان به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر کشور در زمینه محصول نخود یاد کرد و آن را یک ظرفیت مهم برای توسعه منطقه دانست و کفت: بک نخود کار دلفانی 900 کیلوگرم در هکتار محصول برداشت کرده که با توجه به میانگین کشور که بین 200 تا 300 کیلوگرم در هکتار است این میزان برداشت فاصله زیادی در عملکرد است.
موسی خادمی افزود: کیفیت نخود تولیدی دلفان را باید از طریق اصلاح ارقام، بالا ببریم این موضوع در دستور کار قرار گرفته و بیش از 10 رقم جدید در این منطقه معرفی شده است.
وی با بیان اینکه تسهیلات فراوانی در حوزه روستایی به استان لرستان تخصیص یافته از نخود کاران خواست از این فرصت برای ایجاد صنایع تکمیلی و بسته بندی و توسعه کشت این محصول استفاده کنند.
استاندار لرستان گام مهم دیگر را برندسازی محصول نخود عنوان کرد و گفت: باید کاری کنیم که محصول نخود تولیدی با برند لرستان به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود،
نماینده دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی نیز مشکل نخودکاران را دلالی و واسطه گری عتوان کرد و گفت: دلالان دیکر شهرها حاصل دسترنج کشاورزان این منطقه را می خرند و با برند دیکر مناطق عرضه می کنند،
علی رستمیان ایجاد صنایع تکمیلی و حمایت از نخودکاران را ضروری خواند و اظهار داشت: با توحه ویڙه علاوه اینکه میزان تولید نخود را در شهرستان می توان افزایش داد با ایجاد صنایع تکمیلی و جاتبی با تسهیلات کم بهره اشتغال زیادی نیز ایحاد کرد،
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نبز می گوید: از 144 هزار هکتار سطح زیرکشت حبوبات استان ،بیش از 42 هزار هکتار آن یعنی 40 درصد در شهرستان دلفان کشت می شود.
عبدالرضا بازدار افزود: با توجه به ترکیب کشت که نقشی مهم در بهبود شرایط فیزیکی و فیزیولوژیکی خاک در استان دارد؛ همچنین درآمد اقتصادی مناسب و همچنین وضعیت اقلیمی و منابعی که در اختیار داریم، حبوبات یکی از بهترین ترکیبات و الگوهای کشتی هستند که می توانند به توسعه اقتصادی و اجتماعی استان کمک کنند.
بازدار با اشاره به برنامه هایی در دست اجرا جهت توسعه کشت حبوبات در استان گفت: باید وضعیت کشت حبوبات را به لحاظ توسعه کشت ارقام جدید، توسعه کشت های مکانیزه و استفاده از ادوات مکانیزه برای کاشت، داشت و برداشت و رعایت تاریخ کشت مناسب بهبود ببخشیم.
وی با بیان اینکه آماده حمایت از سرمایه گذاران حوزه برندسازی نخود لرستان هستیم ، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی محصول نخود را در دلفان ضروری خواند تاکید کرد: اگر استان های همجوار در برندسازی این محصول موفق بوده اند بدلیل این بوده که بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی لرستان هیچگونه محدودیتی برای اعطای تسهیلات از محل اشتغال روستایی و تسهیلات پایدار روستایی ندارد افزود: از سرمایه گذاران استان و شهرستان و افرادی که انگیزه سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی را دارند حمایت می کنیم.
به گزارش ایرنا ، برکزاری آئین شکرگزاری برداشت نخود فرصت مناسبی را برای معرفی شهرستان دلفان به عنوان قطب مهم تولید نخود در کشور فراهم کرد.
بدون شک باتوجه ویژه مسئولان ، ایجاد کارخانه های بسته بندی و تکمیلی ،حل مشکل فروش و بازاریابی می توان به توسعه و ایجاد اشتغال در منطقه کمک کرد تا نخود تولیدی دسترنج نخودکاران بنام دلفان لرستان به بازارهای مصرف عرضه شود.
شهرستان دلفان با 150 هزار نفر در شمال استات لرستان واقع شده است.
7265/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.