به گزارش ایرنا از پزشکی قانونی لرستان، حمیدرضا نظیفی افزود: در این مدت تعداد 46 پرونده تقاضا و پارسال 25 مجوز سقط درمانی در استان لرستان صادر شده است.
وی گفت: سال گذشته 203 فقره پرونده تقاضا برای صدور سقط جنین در استان تشکیل شده که در مقایسه با سال ماقبل آن با 188 مورد تقاضا، افزایش هشت درصدی دارد.
نظیفی بیان کرد: از مجموع پرونده های تشکیل شده سال 1396 در این مورد، پس از بررسی های لازم برای 167 مورد مجوز سقط جنین صادر و 9 مورد به عدم صدور مجوز ختم شدند و 26 پرونده عدم پیگیری درخواست کنندگان را داشته است.
مدیرکل پزشکی قانونی لرستان درخصوص روند صدور مجوز سقط درمانی با بیان اینکه برای درخواست سقط درمانی حتما نیازی به اخذ دستور از مراجع قضایی نیست، اضافه کرد: مادران بارداری که درمراقبت‌های چهارماه اول بارداری به علت وجود بیماری در مادر و بر اساس نظر پزشک معالج قادر به ادامه بارداری نیستند یا در بررسی‌های سونوگرافی یا ژنتیک شواهد ناهنجاری جنینی دارند می‌توانند به پزشکی قانونی مراجعه کنند.
نظیفی افزود: پس از تشکیل پرونده اولیه ارزیابی‌های تکمیلی برای این بانوان صورت خواهد گرفت و در صورتی که وجود بیماری زمینه ای مادر یا ناهنجاری جنینی جزء اندیکاسیون‌های قانونی سقط جنین باشد مجوز سقط جنین درمانی برای آنها صادر خواهد شد.
وی ادامه داد: بعد از چهار ماهگی جنین امکان صدور مجوز سقط وجود ندارد و مادران باردار باید تحت نظارت پزشکان معالج یا مراکز بهداشتی و درمانی پایش‌های اولیه را به موقع یعنی حدود سه ماهگی انجام دهند.
وی تاکید کرد: در صورتی که ناهنجاری جنین منجر به حرج او شود یا در شرایطی که مادر بیماری خطرناکی داشته باشد و ادامه بارداری سبب خطر جانی برای وی شود، مادر می‌تواند با مراجعه به پزشکی قانونی نسبت به صدور مجوز سقط درمانی تقاضا کند.
نظیفی گفت: صدور مجوز سقط درمانی به شرطی که سن جنین کمتر از چهار ماه و معادل 19 هفته باشد صادر می شود و چنانچه سن جنین از 19 هفته بیشتر باشد و یا بر اساس سونوگرافی، بیش از چهار ماه از زمان لقاح گذشته باشد به هیچ وجه برای فرد متقاضی، مجوز سقط صادر نخواهد شد.
وی اظهار داشت: متقاضیان دریافت مجوز با توصیه پزشک بیمار به پزشکی قانونی برای سقط درمانی مراجعه می‌کنند که پزشکی قانونی نیز پس از بررسی مدارک مجوزهای لازم را صادر می‌کند.
نظیفی اضافه کرد: مجوز سقط‌ درمانی در زمان وجود خطر جانی برای مادر در صورت ادامه بارداری و یاناهنجاری‌های جنینی شامل عقب افتاده و ناقص‌الخلقه بودن جنین با تایید سه پزشک متخصص توسط پزشکی قانونی صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه تمام ناهنجاری‌های جنینی موجب صدور مجوز سقط درمانی نمی‌شود گفت: باید ناهنجاری‌های پس از تولد با حیات نوزاد منافات داشته و این موضوع مورد تایید سه پزشک متخصص و معتمد باشد.
وی افزود: قانون مجازات اسلامی‌ جدید مصوب 92 در ماده 718 در تبصره‌ای در صورت خطر جانی مادر، محدودیت سنی برای سقط را برداشته است.
نظیفی تصریح کرد: بر اساس این قانون، اگر مادر بیماری قلبی داشته باشد، چنانچه بالای 19 هفته باشد و جان وی به خطر بیفتند پزشک می تواند بدون مشورت بارداری را خاتمه دهد و نیازی به مراجعه به پزشکی قانونی نیست اما از نظر ناهنجاری جنین، در قانون امکان سقط بعد از 19 هفته پیش‌بینی نشده است.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.