به گزارش ایرنا لرستان با بهره مندی از مواهب طبیعی منحصر به فرد در گذر سال های گذشته تنی رنجور از مهمانی ناخوانده به عنوان پدیده ریزگردها دارد.
طبیعت بکر و دشت های لاله های واژگون لرستان هر از گاهی در حاله ای از غبار فرود می رود و نفسی به سنگینی کوه های سربه فلک کشیده را در وجود خود حبس کرده است.
دیار آبشارهای خروشان و رودهای همیشه جاری سالهاست که گرفتار پدیده گرد و غبار شده است.
در سالهای گذشته کم نبوده روزهایی که طبیعت بکر و دشت های لاله های واژگون لرستان حاله ای از غبار را بر چهره داشته که گویی مهمان نوازی لرستان باعث شده تا مهمان ناخوانده گرد و غبار در این دیار فرود آید و به قول کارشناسان این پدیده وارداتی در لرستان ماندگار شود.
به گفته کارشناسان موقعیت خاص توپوگرافی استان و دره ای بودن منطقه به ویژه شهر خرم آباد، موجب پذیرش و ماندگاری بیشتر ذرات گرد و غبار در این استان نسبت به دیگر استان های همجوار می شود.

**آلودگی هوا در لرستان یک پدیده وارداتی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره می گوید: آلودگی هوا و گرد و غبار برای استان لرستان، یک پدیده تحمیلی و وارداتی است که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی استان و شهر خرم آباد، ماندگاری بیشتری نیز دراین استان و منطقه دارد.
مهرداد فتحی بیرانوند با بیان اینکه لرستان و شهر خرم آباد از وجود واحدهای بزرگ صنعتی و آلاینده بی بهره است، اظهار کرد: اما به دلیل دره ای بودن شهر خرم آباد و موقعیت خاص توپوگرافی استان، محکوم به پذیرش و تحمل ذرات گرد و غبار در مدت زمان بیشتری نسبت به استان های ایلام، خوزستان و کرمانشاه هستیم.
وی اظهار داشت: ذرات درشت گرد و غبار خیلی زود در اهواز و یا ایلام فرومی نشینند و ذرات با قطر دو نیم میکرون به طور معمول وارد استان لرستان می شوند که هم ماندگاری و هم خطر آلودگی بیشتری دارند.
فتحی بیرانوند گفت: یکی از راهکارهای جدی برای مقابله با بروز پدیده گرد و غبار در استان لرستان، توسعه و تقویت فضای سبز به ویژه کمربند سبز حفاظتی در استان است.

**تاکنون هیچگونه کانون گردو غبار در لرستان شناسایی نشده است
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان نیز گفت: سند گرد و غبار در شورای توسعه و برنامه ریزی استان در سال 94 مصوب شد و در این راستا 26 دستگاه مکلف به انجام وظایفی شدند.
الهام برنا افزود: با توجه به اینکه لرستان متاثر از پدیده گرد و غبار است و تاکنون هیچ کانون تولید گرد و غبار در استان شناسایی نشده است تکالیف دستگاه های اجرایی استان بر اساس کاهش و تقلیل آثار سوء گرد و غبار در استان تدوین شده است.
وی اظهار داشت: به منظور مصون ماندن تمام زیست مندان و انسانها از آسیب گرد و غبار اقدامات تحقیق و پژو هش و مطالعه بر عرصه های مستعدبا وجود تداوم خشکسالی در دستور کار قرار دارد.
برنا ادامه داد: احیای تالاب های استان، ایجاد کمربند سبز در شهرها با توجه به تاثیر قابل توجه درختان به ویژه انواع برگ پهن در کاهش گرد و غبار از دیگر برنامه های مورد تاکید هستند.
وی با بیان اینکه در این راستا وظایفی برای دستگاه های اجرایی استان تعریف شده است، اضافه کرد: ایجاد آب نماها در سطح شهر ها و ممانعت از سوختن زباله ها از عمده وظایف شهرداری ها برشمرده شده است.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در روزهای آلوده سال سموم با دوز پائین وارد بدن می شوند که دستگاه ایمنی بدن قابلیت دفع مواد را دارد اما در زمان آلودگی با دوز بالا امکان خودپالایی افراد در محیط وجود ندارد و آلودگی هایی ایجاد می شود که از آلودگی های اولیه نیز خطرناک تر است.
وی اظهار داشت: در حوزه منابع طبیعی نیز شناسایی مناطق با ریسک تولید باران و جلوگیری از بیابان زایی و تحقیق و پژوهش با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط مورد توجه قرار گرفته است.
برنا گفت: احیای تالاب گوری بلمک که در دهه 70 دچار تغییر کاربری شد و حفظ کاربری اراضی،ممانعت از کلش سوزی مزارع نیز از جمله وظایف تعریف شده برای جهاد کشاورزی آتان است.
وی به تاثیر منفی پدیده گرد و غبار بر سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز دانشگاه علوم پزشکی مکلف به فعال نمودن سیستم درمان و پیشگیری و پوشش مراجعان شده است.
برنا افزود: پدیده گرد و غبار تاثیر نامطلوبی بر زنبورداری و تولید عسل استان و تشدید آفات و زراعت باغی دارد که در این راستا با همکاری مدیریت بحران استان خسارات وارده باید برآورد شود و در راستای پیگیری جذب تخصیص اعتبارات اقدام شود.

**به دلیل نبود اعتبارات تاکنون اقدامی جهت اجرای سند گردو غبار لرستان نشده است
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه در راستای پیشگری از پدیده گردو غبار وظایفی برای تمام دستگاه های اجرایی مرتبط تعریف شده است، ادامه داد: اجرای این وظایف نیازمند تامین اعتبارات است که بخشی از این اعتبارات ملی و بخشی نیز باید به صورت استانی تامین شود.
برنا ادامه داد: در این راستا بنا بر دستور مقام معظم رهبری در بودجه سال 97 نیز سهم استان مصوب شده است که متاسفانه تاکنون استان در امر جذب اعتبارات در این راستا موفق نبوده است.
وی اظهار داشت: لرستان در تدوین سند گرد و غبار نخستین استان بوده اما به دلیل نبود اعتبارات تاکنون اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: اگرچه لرستان دارای کانون گرد و غبار نیست اما در پدیده گردو غبار متاثر است.
وی افزود: به همین دلیل سهم استان در امر اعتبارات مورد نیاز جهت رفع مشکل گرد و غبار و ایجاد زیرساخت های لازم باید به خوبی دیده شود.
برنا تاکید کرد که پدیده گرد و غبار علاوه بر اینکه در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی جامعه تاثیر گذار است بر سلامت جامعه نیز اثر منفی دارد.

**30 روز آلوده در لرستان سپری شده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان همچنین گفت: هوای استان لرستان با پشت سر گذاشتن سی امین روز آلایندگی در سال 97 در شرایط ناسالم قرار گرفت.
مهرداد فتحی بیرانوند بیان کرد: وضعت کیفی هوا درشهر پلدختر 3.5 برابر حد مجاز و در شرایط ناسالم، خرم آباد،کوهدشت،دوره، نورآباد و الشتر 3 برابر حد مجاز و در شرایط ناسالم ، شهرستانهای دورود و بروجرد 2 برابرحد مجاز و ناسالم برای گروههای حساس و الیگودرز یک برابر حد مجاز و در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار دارند.
وی اظهار داشت: میزان غلظت حد مجاز ذرات ریز در هوا 2.5 میکرون 35 میکروگرم بر مترمکعب می باشد.
فتحی بیرانوند توصیه کرد که با توجه به وضعیت آلودگی هوا که ناشی از گرد و غبار خارج از استان می باشد افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی، کودکان و سالمندان از تردد غیر ضروری در هوای آزاد خودداری کنند.
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.