به گزارش ایرنا، آیت الله سیداحمد میرعمادی روز دوشنبه در دیدار با اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر استان در محل بیت نماینده ولی فقیه افزود: مواد مخدر موجب از بین رفتن نیروی فعال و مولد جامعه، فروپاشی خانواده و سایر آسیب های اجتماعی از جمله بدسرپرستی، بی سرپرستی، زندان و منکرات می شود.
وی با اشاره به اهتمام ویژه جمهوری اسلامی در امر مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران در این حوزه با جدیت عمل کرده و رتبه نخست را در بین کشورها دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به تولید مواد مخدر در همسایگی ایران، جمهوری اسلامی دروازه ورود مواد مخدر است اما توانسته تا حدود جامعه را از این آسیب حفظ کند.
نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: نه تنها فرد معتاد بلکه فرزندان و خانواده انان نیز دچار آسیب های متعدد می شوند و بخش عمده ای از منابع مالی و نیروی انسانی دستگاهای مرتبط و سازمان های مردم نهاد در این راستا صرف می شود.
آیت الله میرعمادی ضرر اعتیاد به مواد مخدر را بزرگترین زیان جامعه امروزی دانست و افزود: با توجه به فعالیت شبکه های تولید و توزیع مواد مخدر در دنیا، ریشه کنی این معضل به طور کلی امکانپذیر نیست بنابراین بهترین راه مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری در سطح عام است.
وی به نقش دشمنان جمهوری اسلامی در این مساله اشاره کرد و گفت: آمریکا جز اولین کشورهایی است که با توزیع مواد مخدر سود بسیاری کسب کرده و عده ای نیز در داخل کشور از راه مبارزه با مواد مخدر کاسبی می کنند.
وی ادامه داد: این افراد مستقیما مواد مخدر توزیع نمی کنند اما در این راه کسب درآمد دارند و یکی از دلایل عدم موفقیت کم در این حوزه، وجود این افراد است.
نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد تبلیغ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را از روش های پیشگیری از اعتیاد برشمرد و گفت: نباید مبارزه با مواد مخدر را به مبارزه با فرد معتاد منحصر کرد چرا که این افراد محصول یک فرآیند و حلقه پایانی آن هستند.
آیت الله میرعمادی تاکید کرد: باید دید از فرآیند کشت، تولید، بهره وری، حمل و نقل و توزیع مواد مخدر چه اقداماتی صورت گرفته که در نهایت منجر به اعتیاد افراد شده است؟
وی با بیان اینکه برخی از توزیع کنندگان مواد مخدر عناصر سیاسی و اقتصادی هستند گفت: نخستین مرحله مبارزه با مواد مخدر در خانواده آغاز می شود چرا که این نهاد اولین محل ورود مواد است.
وی با تاکید بر تغیر سبک زندگی خانواده ها بیان کرد: افزایش آگاهی، عطوفت، دینداری و ایمان میان اعضای خانواده باید تقویت شود چرا که اگر فرزندان به این امر حساس شوند احتمال ابتلای انها کمتر می شود.
نماینده ولی فقیه در لرستان اضافه کرد: سازمان های مردم نهاد در این راستا نقش کلیدی دارند که باید با منطق و دوری از دیدگاههای عاطفی، برای شناسایی و اطلاع رسانی در حوزه مواد مخدر اقدام کنند چرا که این تشکل ها به نهادی وابستگی ندارند و می توانند با دوری از مسایل حاشیه ای در این حوزه اثرگذار باشند.
آیت الله میرعمادی همچنین نقش رسانه ها و صدا و سیما در آگاهی بخشی و پیشگیری را مهم دانست و گفت: عده ای سودجو با راه اندازی کلینیک های ترک اعتیاد در حال سوءاستفاده هستند که باید در این خصوص افشاگری شود.
وی نقش علما و روحانیت در حوزه آگاهی بخشی و پیشگیری را اساسی برشمرد و افزود: پس از مرحله پیشگیری، مبارزه قاطع و فراگیر باید در دستور کار قرار گیرد به طوری که مساله مواد مخدر در جامعه منفور شود.
وی گفت: با توجه به آمار بالای بیکاری، فقر و حاشیه نشینی در لرستان زمینه ورود به حوزه مواد مخدر وجود دارد که می توان با اقدام فرهنگی، آگاهی بخشی و پیشگیری، جامعه را حفظ کرد.
بر اساس آمار 60 هزار لرستانی سوءمصرف مواد دارند و میانگین سن اعتیاد در این استان 21 سال است.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.