یکی از چالش های اصلی دولت به ویژه در انتخابات سال گذشته، انتقاد به عملکرد رسانه های تیم دولت در برخی حوزه ها بود که همین امر موجب بروز مشکلاتی نیز شد.
رسانه هایی که نباید تنها آنها را در حوزه خبرگزاری ها و روزنامه ها نقد کرد چراکه روابط عمومی دستگاههای دولتی و فرمانداری ها نقش مهم در فرایند اطلاع رسانی خدمات دولتمردان دارند.
روابط عمومی ها به عنوان پل ارتباطی مدیر ، مردم و رسانه ها باید فعالیت موثری داشته باشند تا جامعه از چند و چون روند کاری دولت در ادارات تا حدودی آگاه شود اما به نظر می رسد مساله روابط عمومی در برخی ادارات و فرمانداری های لرستان همچنان جدی گرفته نمی شود.
پرداختن به وضعیت اطلاع رسانی در روابط عمومی ادارات مجال جدایی می طلبد چرا که این قصه همچنان سر دراز دارد.
اما روابط عمومی فرمانداری ها به عنوان سردمدار اطلاع رسانی دولت در هر شهرستان محسوب می شوند که متاسفانه در بسیاری از شهرهای استان، کار آنها به نصب و تعویض بنر و تشریفات مراسم خلاصه شده است.
تایید این ادعا، سایت های روابط عمومی فرمانداری ها هستند که با مروری بر سایت های 11 گانه استان در تاریخ 17 خرداد 97، می توان به این نتیجه رسید که برخی از سایت ها، آنقدر به روزرسانی انجام نشده که اخبار سال 95 همچنان به عنوان جز چهار خبر اصلی و پایانی تارنما دیده می شود.
به طور خلاصه باید گفت سایت روابط عمومی چهار شهرستان چگنی، الیگودرز، ازنا و پلدختر از همکاران خود در مابقی شهرها فعال تر است و لااقل اخبار چند خطی در آن به چشم می خورد.
هرچند این اخبار حرفه ای تنظیم نشده و 6 عنصر خبری (که؟ کجا؟ کی؟چه؟ چرا، چگونه؟) را اصلا پاسخ نداده اند اما به هر حال نشانی از حرفه روابط عمومی در آن دیده می شود و ثابت کرده اند که کار در روابط عمومی به معنای محدود شدن به فعالیت های تبلغیات محیطی نیست.
سایت فرمانداری بروجرد همچنان در معرفی فرماندار شهرستان، هنوز صید علی کورانی فر را فرماندار می داند و حتی رضا آریایی را به عنوان فرماندار جدید در صفحه معرفی نکرده است که البته این برای سایتی که آخرین خبر منتشره آن دوم اسفند 96 است، جای تعجب ندارد.
سایت فرمانداری دورود آخرین خبر خود را در 16 آبان 96 انتشار داده و همچون سایت بروجرد حتی خبر تغییر فرماندار را نیز کار نکرده است!!
آخرین خبر انشتار یافته در سایت روابط عمومی فرمانداری خرم آباد در تاریخ هشتم اسفند 96، کوهدشت 18 بهمن 96، فرمانداری رومشکان در 25 آبان 96 و سلسله نیز 22 بهمن 96 بوده است.
جالب اینکه از مجموع چهار خبر پایانی سایت روابط عمومی فرمانداری سلسله یک خبر مربوط به تاریخ 17 اردیبهشت 95 است.
در شرایطی که لرستان بیش از هر زمان دیگری نیازمند اطلاع رسانی و آگاهی مردم است، تارنمای روابط عمومی فرمانداری ها همچنان در بی خبری آنلاین است.
در بسیاری از استان ها هر ساله ارزیابی عملکرد کمی و کیفی روابط عمومی فرمانداری ها به صورت حرفه ای انجام می شود که همین امر موجب انگیزه و فعالیت هرچه بهتر مدیران روابط عمومی شده اما در لرستان این امر انجام نمی شود و اگر هم صورت گرفته در فضای رسانه ای بازتابی نداشته است.
بدون شک فرمانده اطلاع رسانی دولت در شهرستان ها روابط عمومی فرمانداری ها هستند که باید مردم را از چند و چون کارها آشنا کنند اما به نظر می رسد این فرماندهان جنگ نرم در جای دیگری مشغول به فعالیت هستند و روابط عمومی را تنها یک عنوان نمادین و تشریفاتی قلمداد می کنند، شاید هم افرادی که در این حوزه بکار گرفته شده اند همچنان غیرکارشناس هستند که آشنایی چندانی با مقوله خبر و ضرورت اطلاع رسانی ندارند.
باید دید مدیران روابط عمومی فرمانداری ها چرا به روز رسانی اخبار و اطلاعات را تا این اندازه بی اهمیت می دانند که زحمات و تلاش فرمانداران را ولو در چند سطر غیرحرفه ای انتشار نمی دهند و مهمتر اینکه فرمانداران چگونه از این مهم بی خبر هستند و یا اگر اطلاع دارند چرا اقدامی انجام نمی شود.
ارتباط دوسویه مدیر و روابط عمومی در نهایت منجر به پویایی اطلاع رسانی هر دستگاهی می شود که باید دید عدم به روزرسانی تارنماها و فقدان اطلاع رسانی در فرمانداری های استان به دلیل نبود روابط عمومی خبره است یا فرمانداری که اعتقادی به اطلاع رسانی ندارد.
*خبرنگار ایرنا مرکز خرم آباد
6060/7269
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.