به گزارش ایرنا، سد بتنی دوقوسی (در طرح اولیه) تنگ معشوره بر روی رودخانه کشکان در استان لرستان و در حدود یک کیلومتر پایین تر از محل تلافی 2 شاخه تشکیل دهنده کشکان یعنی رودخانه های کاکارضا و چم زکریا ساخته می شود.
موقعیت جغرافیایی ساخت سد معشوره در 90 کیلومتری غرب شهر خرم آباد و40 کیلومتری جنوب شهر نورآباد و 45 کیلومتری شمال شهر کوهدشت واقع شده است.
سد و نیروگاه تنگ معشوره با هدف تولید انرژی برق آبی، کنترل وجمع آوری سیلاب ها و روان آب های سطحی رودخانه وهمچنین تامین آب کشاورزی مورد نیاز دشت ها واراضی منطقه کوهدشت ایجاد می شود.
ارتفاع اولیه سد 114 متر از پی و با طول تاج 350 متر، عرض تاج 6 متر ، تراز تاج سد یکهزارو 384 متر از سطح دریا و تراز نرمال آب یکهزارو 376 متر از سطح دریا و با تخصیص اولیه 271 میلیون مترمکعب از رودخانه کشکان تصویب شده است.
250میلیون متر مکعب آب برای مصارف کشاورزی ، 15 میلیون متر مکعب برای مصارف شرب و 6 میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی میزان آب برداشت شده از این سد در نظر گرفته شده و همچنین با بهره برداری از این سد بزرگ بیش از 198 گیگاوات برق درسال نیز تولید می شود.

**بازنگری در طرح سد معشوره
براساس تغییر سیاست های وزارت نیرو و دستورالعمل های جدید، اهداف سد تنگ معشوره مورد بازبینی مجدد قرار گرفته وهدف از ایجاد سد تنگ معشوره صرفاً به تامین نیاز کشاورزی ، شرب وصنعت کوهدشت محدود وتولید انرژی برق آبی از اهداف سد حذف گردید.
حجم آب انتقالی برای کشاورزی ، شرب و صنعت نیز به ترتیب 27 ،17و 6 میلیون مترمکعب (جمعا 50 میلیون متر مکعب) لحاظ شده است.
همچنین به منظور کاهش اثرات منفی احداث سد روی ایستگاه های پمپاژ پایین دست، برداشت آب نیز صرفا به ماه های آذر تا اسفند محدود گردید.
آبدهی درمحل سد تنگ معشوره پس ازکسر حق آبه ها 776 میلیون متر مکعب است که براثر طرح های توسعه بالادست حدود 140میلیون متر مکعب از آن کاهش می یابد و تراز نرمال به گونه ای انتخاب شده که مخزن توانایی تامین 50 میلیون متر مکعب نیاز کوهدشت را داشته باشد.
در هدف جدید وزارت نیرو، تراز نرمال یکهزارو 336 متر از سطح دریا، ارتفاع سد از کف 73 متر، تراز حداقل یکهزارو 327 متر از سطح دریا ، حجم کل مخزن 177 میلیون مترمکعب ، حجم مفید مخزن 47 میلیون متر مکعب و حجم تنظیم 50 میلیون متر مکعب درنظر گرفته شده است.
گفتنی است با کاهش ارتفاع سد چهار روستا با جمعیت 436 نفر درمخزن سد قرار می گیرند که باید جابه جا شوند و خسارت کمتری نیز به اراضی جنگلی و منطقه حفاظت شده وارد می گردد.
همچنین با کاهش ارتفاع سد ، نوع بدنه سد نیز مورد بازنگری قرار گرفته وپس ازبررسی شرایط توپوگرافی و وضعیت پی و تکیه گاه ها و وضع موجود تونل انحراف آب که اجرا شده ، نوع بدنه از بتنی دو قوسی به بتن غلتکی وزنی تغییر پیدا کرده است.

**چهار هزار میلیارد اعتبار برای تکمیل سد معشوره نیاز است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان در این باره به ایرنا گفت:تاکنون 300میلیارد ریال برای ساخت این سد اعتبار هزینه شده که جهت تکمیل سد و خط انتقال آب به کوهدشت چهار هزار میلیارد اعتبار دیگر نیاز است.
رضا میرزایی افزود: سد معشوره برای کنترل و مدیریت سیلاب کشکان خواهد بود، و در صورت احداث سد هیچ گونه تاثیر منفی بر حق آبه های پایین دست نخواهد گذاشت و هدف آن تامین آب شهرستان های کوهدشت و چگنی و در نظر گرفتن حق آبه های پلدختر خواهد بود.
وی بیان کرد: در صورت احداث این سد حق آبه های پلدختر در پایین دست رعایت خواهد شد و اطمینان می دهیم این سد منشا خیر و برکت برای مردم این شهرستان باشد.
میرزایی افزود: طراحی سد معشوره براساس سیلاب های فصلی زمستانه و بهاره است و تاثیری بر دبی پایه رودخانه و حق آبه های پایین دست شهرستان های پلدختر و چگنی نخواهد داشت.
وی همچنین با بیان اینکه آب و سد سازی یک موضوع کاملا تخصصی است، اظهار کرد: طی سال های گذشته متاسفانه اطلاعات نادرستی از طرف افراد غیرمطلع و غیرکارشناس در خصوص اجرایی شدن سد معشوره به مردم شهرستان پلدختر داده شده و این موضوع کشاورزان پایین دست که تنها منبع درآمدشان رودخانه کشکان بوده را نگران کرده است.
سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، در سیزدهم اردیبهشت ماه امسال در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان گفت: سد معشوره کوهدشت قربانی مسایل سیاسی در لرستان شد و در صورت احداث آن این سد می تواند آب مورد نیاز شهرستان های نورآباد، خرم آباد، فیروزآباد را تامین کند.
اله یار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به لزوم احداث سد معشوره برای رفع مشکلات این شهرستان گفت: 10 درصد اعتبار سد معشوره از طریق دولت و مابقی آن از منایع دیگر تامین می شود.
حال باید دید طبق گفته مسئولان ارشد استان لرستان با مثبت ارزیابی کردن روند ساخت این طرح با اما و اگرها به پایان می رسد.
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.