به گزارش خبرآنلاین لرستان، وی اضافه کرد: راندمان تولید مثل در گله های بومی لری روستایی و عشایری حدود ۶۰ درصد برآورد می گردد و این روند تولید با توجه به هزینه های جاری و نیروی شاغل در این بخش روندی مطلوب و اقتصادی نیست.

 مدیر جهاد کشاورزی خرم آباد اضافه کرد: با اجرای طرح بهبود مدیریت تولید مثل و تلقیح مصنوعی میتوانیم راندمان تولید مثل را به بیش از ۹۰ درصد افزایش دهیم و از طرفی در دو سال بجای دو زایش ، سه زایش را در سال ؛ در گله ها داشته باشیم و میزان بره زایی را تا ۱۵۰ درصد افزایش دهیم .

 وی ادامه داد: هدف دوم از اجرای طرح ، دو رگ گیری با استفاده از ترکیب ژن های خارجی و بومی میباشد که هم افزایش وزن تولد و از شیر گیری را بدنبال دارد و هم به افزایش چند قلو زایی کمک خواهد شد .

 مهندس بیرانوند گفت: دو گله ترویجی به ظرفیت ۳۰۰ راس در دو منطقه مستعد پرورش گوسفند لری را تحت پوشش و نظارت داریم که بیش از ۵۰ گله دار پرورش دهنده گوسفند لری در ارتباط آموزشی و ترویجی با دو گله دار پیش رو می باشند و عملیات اجرایی طرح را آموزش می بینند .

وی ادامه داد : در سال ۹۷ تعهد ما در حمایت از گله داران حوزه عمل ده هزار راس گوسفند لری خواهد بود و توسط بخش خصوصی و با حمایت جهاد کشاورزی تحت پوشش طرح بهبود مدیریت راندمان تولید مثل قرار میگیرند و عملیات تلقیح مصنوعی خارج از فصل در این گله ها اجرا میشود و از یارانه دولتی برخوردار میگردند .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم آباد گفت: بیش از ۱۵۰ گله دار روستایی و عشایری خرم آبادی تحت پوشش این طرح قرار میگیرند و از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۵۰۰۰ راس گوسفند مولد تحت عملیات تلقیح مصنوعی خارج از فصل قرار گرفته اند و تا پایان خرداد کل ۱۰۰۰۰ راس تلقیح خواهند شد .

 مهندس بیرانوند در خاتمه اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح که از چند سال قبل شروع شده اکثر گله داران از مزایای آن برخوردار شده و تولید گوشت قرمز و با کیفیت در خرم آباد تا یک و نیم برابر افزایش یابد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 921175
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.