به گزارش خبرنگار با توجه به اینکه صنعت گردشگری امروزه تا حدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع تاثیر گذار است و به نوعی به عنوان صادرات نامرئی شناخته می شود توجه به این بخش مسیری مطمئن برای رشد اقتصادی و رونق کسب و کار در استان های دارای شاخص بالای بیکاری است.
به گفته کارشناسان توسعه گردشگری دریچه ای رو به رشد و پویایی اقتصادی و اثرگذاری بر بنیان های اقتصادی است که برای دست یابی به آن همت و تلاش مسئولان در این زمینه را می طلبد.
همچنین کارشناسان صنعت گردشگری وجود زیرساخت های لازم جهت حضور گردشگران و ایجاد انگیزه در جوانان به منظور تلاش در راستای کسب و کاربومی گردشگری از زیربنای های این صنعت می دانند.

**ظرفیت های گردشگری لرستان بستر مناسبی برای رونق صنعت کسب و کار و اشتغال است
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به وجود ظرفیت های فراوان گردشگری در این استان گفت: ظرفیت های گردشگری استان لرستان فرصت مناسبی برای ایجاد تولید و اشتغال در این استان به شمار می روند.
سید امین قاسمی بیان کرذ: لرستان علاوه بر دارا بودن مواهب گسترده طبیعی دارای ظرفیت های فرهنگی و تاریخی منحصر به فرد ومناطق روستایی و عشایری و کوچ نشینی زیبایی است.
وی افزود: اقامتگاه های بوم گردی در طبیعت منحصر به فرد این استان، روستاهای هدف گردشگری و زندگی عشایری لرستان وجوه قابل تمایز این استان هستند که امکان جذب گردشگران بسیاری در این استان را ایجاد می کنند.
قاسمی صنایع دستی لرستان را نیز یکی از ظرفیت های بزرگ کسب و کار بومی گردشگری و اشتغالزایی در این استان برشمرد.

**آثار تاریخی منحصر به فرد لرستان تاثیر قابل توجهی در جذب گردشگر استان دارد
معاون گردشگری میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز می گوید: با توجه به ظرفیت های قابل توجه این استان در حوزه گردشگری طرح تکاپو در راستای توسعه کسب و کار با هدف توسعه بنگاه های خرد و فعال سازی اقشاری مانند زنان به دلیل نرخ مشارکت پائین و بیکاری بالای جوانان تحصیل کرده اجرا می شود.
دیانوش چراغی بیان کرد: در این راستا پس از مطالعات جامع سال 95 ظرفیت های اقتصادی مهم لرستان در هشت رسته شناسایی شد که از این مجموع گردشگری یکی از محورهای اصلی برشمرده شده است.
وی با بیان اینکه رسته گردشگری محرک سایر رسته های اشتغالزایی در استان به ویژه صنایع دستی است، ادامه داد: وجود پنج هزار اثر تاریخی و جاذبه های گردشگری منحصر به فرد لرستان شرایط بسیار مناسبی جهت جذب گردشگر در این استان وجود دارد.
چراغی اظهار کرد: چهار هزار و 630 میلیارد ریال تسهیلات جهت اجرای طرح تکاپو در این استان پیش بینی شده است که حدود 20 درصد این تسهیلات به حوزه گردشگری استان اختصاص خواهد یافت.
به گفته وی در دی ماه جاری ثبت طرح های گردشگری در کارگروه تسهیل و رونق تولید استان در سایت بهین یاب مصوب شده است و سرمایه گذاران این طرح ها می توانند جهت دریافت تسهیلات اقدام کنند.

**وجود 10 اقامتگاه بوم گردی در لرستان
معاون گردشگری میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت: در حال حاضر 10 اقامتگاه بوم گردی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در این استان وجود دارد و 10 مجوز اولیه نیز جهت فعالیت اقامتگاه بوم گردی در روزهای گذشته صادر شده است.
وی بیان کرد: جهت رونق صنعت گردشگری اشتغالزایی در این زمینه امکان صدور مجوز بوم گردی برای خانه های روستایی دارای ظرفیت براساس تیپ بوم گردی در استان وجود دارد.
به گفته چراغی در حال حاضر اقامت گاه های بوم گردی در نقاط مختلف استان به ویژه خرم آباد، بروجرد، الیگودرز فعال است و درسایر شهرستان ها نیز این موضوع در حال پیگیری است.

**142 واحد اقامتی در لرستان وجود دارد
چراغی همچنین اظهار کرد: 142 واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی سفره خانه های سنتی و مجتمع های خدماتی بین راهی در این استان وجود دارد که به مسافران خدمات لازم را ارائه می دهند.
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه اکنون یک هزار و 990 تخت در مراکز اقامتی لرستان وجود دارد ، اظهار کرد:
22 هتل با ظرفیت یکهزار و 705 تخت و 10 مهمانپذیر با ظرفیت 290 تخت در سطح استان لرستان فعال هستند.
چراغی اظهار کرد: هشت اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت 485 نفر و 47 واحد و مجتمع خدماتی رفاهی در سطح استان لرستان برای پذیرایی از گردشگران در سطح استان وجود دارد.
وی اضافه کرد: این استان دارای 15 سفره خانه سنتی و پنج مجتمع گردشگری است.

**صنایع دستی کهن و غنی لرستان عاملی مهم در رونق کسب و کار گردشگری
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز با اشاره به قدمت و نقش تاثیر گذار صنایع دستی منحصر به فرد و خاص صنایع دستی در جذب گردشگر در این استان بیان کرد: در راستای رونق کسب و کار بومی گردشگری در این استان جهت توسعه و تجهیز صنایع دستی در روستاهای هدف گردشگری طرح ضربتی اشتغال در 2 روستای ولیعصر پلدختر و ونایی بروجرد اجرا شد.
افشین بابا حسینی اظهار کرد: با توجه به استقبال گردشگران از سنگ های قیمتی ونیمه قیمتی در اماکن مذهبی در روستای درب گنبد کارگاه صنایع دستی تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی برگزار شد.
وی ادامه داد: در روستای امام زاده قاسم ازنا رشته قلمدان و کاغذ سازی سنتی با حضور اساتید ماهر اصفهانی دایر شده است.

**تولید سالانه 20 هزار مترمربع گلیم در لرستان
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: سالانه حدود 20 هزار مترمربع گلیم و ماشته در این استان تولید و به بازار عرضه می شود.
بابا حسینی با بیان اینکه اغلب صنایع دستی بومی استان به صورت دست بافت تهیه می شوند، افزود: در حال حاضر 52 صنایع دستی در این استان فعال است که 49 رشته از این مجموع بومی هستند.
وی اظهار کرد: رشته های گلیم بافی و ماشته در شهرستان های خرم آباد و نورآباد، جاجیم بافی در الیگودرز و ورشو سازی و هرمی بافی بیشتر در شهرستان بروجرد فعالیت دارند.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: میزان درآمد تولید سالانه صنایع دستی در این استان حدود 6 میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: در حال حاضر رشته سراجی یا چرم نیز در استان مورد استقبال قرار گرفته و به طور ویژه در 2 سطح مقدماتی و پیشرفته در 12 دوره در سطح شهرستان ها آموزش داده شده است.
به گفته بابا حسینی با توجه به اینکه برخی رشته های صنایع دستی لرستان مانند ورشوسازی به سمت منسوخ شدن می روند، کارگاه های احیای این رشته با حضور علاقه مندان این رشته برگزار و مستند نگاری شده است.
وی ادامه داد: برخی رشته های خاص صنایع دستی مانند حجاری سنگ به دلیل وجود معادن سنگ در شهرستان های دورود، ازنا و الیگودرز رواج دارد.
وی با بیان اینکه رشته های مشبک و خراط چوبی در استان لرستان فعال است، گفت: هنر ساخت رشته های چیت بافی، سله بافی(سبدبافی) و بوریا بافی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
وی افزود: با ثبت این آثار تعداد آثار ثبت شده لرستان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به 26 مورد رسیده است.
بابا حسینی اظهار کرد: مقدمات ثبت هنر ساخت سیاه چادر و ماشته بافی نیز در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان برای مطرح شدن در شورای ثبت میراث فرهنگی ناملوس کشور قرار دارد.
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت: در راستای رونق کسب و کار گردشگری و عرضه محصولات منحصر به فرد صنایع دستی لرستان نمایشگاه دائمی صنایع دستی این استان به صورت شبانه روزی در محل ورودی قلعه تاریخی فلک الافلاک فعال می شود.
7274/6060
خبرنگار: مریم نریمانی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.