به گزارش ایرنا، مقاوم سازی در علم نوین مهندسی عمران به معنای بالا بردن مقاومت یک سازه (ساختمان ) در برابر نیروهای وارده است، امروزه از این اصـطلاح بیـشتر در مورد نیروی جانبی استفاده می شود.
مقاوم سازی در مورد ساختمانهای از پیش ساخته شده کاربرد دارد، اساسا برای ساختمانهای در حال احداث رعایـت اصول و مقررات فنی لازم می باشد و مقاوم سازی معنای خاصی در بر ندارد و زمانی که صحبت از مقاوم سازی می شود، در مورد ساختمانهای قدیمی و جدید ساخته شده صحبت می شود و ساختمانهایی که هنوز ساخته نـشده انـد.
استان لرستان یکی از استانهای با میزان لرزه خیزی بالا محسوب می شود به طوری که بر اساس برخی آمارها در طول 100 سال اخیر دراین منطقه بیش از 75 زلزله با بزرگی بیش از 4.5 ریشتر روی داده که بزرگترین زلزله آن با بزرگی 7.4 ریشتر در بخش سیلاخور بوده است.
استان لرستان به علت قرار داشتن بر روی لرزه زمین ساخت زاگرس از نواحی زلزله خیز ایران محسوب می شود.
وقوع زمین لرزه‌های مخرب در سیمره، سیروان، دره سیلاخور و بروجرد دلیلی بر وجود ادعای زلزله خیز بودن این منطقه از کشور است.
به طور کلی روندهای ساختاری فعال و گسلهای لرزه زا در زاگرس امتداد شمال باختری - جنوب خاوری دارند و اصلی ترین این گسلها در محدوده استان لرستان گسل اصلی جوان زاگرس، گسل معکوس اصلی زاگرس و گسل لرزه خیز دورود است.
زمین لرزه فروردین 1385 بروجرد، منجر به مرگ 63 نفر و زخمی شدن یک هزار و 428 نفر و تخریب بیش از 40 هزار خانه روستایی و شهری در این منطقه شد.
بررسی تاریخچه زمین لرزه در دشت سیلاخور نشان می دهد، حدود 100 سال پیش زمین لرزه بزرگی این منطقه واقع در جنوب خاوری شهرستان بروجرد در رشته کوه زاگرس را به لرزه درآورد که در مجموع 128 روستا آسیب دید که از این میان 64 روستا به کلی تخریب و بین شش تا هشت هزار نفر کشته شدند.
زلزله فرودین ماه سال 85 شهرستان بروجرد نیز یکی از زلزله های شدید سالهای اخیر در استان لرستان است که موجب بروز خسارت های جدی به شهرستانهای بروجرد، دورود، و الشتر شد.
هرچند که این زلزله موجب مرگ عده ای از شهروندان و روستاییان شهرستان بروجرد شد، اما این حادثه منجر به بهسازی و مقاوم سازی بخش عمده ای از مناطق شهری و روستایی در این منطقه در راستای مقابله با تبعات و خسارت های ناشی از بروز زلزله های احتمالی در این بخش از استان لرستان شد.
براساس آمارهای ارائه شده، از مجموع 170 هزار واحد روستایی لرستان بیش از یک سوم آنها مقاوم نیستند.
در حال حاضر از میان روستاهای لرستان در شهرستانهای کوهدشت، دوره، الیگودرز، دلفان لرستان بیشترین خانه‌های روستایی نامقاوم را در خود جای داده‌اند.
مدیرکل بنیاد مسکن لرستان در این باره می گوید: در کل استان 2 هزار و 862 روستا وجود دارد که 170 هزار و 106 واحد مسکونی روستایی در آنها واقع شده است.
مسعود رضایی عنوان کرد: از مجموع کل واحدهای روستایی استان 69 هزار و 986 واحد روستایی نامقاوم وجود دارد که نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.
به گفته وی عوامل زیادی در بی توجهی به نوسازی واحدهای روستایی مانند صعب العبور بودن برخی مناطق روستایی، فاصله زیاد آنها با مراکز شهرستان و استقبال نکردن روستاییان برای دریافت تسهیلات اشاره کرد.
مدیرکل ستاد بحران لرستان نیز به ایرنا گفت: بیش از2هزارو850 روستا با 167 هزار واحد مسکونی روستایی در این استان وجود دارد که از این تعداد بیش از 100 هزار واحد مقاوم و شناسنامه‌دار در بنیاد مسکن لرستان هستند که با توان مالی خودشان یا دریافت تسهیلات از بنیاد مسکن، مقاوم‌سازی را انجام داده‌اند.
رضا آریایی افزود: در مجموع می‌توان گفت که از کل واحد‌های روستایی موجود در استان 60 درصد واحدها مقاوم و 40 درصد نیاز به مقاوم سازی دارند.
وی اضافه کرد: انتظار ما از روستائیان این است که آن دسته از افرادی که دارای خانه‌های خشتی و گلی هستند به بنیاد مسکن روستایی مراجعه کنند و از طرح‌های تسهیلاتی بهره ببرند.
9872/6060
خبرنگار: اله یار محمودی فر**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.