به گزارش خبرآنلاین لرستان ، خیراله خیرایی به آسیب های آموزشی علوم پایه درمدارس اشاره کرد و افزود : با نگاهی به شیوه هاورویکردهای آموزش دروس علوم پایه درمدارس وسطح یادگیری دانش آموزان متوجه این حقیقت می شویم که آسیب های متنوعی درابعادآموزشی وپرورشی درفرآیندیاددهی ویادگیری این دروس وجود دارد که برای رفع آنها باید چاره اندیشی کرد.

وی طراحی و برنامه ریزی آموزشی را یک علم غیر قابل انکار در فرایند تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت : معلم محوری و آموزش مبتنی بر سخنرانی چالش اساسی یادگیری است و خلاقیت ، نشاط ، پرسشگری و پویایی را از دانش آموزان می گیرد ، لذا باید تلاش شود از این شیوه در امر آموزش فاصله گرفته شود.

خیرایی عدم استفاده مناسب ازموادووسایل آزمایشگاهی موجوددرمدارس را آسیب دیگر آموزش برشمرد و افزود : گذر از آموزش های سنتی و حافظه محور راهبرد جدی آموزش و پرورش های مترقی چهان است و برای نیل به این آموزش پویا ، اثر بخش و کارآمد باید از تجهیزات و اقلام آزمایشگاهی مدارس به بهترین صورت در فرایند تدریس استفاده کرد .

خیرایی در ادامه راهبری آموزشی را بدون داشتن برنامه و هدف غیر قابل تصور عنوان کرد و ادامه داد : نداشتن طرح درس روزانه، ماهانه و سالانه وعدم طراحی آموزشی، بکارگیری روشهای مناسب آموزشی رامیسرنمی کند و بهره گیری ازروشهای فعال واکتشافی را ازمعلمان سلب می کند.

دبیر کمیته برنامه ریزی آموزش و پرورش لرستان، نامناسب بودن شیوه های ارزشیابی درفرآیندیادهی ویادگیری این دروس را ،مانعی بزرگ در مسیر ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان و تشخیص نقاط ضعف وقوت یادگیری آنان برشمرد و تصریح کرد عدم استفاده ازفرصت های هوشمندسازی مدارس واستفاده نکردن از نرم افزارهای متنوع وتعاملی در یاددهی و یادگیری دانش آموزان اثرمنفی بر جای خواهد گذاشت .

خیرایی اکتشافی نبودن محتوای دروس ، عدم تناسب بین محتوای دروس وواقعیت های محیط زندگی ، پژوهش محورنبودن شیوه های آموزش ، تمرکزبرحیطه شناختی (ذهن محور) وعدم توجه به حیطه عاطفی وروانی-حرکتی ،آموزش و عدم ارائه فعالیت تکمیلی خلاق ،پژوهش محورومتناسب باحقایق محیط زتدگی ملی وبومی را از آسیب های دیگر آموزش برشمرد و افزود همگرابودن پرسش هاوتکالیف میل و انگیزه را در دانش آموزان برای یادگیری بهتر و عمیق تر افزایش می دهد .

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 712838
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.