حجت‌الله یارمحمدی روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: که  مرمت و بهسازی این بناهای تاریخی در قالب استحکام‌بخشی و رفع خطر، اقدامات اضطراری و نجات بخشی بنا درحال انجام است.

وی اظهار داشت: این بناها در بارندگی سیل آسای فروردین ۹۸  اسیب دیده که بعد از مرمت اضطراری و رفع خطر درفازهای بعد تکمیل خطوط اصلی بنا و بازسازی بخشهای اصلی بنا انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: این ۲بنای تاریخی سال گذشته در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و مربوط به دوران قاجاریه است.

یارمحمدی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح مرمت این بناهای تاریخی بر اساس نیاز اعتبار لازم خصیص داده شد، اضافه کرد: مرمت بناهای تاریخی کاری مستمر است و براساس اولویت بناهای در معرض خطر، عملیات نجات‌بخشی و استحکام آنها انجام می‌شود.

به گفته وی شهر اشترینان دارای چهار بنای تاریخی شامل حمام گودرزی ها خانه رییسی خانه توکلی و خانه مولوی است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد مجموع آثار تاریخی شناسایی شده این شهرستان را ۴۰۰ اثر اعلام کرد و ادامه داد: تاکنون ۲۰۰ اثر تاریخی این شهرستان ثبت ملی شد.

وی تاکید کرد: مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی برعهده سازمان میراث فرهنگی است و با اولویت بناهای دارای موقعیت اضطراری، بهسازی و بازسازی می‌شود.

وی گفت: سال گذشته ۲۴ بنای تاریخی شامل مجموعه خانه طباطبایی‌ها، خانه الافتخار السلام، حمام اشترینان، خانه تاریخی حاتمی و حمام تاریخی روستای گیجالی مرمت و بازسازی شده است.

یارمحمدی افزود: حدود ۲۸۰ هکتار از وسعت شهر بروجرد بنای تاریخی است و  کار مرمت بناهای تاریخی کاری مستمر بوده و براساس اولویت بناهای در معرض خطر عملیات نجات بخشی و استحکام بخشی آن انجام می‌شود

وی اظهارداشت: تاکنون در بروجرد ۲ میراث معنوی و یک میراث طبیعی ثبت شده است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.