خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: اشتغال و کسب درآمد برای هر فرد به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زندگی به شمار می‌رود و با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه محقق شدن آن امری بسیار ضروری است تا بتوان با مشکلات کمتری روزگار خود را گذراند و نیازهای زندگی روزمره را تأمین کرد.

مهاجرت معکوس از شهر به روستا برای تولید

در یکی از روستاهای بخش مرکزی دلفان، منزل یکی از بانوان کارآفرین به یک کارگاه تولیدی پوشاک و البسه تبدیل شده است که علاوه بر اینکه روستا به یک کارگاه اقتصادی تبدیل شده برای ۲۰ نفر از بانوان روستا نیز شغل ایجاد شده است.

وقتی پستی و بلندی‌ها مانع از رسیدن به هدف نمی‌شود

خانم ملکی ساکن روستای «ظفر آباد» است که پیش از اینکه در محل زندگی خود این کارگاه را راه اندازی کند بیش از ۷ سال در پایتخت صاحب یک تولیدی پوشاک بود و با پیشنهاد اطرافیان و با هدف رونق تولید در زادگاهش، مهاجرت معکوس را به کار می‌برد و تجربیات چندین ساله خود را با هدف ایجاد اشتغال برای نزدیکان خود به روستایش می‌آورد.

چند ماهی از ایجاد کارگاه تولیدی خانم ملکی نگذشته بود که در یک حادثه، به علت اتصالات برق کارگاه طعمه حریق می‌شود و تمامی تجهیزات و لوازم کارگاه در کمتر از یک ساعت در بین شعله‌های آتش از بین می‌رود و آرزوهای این بانوی دلفانی برای توسعه کسب و کار و رونق بر باد می‌رود.

اما این حادثه تلخ خانم ملکی را برای رسیدن به هدفش نا امید نکرد و با استفاده از اندک پس انداز خود و در منزل برادرش اقدام به راه اندازی مجدد کارگاه خیاطی خود می‌کند و چرخ‌های این واحد تولیدی با عزم و تلاش این بانوی کار آفرین با وجود مشکلات فراوان و عدم حمایت دستگاه‌های متولی حمایت از وی، دوباره روشن شد.

ضرورت حمایت مسئولان

او از مسولان برای عدم حمایت از کارآفرینان گلایه می‌کند و می‌گوید: متأسفانه علی رغم پیگیری‌های فراوان تاکنون نتوانسته‌ام تسهیلاتی را برای رونق گرفتن کارگاهم و فراهم کردن مکان مشخصی برای استقرار کارگاه دریافت کنم.

خانم ملکی به قول‌های متعدد مسئولان برای حمایت از کارگاه تولیدی خود اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: وعده‌های الکی و معرفی به بانک برای دریافت وام با سود بالای ۲۰ درصد دردی را از ما دوا نمی‌کند و تنها مشکلاتمان را بیشتر می‌کند به گونه‌ای که برای ادامه فعالیت خود دیگر توانی نداشته باشیم.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمه افرادی را که در کارگاهم مشغول هستند با وجود مشکلات فراوان و عدم سرمایه کافی و نبود نقدینگی از پس انداز خانواده ام واریز می‌کنم، می‌گوید: اگر این روند ادامه پیدا کند و مسئولان فکری به حال ما نکنند مجبور هستم علی رغم میل باطنی شغلی را که با هزاران امید راه اندازی کرده‌ام جمع کنم.

بانوان روستا در این کارگاه هم به کار خانه داری می‌پردازند و هم منبع درآمدی برای خود دارند و از وقت‌های بیکاری بهترین استفاده را می‌برند.

وعده مسئولان برای حمایت

یکی از ارگان‌های حمایتی که نقش مهم و سازنده‌ای در اشتغالزایی دارد و از اعتبارهای ویژه ای نیز برای خودکفایی مددجویان برخوردار است کمیته امداد امام خمینی (ره) است که برای تکمیل این گزارش به سراغ رئیس کمیته امداد شهرستان دلفان رفتیم تا شاید بتواند گوشه‌ای از مشکلات این بانوی کارآفرین دلفانی را حل کند.

حمید امیدی مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) دلفان این نهاد را یکی از نهادهای مقدس جمهوری اسلامی برشمرد که به دستور رهبر کبیر انقلاب اسلامی تأسیس شده است و نقش مهمی در حمایت از محرومان و نیاز مندان جامعه دارد و گفت: یکی از وظایف این نهاد حمایت از مددجویان تحت پوشش است و سعی دارد با فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ایجاد شغل مددجویان برای خودکفا بودن تسهیلات اشتغالزایی را برای آنها فراهم کند تا علاوه بر اینکه خودشان صاحب شغل شوند زندگی راحت تری نیز برای خانواده خود فراهم کنند.

وی، اظهار داشت: یکی از اقداماتی که کمیته امداد امام (ره) دلفان می‌تواند در راستای حمایت از کارگاه تولیدی خانم ملکی انجام دهد این است که در صورتی که برای مددجویان این نهاد ایجاد اشتغال کند علاوه بر اینکه به ایشان تسهیلات پرداخت می‌شود به آن تعداد مددجو نیز تسهیلات پرداخت می‌شود و در بحث پرداخت حق بیمه آنها نیز وی را کمک خواهد کرد.

لزوم حمایت از مشاغل خانگی در سال جهش تولید

سرپرست اداره صنعت معدن و تجارت دلفان نیز در این باره، گفت: در سال گذشته سایت «کارا» برای شناسایی و پرداخت تسهیلات ویژه به اینگونه مشاغل در کل کشور ایجاد شد که متقاضیان در دلفان نیز توانستند از این اعتبارات استفاده کنند و از آن برای توسعه و رونق واحدهای تولیدی خود استفاده کنند.

رضا رضایی با اشاره به اینکه خانم ملکی متأسفانه در سال گذشته در این سایت ثبت نام نکرده بودند و این موضوع موجب شد که ایشان نتوانند از تسهیلات این حوزه استفاده کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال ۹۸ این سایت غیر فعال بوده با توجه به تلاش و کوشش این بانوی کار آفرین در صورت تأمین اعتبارات در این حوزه اداره صمت تمام تلاش خود را برای یاری رساندن به کارگاه ایشان به کار خواهد برد.

به هر حال نامگذاری سال ۹۹ با عنوان جهش تولید فرصتی را فراهم می‌کند تا مسئولان توجه بیشتری به اینگونه مشاغل به ویژه مشاغل خانگی داشته باشند و شاهد رشد و بالندگی اقتصادی در شهرستان دلفان به ویژه در روستاها باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.