نبی الله قائد رحمتی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: ورود  کرونا به غارها و باقی ماندن این ویروس در محیط سرد و مرطوب غار برای مدت زمان بسیار طولانی و انتقال آن توسط خفاش ها ( به عنوان ناقل میزبان)، می تواند باعث شیوع مجدد بیماری در دوره های متعدد شود.

وی با تاکید بر لزوم توقف بهره برداری از غارها و اعلام هشدارهای لازم در خصوص موضوع و حتی المقدور نصب موانع ورود به غارها توسط دستگاه های ذیربط ادامه ادامه داد: در این راستا  جهت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا مکاتبات لازم با بخشداران و دهیاران جهت رعایت و توقف هرگونه بهره برداری و بازدید از غارهای سطح استان انجام شده است.
قائد رحمتی عنوان کرد: با توجه به ساختار و تشکیلات زمین شناسی و توپوگرافی استان تاکنون ۲۵۰ غار شناسایی شده اند وبه دلیل اینکه سازندهای استان اکثرا آهکی و قابلیت انحلال دارند تعداد غارهای استان بسیار زیاد است.

وی افزود: غارهای پیش از تاریخ ومنقوش لرستان مانند هومیان ۱و۲ در دنیا کم نظیر می باشند و غارهای دست کن و طبیعی از جمله غارکوگان، دورک، منو و کلماکره فراوان هستند.

وی اظهار داشت: غار ماهیان کور از جمله غارهای مهم لرستان به شمار می رود  که سه گونه جانوری بومی و انحصاری در آن زیست می کنند و به عنوان اثر طبیعی ملی غار "ماهی کور" تحت مدیریت محیط زیست استان قرار دارد و هرگونه بازدید از آن نیز تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.