با وجود اینکه سازمان اداری و استخدامی کشوری نیز دوری کاری کارمندان را بلامانع دانسته و خودداری از ثبت اثر انگشت در دستگاه های اجرایی اعمال شده است و همه این اقدامات بیانگر ضرورت توجه به راههای انتقال و پیشگیری از شیوع گسترده این ویروس خطرناک است اما در دفاتر اسناد رسمی همچنان اخذ اثر انگشت از مراجعان و سران دفاتر ادامه دارد.

در شهرستان بروجرد نیز همچون بسیای از دفاتر استاد رسمی در کشور این روزها مهمترین دغدغه آنها همین ثبت اثر انگشت است که در طول یک روز مکررا باید انجام شود.

در همین راستا سردفتران سراسر کشور نامه ای را امضا کرده اند و خواهان توقف ثبت اثر انگشت شده اند که البته هنوز به پاسخ مورد انتظار نرسیده اند.

برخی از دفاتر اسناد رسمی بروجرد نیزضمن تاکید بر توقف ثبت اثر انگشت برای این روزها که حتی دورترین و گاه موارد نادر امکان انتقال ویروس از سوی کارشناسان و متخصصان یاداوری می شود خواهان این هستند که راهکاری جایگزین برای این کار عنوان شود.

در همین خصوص باید یادآور شد که بنا بر گفته نایب رئیس مجلس، تست کرونای ۲۳ نفر از نمایندگان مجلس تاکنون مثبت اعلام شده است.

در همین راستا یکی از سردفتران می گوید: بررسی نشان داد که علت ابتلای نمایندگان مجلس به ویروس کرونا، دستگاه اسکنر اثر انگشت بوده است بنابراین دستگاه انگشت نگار خود ابزار و عاملی برای انتقال بیماری به شمار می رود و شیوع بیماری را تسهیل می کند.

بنا برگفته یکی دیگر از سردفتران دفاتر سناد رسمی بروجرد، اینکه در پاسخ به این خواسته دفاتر ثبت اسناد مواردی همچون توصیه کردن افراد مراجعه کننده به دفاتر اسناد رسمی مبنی بر لزوم رعایت بهداشت و شستن دست ها نمی تواند راهکار مناسبی باشد چرا که ما بعنوان دفاتر ثبت اسناد مسوول بهداشت حقوقی جامعه هستیم و مسوول رعایت بهداشت فردی افراد نیستیم و از سوی یادآوری رعایت بهداشت فردی به افراد مراجعه کننده نیز دخالت در امور شخصی تلقی می شود.

بنا بر گفته همین سردفتر ما حتی گاه با مورادی از افراد مراجعه کننده مواجه می شویم که در بدترین شرایط هم حاضر به استفاده از ماسک نیستند و تحت تاثیر برنامه هایی تلوزیونی حتی زدن ماسک را هم الزامی نمی دانند.

بعنوان مثال یکی از افراد مراجعه کننده به یکی از دفاتر اسناد رسمی بروجرد که از تهران برای انجام کارهای ثبتی به یکی از دفاتر ثبت اسناد بروجرد مراجعه کرده است با یاداوری اینکه او در تهران زندگی می کند و میزان ابتلا به این ویروس در تهران بیشتر از بسیاری شهرهای دیگر است در پاسخ به درخواست سردفتر مبنی بر اینکه پس از کجا معلوم شما هم مبتلا نباشید پس باید ماسک استفاده کنید می گوید : نه من که نیازی نیست بزنم چون مبتلا نیستم و اصلا ماسک زدن ضرورتی ندارد.

شخص مورد نظر با ارائه توضیحاتی در خصوص میزان عمر ویروس، توضیحاتی در سرزنش ماسک و اینکه اصولا ماسک اثری در انتقال ویورس ندارد عدم رعایت نکات بهداشتی اعم از دستکش، ماسک را توجیه می کند طبیعی است که چنین فردی در مقابل اینکه  قبل از ثبت اثر انگشت دست هایش را باید بخوبی شست و شو دهد هم مقاومت می کند.

یکی از سردفتران بروجرد در خصوص پاسخ مسئولان سازمان ثبت به این مطالبه عمومی دفاتر ثبت اسناد رسمی گفت: معاون سازمان ثبت کشور گفته است که مردم و افرادیکه که کار ثبتی دارند و به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنند با خود استامپ همراه داشته باشند.

این سردفتر ادامه می دهد: حال باید گفت مردمی که بنا به هزاران دلیل اعم از تحت تاثیر آموزش هایی مبنی بر غیر ضروری بودن ماسک یا به دلیل نبود ماسک یا هر دلیل دیگر حاضر به رعایت زدن ماسک نیستند آیا حاضرند خود را ملزم به همراه داشتن استامپ کنند.

این سردفتر بر این عقیده است چنین اظهر نظرهایی و خوددری از روند توقف ثبت اثر انگشت نشان می دهد که هنوز مساله انتقال سریع ویروس کرونا جدی گرفته نشده است.

دفاتر ثبت اسناد رسمی یکی از جاهای شلوغ و با تراکم جمعیت بالاست که در عین حال روند اجرای کار و اتمام یک کار علاوه بر اینکه زمان بر است لازم است گاه برای انجام کارهای یک سند ، یا وکالت خرید یا فروش و سایر موارد چندین نفر بطور همزمان حضور داشته باشند و لاجرم تراکم جمعیتی بالایی دارند بنابراین امکان انتقال این ویروس هم از نظر تراکم جمعیتی و هم زمان بر بودن و هم ضرورت ثبت اثر انگشت بالاست.

دفاتر اسناد رسمی بروجرد، خواهان این نکته هستند که برخی از موارد همچون کم کردن ساعات کاری از ساعت ۱۰ به بعد عملا حجم بیشتری از جمعیت را باید در دفاتر ثبت اسناد شاهد باشیم که در کنار مساله ثبت اثر انگشت عملا امکان انتقال ویروس بالاتر می رود.

به هر روی آنچه که این روزها دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور و از جمله در شهرستان بروجرد خواهان آن هستند و این مطالبه را با ارسال نامه هایی کتبا از مسئولان سازمان ثبت کشور خواسته اند توقف اسکن اثر انگشت مراجعین و سردفتران بصورت موقت است تا در مهار ملی و کنترل انتشار این ویروس اقدامی صورت گرفته باشد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمالِ زیادِ سرایتِ گسترده آن از طریق یکی از اسباب موجود در دفتر خانه ها یعنی اسکنر اثر انگشت که بوسیله دفاتر اسناد رسمی در ثبت آنی اسناد انجام می شود ، ضرورت توقف اسکن اثر انگشت از سوی دفاتر ثبت اسناد مطرح شده است.

مطالبه و خواسته معقولی به نظر می رسد با توجه به اینکه،  در هر سند، حداقل اخذ سه اثر انگشت از متعاملین و سردفتر، مفروض و متصور است و با دقت به میانگین متوسط  روزانه چهل و پنج هزار صدور سند رسمی در سراسر کشور و تحقق بیش از صد و پنجاه هزار اسکن اثر انگشت در این مراجع ، توقف اسکن اثر انگشت ضروری به نظر می رسد.

در عین حال با توجه به توصیه ها و اخطارهای جدی کارشناسان، پزشکان و متخصصین امر و با توجه به اینکه  در ادارات مختلف هم ساز و کارها و رویه های مشابه اعم از ثبت اثر انگشت فعلاً متوقف شده است، به منظور پیشگیری از آسیب جدی به روند تامین سلامت عمومی و جان مردم و حفظ سلامت مراجعین و سران دفاتر اسناد رسمی انتظار می رود  در چهارچوب پروتکل های بهداشتی بیماریها ی واگیردار و به تبعیت از آن به نحو مقتضی و با قید فوریت در رایزنی های لازم، نسبت به توقف اسکن اثر انگشتِ مراجعین و سردفتران بصورت موقت اقدامی موثر صورت گیرد.

در شهرستان بروجرد تعداد حدود ۲۳ دفتر اسناد رسمی  فعالیت دارند که کار تنظیم اسناد رسمی و گواهی امضا را انجام می دهند و  ماهانه بطور تقریبی ۱۵ هزار سند و گواهی امضا در این دفاتر ثبت می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.