یک دانشجوی دکترای معماری می‌گوید: یکی از اصول کلی معماری لری، معماری در خدمت همبستگی اجتماعی است.
محمد محمدی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، با اشاره به سبک معماری در خدمت همبستگی اجتماعی، اظهار کرد: در بسیاری از بافت‌های مسکونی شهری و روستایی لرستانات حریم خانه‌ها چنان در هم تنیده و پیوسته‌اند که تفکیک حریم بصیری و قلمرو پایی برای هر خانه قدری دشوار است.
وی ادامه داد: در بافت تاریخی خرم‌آباد اکثر خانه‌ها در قالب واحدهای همسایگی از درون به یکدیگر متصل بوده‌اند.
محمدی‌اصل تصریح کرد: این متصل بودن به نحوی بوده که مراودات فرهنگی-اجتماعی و آمدوشد در میان همسایگان در قالب یک واحد همسایگی بزرگ صورت می‌گرفت.
این دانشجوی دکترای معماری اضافه کرد: این ویژگی در معماری برگرفته از خصیصه «خصیصه اجتماعی بالا» در فرهنگ مردم لر است.
وی با بیان اینکه سبک معماری لری دارای اصول چهارگانه است، افزود: معماری در خدمت همبستگی اجتماعی نخستین اصل از این اصول چهارگانه است.
 
محمدی‌اصل، پرهیز از تفاخر، نیمه برونگرایی و بهره‌گیری از هندسه‌ی متوازن را سه اصل دیگر معماری لری نام برد. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.