به گزارش ایرنا مردم بروجرد با نزدیک شدن به ایام محرم یک اتاق از منزل خود را با پارچه سیاه پوش کرده و منبری پلکانی که چراغ هایی روی آن قرار دارد در گوشه ای از خانه قرار داده تا سقاخانه ای برای عزاداری محرم برپا شود.
مردم بروجرد در سقاخانه ها فضایی انحصاری را برای عزاداری در محیط خانه ها تعریف می کنند، تا با پذیرایی از عزاداران حسینی به این رسم نیاکان خود ارج نهاده و آن را به آیندگان منتقل کنند.
مردم بروجرد شبها با خانواده در محله خود به سقاخانه ها رفته و به عزاداری می پردازند، صاحب خانه با چای، خرما و کیک های سنتی از مردم پذیرایی می کند، عزاداران حسینی در این شبها سقاخانه های محله خود را برای عزاداری انتخاب می کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بروجرد گفت: یکی از مردمی ترین مراسم سنتی عزاداری در بروجرد سقاخانه ها هستند که در همه نقاط مختلف شهر برپا می شود.
حجت اله یارمحمدی افزود: سقاخانه های بروجرد، آئینی سنتی که قدمتی دیرینه دارد، این مراسم در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده و در ایام محرم محلی برای عزاداری عاشقان سید الشهدا(ع) است.
وی اظهار داشت: محرم که از راه می رسد خیابان ها و کوچه ها سیاهپوش شده، بر سر درب بسیاری از منازل بیرق های سیاه قد علم کرده و دود اسپند، عود و گلاب به این فضا حال و هوایی خاص بخشیده و دسته ها و هیات های عزاداری با سینه زنی و زنجیر زنی به عزاداری می پردازند.
وی اضافه کرد: در گوشه و کنار شهر در ایام محرم به خصوص در دهه اول آئین هایی برپا می شود که برخی از این مراسم ویژه شهرستان بروجرد است و قدمتی بسیار دیرینه دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد بیان کرد: بسیاری از بانوان بروجردی در ایام محرم یکی از بهترین اتاق های منزل را با پارچه های سیاه به یاد امام حسین(ع) سیاهپوش می کنند و در این سقاخانه منبر پلکانی وجود دارد که چراغ هایی روی آن روشن شده اند.
یارمحمدی ادامه داد: پرچم هایی منقش به نام اهل بیت(ع) در این سقاخانه بر روی دیوارهای اتاق نصب شده و عزاداران حسینی با احترام خاصی وارد می شوند، صاحب خانه با نصب پرچمی بر روی درب منزل نشان می دهد که در این منزل سقاخانه برپا شده و عزاداران حسینی می توانند ساعتی در شب در این محل به عزاداری بپردازند.
وی گفت: درب ورودی منازلی که سقاخانه در آن برپا می شود بعد از نماز مغرب و عشا باز است و صدای مداحی و بوی اسپند و گلاب حال و هوای خاصی را برای عزاداری ایجاد می کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بروجرد افزود: سقاخانه‌ بروجرد سال 91 در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.
7190/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.