محمد رضا طلایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در آینده نزدیک بیش از 90 درصد زمین های کشاورزی استان به صورت قطره ای و با استفاده از نوار تیپ، آبیاری خواهد شد و از این طریق میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان قم بیش از 50 درصد کاهش خواهد یافت.
وی بیان کرد: دولت برای ترویج استفاده از روش های آبیاری نوین و تحت فشار در مزارع کشاورزی استان، تا 85 درصد هزینه انجام کار را تا سقف 70 میلیون ریال به صورت تسهیلات بانکی بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند.
وی ادامه داد: آموزش کشاورزان قمی و ایجاد انگیزه در میان آن ها برای استفاده از روش های آبیاری نوین از جمله اقدام های دشواری بود که صورت گرفت و می توان گفت بهره گیری از این روش ها برای آبیاری مزارع استان از جمله مهمترین دستاوردهای دولت در بخش کشاورزی است، چراکه استان قم در منطقه خشک و کویری کشور قرار گرفته و تامین منابع آبی برای آن با دشواری های متعددی مواجه است.
طلایی با اشاره به این که استان قم در انتهای سه دشت قرار گرفته و با مشکل کم آبی مواجه است، گفت: آب مورد نیاز بیشتر زمین های کشاورزی استان با استفاده از حفر چاه های عمیق تامین می شود و کمبود منابع آبی در قم باعث شده است، مدیران استان در چارچوب سیاست های کشوری، طرح آبیاری نوین مزارع کشاورزی را در اولویت برنامه های عمرانی قرار دهند.
وی ادامه داد: درسال های گذشته آنچنان که شایسته بود کشاورزان از طرح سیستم آبیاری نوین استقبال نمی کردند، چند سال تلاش شد تا کشاورزان قمی به اهمیت آب واقف شوند؛ باید گفت بهترین دستاورد سازمان جهاد کشاورزی استان قم در دولت تدبیر و امید حرکت در این مسیر و مدیریت بهینه منابع آبی بوده است.
وی همچنین با بیان این که در دولت یازدهم سند جامع و کاملی برای شکوفایی بخش کشاورزی استان تدوین شده است، گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان قم، بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی به دنبال فراهم کردن شرایط خودکفایی در تولید محصول های راهبردی مانند گندم است و در همین رابطه این محصول ها به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری می شود.
طلایی با اشاره به خدمات گسترده دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی، افزود: اجرای طرح آی پی ام به منظور داشتن محصول سالم در مزرعه در حال انجام است و سالانه 2 تا 3 هزار هکتار از سطح زیر کشت محصول های کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی و نظارت های فنی جهاد کشاورزی، برای این طرح اختصاص می یابد.
وی ادامه داد: توسعه کشت گلخانه ای از جمله راهکاری های مقابله با مشکل کم آبی در بخش کشاورزی استان قم است و در حال حاضر بیش از 10 هکتار گلخانه با سازه های مقاوم و استاندارد در استان احداث شده است.
طلایی با اشاره به این که محصول برخی از این گلخانه ها به دلیل کیفیت بالا به کشورهای منطقه صادر می شود، گفت: ایجاد محیط های گلخانه ای برای کشت محصول ها علاوه بر بالا بردن بهداشت محصول و مبارزه با آفت ها، باعث ایجاد اشتغال مناسب و پایدار در بخش های روستایی استان قم شده است.
وی بیان کرد: بر اساس الگوهای کشت تدوین شده، استان قم در بحث توسعه باغ های پسته ظرفیت خوبی دارد و محصول پسته باغ های آن از نظر کیفیت و طعم در سطح کشور رتبه دوم را دارد.
وی بیان کرد: پسته محصولی است که به آب کمی احتیاج دارد و به همین دلیل استان قم قابلیت خوبی برای کشت این محصول دارد، به نحوی که در 2 سال گذشته بیش از هفت هزار هکتار به سطح زیر کشت این محصول در استان اضافه و 2 هزار هکتار از باغ های قدیمی کشت این محصول اصلاح شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اهمیت کشت نهال برای توسعه باغ های قم، گفت: در همین رابطه بیش از یک میلیون و 200 هزار اصله نهال به صورت یارانه ای و از محل کمک اعتبارات ملی بین کشاورزان توزیع شد که همه شناسنامه دار و با سابقه مشخص و مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور است.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز استان قم به محصول های کشاورزی زودرس که به دوره آبیاری کمتری احتیاج دارد، بیش از 25 درصد سطح زیر کشت به این محصول ها اختصاص داده شد و با وارد کردن ارقام جدید به بازار و استفاده از آن ها در مزارع، مدت زمان مورد نیاز برای برداشت محصول نهایی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.
وی با اشاره به قابلیت خوب استان قم برای کشت گیاهان دارویی، بیان کرد: کشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان به خصوص در بخش های کوهستانی به نحو چشمگیری مورد استقبال خانواده های بومی قرار گرفته و باعث ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی خانواده های روستایی شده است.
طلایی همچنین جایگاه استان قم در تولید محصول های مرتبط با دام و طیور را نیز ممتاز ارزیابی کرد و گفت: در این بخش به دنبال صنعتی کردن و مکانیزاسیون واحدهای تولید دام و طیور موجود هستیم تا محصول نهایی با رعایت کیفیت و استانداردهای مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیار مردم قرار گیرد.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ میزان تولید این بخش در سال گذشته برابر 745 هزار تن محصول شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی بوده است.
میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان قم با رقم 9 هزار و 406 میلیارد معادل 9 درصد ارزش افزوده کل بنگاه های اقتصادی استان است.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.