به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، غلامرضا صالحی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی که در سالن جلسات اداره کل بنیاد مسکن استان قم برگزار شد، با اشاره به گذشت بیش از 37 سال از تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: بنیاد در زمان جنگ در بازسازی مناطق جنگی و پس‌ از آن در توسعه و عمران شهرها و تأمین مسکن اقشار کم‌بضاعت به‌ویژه روستاییان حضور مؤثری داشته است.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن با روحیه‌ای جهادی جزء نهادهای تأثیرگذار کشور به شمار می‌آید، افزود: بنیاد مسکن در راستای سیاست‌های کلی نظام کمک‌های شایانی به دولت‌ها داشته است، چراکه هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نکرده و به کارهای عمرانی و آبادانی کشور کمک کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور را مهاجرت روستائیان برشمرد و گفت: روستائیان نقش مهمی در تولید ناخالص ملی داشته و پایه اقتصاد مقاومتی در کشور به شمار می‌روند و بدون توجه به روستا نمی‌توانیم معضلات شهری را بکاهیم، چراکه مهاجرت روستائیان امروز به تشکیل سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرها منجر و مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی با تأکید بر اینکه امسال یکی از اقدامات بنیاد مسکن پیگیری منظومه‌های روستایی برای توسعه پایدار و تدوین ماندگاری روستانشینان است، ابراز کرد: در این طرح به‌جای اینکه همه روستاها طرح هادی داشته باشند، چند روستای نزدیک به هم در یک طرح هادی منطقه‌ای مشخص‌شده و با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر همپوشانی شکل خواهد گرفت.

صالحی یکی دیگر از طرح‌های بنیاد مسکن در امسال را رونق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: قبلاً سرانه نفر در روستاها در نظر گرفته می‌شد که با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان سرانه‌های دیگر نیز به علت مهاجرت افراد در نظر گرفته خواهد شد که ثمره این کار رسیدن به ظرفیت خوب و پایدار در اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

وی به اقدامات بنیاد مسکن در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: در 129 روستای استان طرح هادی اجراشده است و ما هیچ روستای بالای 20 خانواری نداریم که شامل این طرح نشده باشد و در این راستا نمایندگان استان قول داده‌اند برای ماندگاری روستائیان و افزایش سطح برخورداری در روستاها کمک‌هایی داشته باشند که اگر 30 میلیارد تومان در طول سه سال تزریق شود سطح برخورداری در روستاهای قم که هم‌اکنون 30 درصد بوده به 70 درصد خواهد رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم ادامه داد: در سال گذشته برای 47 روستا طرح هادی پیش‌بینی‌شده بود که به علت عدم تخصیص‌ها فقط در 15 روستا اجرا شد که در سال 96 انشالله در 40 روستا اجرا خواهد شد، همچنین تاکنون 4 هزار و 638 قطعه زمین برای روستائیان تأمین‌شد که از این تعداد 252 قطعه زمین در سال 95 بوده است.

وی به تأمین زمین برای خانوارهایی که بالای دو فرزند معلول داشته اشاره کرد و گفت: 17 خانوار در این زمینه معرفی‌شده‌اند که علاوه بر زمین رایگان مبالغی هم بلاعوض و تسهیلات به آن‌ها ارائه‌شده است.

صالحی صدور اسناد اماکن روستایی را از برنامه‌های بنیاد مسکن برشمرد و مطرح کرد: تاکنون 10 هزار و 962 سند برای زمین‌های روستایی تا پایان سال گذشته صادر و تحویل‌ داده‌شد که از این تعداد 659 سند در سال 95 صادرشده است.

وی بابیان اینکه به 798 واحد در حوادث غیرمترقبه خسارت پرداخت‌شده است، ادامه داد: تاکنون بیش از 8 هزار واحد مسکونی به اقشار کم‌درآمد واگذارشده که 392 واحد آن در سال گذشته بوده است، همچنین با کمک خیرین مسکن‌ساز بیش از 1290 واحد در شهر احداث و به اقشار مختلف واگذارشده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 608611
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.