به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، معاون اجرایی حرم مطهر در این آیین گفت: این گوشواره های طرفین ایوان طلا و نرده های جلوی آن در صحن امام هادی(ع) که مربوط به دوره قاجاریه و مشتمل بر معماری اصیل ایرانیِ اسلامی و میراث گرانبهای تاریخی می باشد، با کمک بخش فنی مهندسی و اساتید کاشی کار و سنگر تراش دوباره در این محل قرار گرفت.
جواد جهانگیر زاده اضافه کرد: این مجموعه چند سال پیش به خاطر احداث صحن حضرت زهرا(س) در طبقه زیرین صحن امام هادی(ع) برداشته شده و برای مقاوم سازی، استحکام بخشی و رفع نواقص به کارگاه انتقال داده شده بود.
وی ادامه داد: امروز بعد از تلاش شبانه روزی هشت ماهه توسط اساتید، طراحان و کاشی کاران بازسازی شد و با رفع نواقص صورت گرفته در این محل شریف دوباره قرار گرفت.
وی گفت: برای قسمت زیادی از این گوشواره ها از کاشی و سنگ معرق استفاده شده و سنگ مرمر نرده های جلوی ایوان نیز یک اثر تاریخی اسلامی و هنری بوده و سعی شده تخریبی صورت نگیرد و فقط نواقص آن مرمت و بازسازی شود.
جهانگیرزاده خاطرنشان کرد: کل مجموعه های تاریخی در صحن امام هادی(ع) (صحن عتیق) مربوط به دوره قاجاریه است و تلاش می شود تمامی آثار مربوط تاریخی مقاوم سازی و حفظ شود.
صحن عتیق (واقع در شمال روضه مبارکه) اولین صحنی است که در این بارگاه مبارکه بنا شده، این صحن را چهار ایوان زیبا فرا گرفته است. ایوانی با عظمت در جنوب که همان ایوان طلا (ورودی صحن به روضه مطهره) می باشد و ایوانی در شمال که ورودی فیضیه به صحن را تشکیل می دهد که ساختمان نقاره خانه روی آن بنا شده است و ایوانی در غرب که ورودی مسجد اعظم به صحن است و در شرق، ایوان ورودی صحن عتیق به صحن نو واقع است. این صحن و ایوان های اطراف آن را «شاه بیگی» همسر شاه اسماعیل صفوی در سال 925 هجری قمری بنا نمود. از سال 1377 نیز تعمیرات اساسی در این صحن و مقابر اطراف شروع شده است که همچنان ادامه دارد.
/2085/ 6133/تنظیم کننده: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.