به گزارش ایرنا، حبیب الله حقیقی روز شامگاه سه شنبه در جمع اعضای کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استانداری قم افزود: قاچاق کالا بر روی تولید داخلی، اشتغال، سلامت و حتی حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی تاثیر منفی می گذارد.
وی ادامه داد: یکی از دلایل عمده قاچاق، ناکارآمدی و مشکل زا بودن فرآیندهای تجارت رسمی کشور است، متاسفانه در کشور ما، قاچاق به صرفه است و تا زمانی که به صرفه باشد هر اندازه که ما مبارزه کنیم از راه های دیگری خود را نشان می دهد.
وی به عنوان نمونه گفت: اگر یک قاچاقچی در سال 10 بار قاچاق کند و ما پنج بار کالاهای او را بگیریم باز برای او به صرفه است، از سوی دیگر ریسک قاچاق در کشور بسیار پایین است.
حقیقی بیان داشت: ما در زمینه مدیریت تقاضا باید بتوانیم کار موثری را انجام دهیم، کالای خارجی هم اکنون در کشور مصرف کننده دارد و باید بی رغبت بودن مردم به کالای خارجی را در کشور جابیندازیم.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: ما در زمینه ارائه الگوی مصرف، ارجحیت بخشیدن به انتخاب کالای داخلی و خارجی و نگاه به سبک زندگی متاثر از برند بودن کالای داخلی، باید کار اساسی انجام دهیم.
وی تصریح کرد: اگر ما علت های قاچاق را از بین نبریم هر اندازه که با معلول مبارزه کنیم موفق نخواهیم شد، بنابراین باید اصلاح و بهبود فرآیندها از اولویت های اصلی ما باشد.
وی ادامه داد: هر اندازه فرآیند تجارت کشور بیشتر باشد شاهد کاهش فساد خواهیم بود، شفافیت مقابل فساد است و هر جا در مسیر 'کدر' عمل کنیم این مسیر کدر، فضای مساعدی برای تخلف ایجاد می کند.
حقیقی گفت: تشدید مبارزه با باندها، شبکه های اصلی وسازمانی قاچاق در مبادی، مسیر و مقصد و ... اصل مهمی است در سال 95 مورد توجه جدی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در سال 1395 حدود 99 درصد مبارزه را به سمت حوزه های کلان و مبادی اصل سوق دادیم ولی از یک درصد سطح عرضه هم غفلت نکردیم.
حقیقی تصریح کرد: جلوگیری از بازگشت کالای کشف شده به چرخه مصرف نیز بحث مهمی است که باید روی آن کار کنیم واین حمایت از تولید است.
علیرضا گلستانی معاون برنامه‌ریزی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزنیز طی سخنانی در این مراسم گفت: باید در مسیر مبارزه با قاچاق به سمت مبارزه جدی با دانه درشت ها و قاچاق های سازماندهی شده برویم که در این زمینه نیازمند همکاری همه دستگاه ها هستیم.
در این نشست برخی مدیران استان قم گزارشی از وضعیت قاچاق کالا در استان را ارائه دادند.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.