گزارش ایرنا، واحدهای تولیدی مرغ و تخم مرغ در قزوین مشکلات زیادی را در زمینه افزایش قیمت نهاده های دامی به دلیل نوسانات ارزی و سختگیری های بی مورد دستگاه های اجرایی از جمله بیمه، مالیات و بانک ها دارند و حتی اذعان می کنند ما نیازی به حمایت نداشته و از برخی دستگاه نیز می خواهیم دست از سر ما برداشته و کاری به ما نداشته باشند.
این واحدهای تولیدی گله مند هستند که چرا افزایش قیمت نهاده های دامی از جمله ذرت و کنجاله سویا با رشد 60 تا 70 درصدی مواجه بوده در حالیکه قیمت محصول مرغ و تخم مرغ آنها با مجوز وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها باید 10 درصد رشد داشته باشد، مساله ای که ضرر آشکار واحدهای تولیدی را به دنبال داشته است.

**مرغداری های فعال قزوین از دخالت برخی دستگاه های اجرایی گله مند هستند
استاندار قزوین با اشاره به نگرانی برخی از واحدهای فعال مرغداری در استان، گفت: تعدادی از واحدهای طیور از دخالت دولت و تغییر سیاست و برنامه ها گله مند بوده که سازمان جهاد کشاورزی باید با کمک اتحادیه ها و بهره مندی از اسناد بالادستی برای تهیه یک شیوه نامه اجرایی در این زمینه اقدام کند.
عبدالمحمد زاهدی با اشاره به گلایه واحدهای تولیدی از برخی دستگاه های اجرایی استان، افزود: برخی دستگاه ها از جلمه بانک کشاورزی، اداره مالیات و تامین اجتماعی باید به مشکلات این صنعت و واحدهای تولیدی طیور استان رسیدگی کنند و کمک به آنها را در دستور کار خود قرار دهند.
استاندار قزوین یادآور شد: تعدادی از واحدهای تولیدی طیور از دخالت دولت و تغییر برخی سیاست ها گله مند بوده که سازمان جهاد کشاورزی با کمک اتحادیه ها و بهره گیری از اسناد بالادستی برای تهیه یک شیوه نامه اجرایی در این زمینه باید اقدام کند.
زاهدی با اشاره به موضوع گرانی نهاده های دامی، اضاف کرد: خوشبختانه دولت برای تامین این مساله و تخصیص ارز 42 هزار ریالی اقدام های لازم را به عمل آورده و اتحادیه های مرتبط با این موضوع باید برای وارد کردن نهاده های یاد شده به مقدار مورد نیاز، اقدام کنند.
این مسئول، صنعت مرغ و تخم مرغ استان را بخشی بسیار حساس و آسیب پذیر برشمرد و ادامه داد: این حوزه با سایر صنایع مانند فلزات متفاوت بوده زیرا با بیماری های مسری از قبیل آنفولانزا که سال گذشته خسارت های فراوانی را نیز به همرا داشت، روبرو است.
استاندار قزوین در ادامه، فرسودگی ساختمان و تجهیزات موجود را یکی از مشکلات جدی صنعت طیور در استان دانست و گفت: با پرداخت سرمایه در گردش برای رفع این معضل باید اقدام کرد زیرا در غیر این صورت تا 10 سال آینده این صنعت ظرفیت کنونی خود را از دست خواهد داد.

**مرغداری ها برای تامین نهاده های مورد نیاز خود اقدام کنند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین نیز در این رابطه گفت: دولت برای تامین نهاده های مورد نیاز صنعت طیور کشور به نرخ دولتی اقدام کرده و باید فعالان این صنعت در استان برای وارد کردن آن اقدام کنند.
منوچهر حبیبی افزود: متاسفانه قیمت نهاده های دامی در سطح جهانی و کشوری به دلیل نوسانات ارزی افزایش یافته اما دولت برای رفع این مشکل، نهاده های مورد نیاز این بخش را خریداری و به صورت متمرکز وارد کشور کرده است.
این مسئول ادامه داد: اتحادیه ها و بخش های خصوصی استان برای جذب سهم مورد نیاز خود از سویا و کنجاله با ارز 42 هزار ریالی باید اقدام کنند تا در آینده با مشکلی روبرو نباشیم.

** تامین نقدینگی و نوسازی واحدهای مرغداری قزوین پیگیری می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در این رابطه فرسودگی مرغداری ها را مشکل اساسی در این استان دانست و اظهار داشت: برخی از واحدهای تولیدی مرغ 50 ساله بوده و عمر احداث 30 درصد آنها نیز بین 20 تا 30 ساله بوده و تنها حدود 10 درصد آنها عمر کمتر از 10 سال دارند.
به گفته فاطمه خمسه، هم اکنون در حال پیگیری تامین نقدینگی مورد نیاز 911 میلیارد ریالی برای نوسازی برخی از مرغداری ها با کمک استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه قزوین هشت درصد تولید تخم مرغ کشور را تامین می کند، ادامه داد: ما به دنبال ایجاد زنجیره تولید به طور جدی هستیم و در حوزه صنعت مرغ گوشتی و تخم گذار نیز جایگاه خوبی در کشور داریم.
وی با بیان اینکه برای تمرکز زدایی واحدهای مرغ تخم گذار از آبیک اقدام هایی صورت گرفته، یادآور شد: اتحادیه مرغداران استان یک قطعه زمین را در نودهک تاکستان برای تمرکز زدایی واحدهای تولیدی از آبیک و کنترل بیماری در نظر گرفته و کارهای زیرسازی آن در حال انجام است.
این مسئول در پایان تاکید کرد: این طرح مشکلاتی با اداره بیمه استان دارد که به زودی مرتفع و در صورت اجرایی شدن آن تعداد زیادی از واحدهای مرغ تخم گذار استان به این محل منتقل می شوند.

** سرمایه گذاری 6 هزار و 870 میلیارد ریالی در صنعت مرغ و تخم مرغ استان
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 6 هزار و 870 میلیارد ریال سرمایه گذاری در صنعت مرغ و تخم مرغ این استان صورت گرفته است.،
علی شاپورزاده ادامه داد: با توجه به حجم سرمایه گذاری انجام شده و اشتغال چهار هزار و 952 نفر در واحدهای یاد شده، مسئولان استان باید برای رفع مشکلات این بخش توجه جدی داشته باشند.
به گفته این مسئول، مهمترین مشکل واحدهای مرغداری استان فرسودگی ساختمان و تجهیزات آنها بوده که برخی از آنها در 50 سال پیش ساخته شده که نوسازی آنها ضرورت دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: نقدینگی و سرمایه در گردش، تامین به موقع نهاده های کشاورزی، بازسازی تاسیسات و تجهیزات قدیمی، نبودن صنایع تبدیلی و بسته بندی و ضعف در صادرات از مهمترین مشکلات این صنعت است.
شاپورزاده با اشاره به خطر بیماری هایی که این صنعت را همواره مورد تهدید قرار می دهد، گفت: در بیماری فوق حاد پرندگان که سال گذشته رخ داد بیش از 5 میلیون قطعه مرغ تلف و معدوم شد که سه میلیون قطعه آن تخم گذار بود.
این مسئول ادامه داد: خوشبختانه امسال هیچ گونه مورد ابتلا به آنقولانزا گزارش نشده در حالی که در استان های قم و اصفهان نمونه هایی از شیوع این بیماری مشاهده شده است.
وی با اشاره به راهکارهای حل مشکلات این واحدها، تصریح کرد: تامین سرمایه در گردش برای تامین نهاده های دامی، بازسازی تاسیسات و تجهیزات قدیمی واحدها با تسهیلات کم بهره، ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط مانند کارخانجات تولید تخم مرغ، مایع و پودر تخم مرغ و ایجاد صنایع بسته بندی از جمله راهکارهای تقویت این صنایع در استان است.

** احداث و بازسازی مرغداری های استان کار ضروری است
مدیرکل دامپزشکی قزوین با اشاره به قدیمی بودن بیشتر مرغداری های این استان، اظهار داشت: برای مقابله و پیشگیری از بیماری های پیچیده، واحدهای تولیدی مرغ موجود جوابگو نیستند.
حمید زینالی، یکی از مشکلات واحدهای تولیدی مرغ استان را متمرکز بودن آنها در یک نقطه دانست که در صورت شیوع یک بیماری تمامی واحدهای موجود دچار آن می شوند، تصریح کرد: رعایت امنیت زیستی و چیدمان واحدهای تولیدی نیز در پیشگیری از بیماری ها مهم بوده زیرا واحدهای مستقر در بخش های کم تراکم، سالم تر می مانند.
وی ادامه داد: سال گذشته بر اثر شیوع بیماری آنفولانزا بیش از پنج میلیون قطعه مرغ در قزوین معدوم شد که اگر این حادثه برای مرغ اجداد استان به وقوع می پیوست تا 2 سال دیگر به وضعیت فعلی تولید هم نمی رسیدیم.
این مسئول اضافه کرد: تخم مرغ تنها بسته بندی فراوری شده خدایی و استراتژیک ترین محصول غذایی است که برای مصرف آن به هیچ پیش زمینه ای نیاز نیست.
زینالی ادامه داد: سالانه هر نفر در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا 420 عدد تخم مرغ مصرف می کند در حالیکه میزان مصرف این محصول استراتژیک در استان و کشور ما پایین تر از میانگین های کنونی است.
مدیرکل دامپزشکی قزوین تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تبلیغات سوء پزشکان از جمله توصیه عدم مصرف تخم مرغ به بیماران قلبی شاهد کاهش مصرف این محصول در کشور هستیم که البته ما این دیدگاه و تفکر را قبول نداریم.
زینالی در پایان تاکید کرد: اگر بتوانیم عرضه و تقاضای این کالا را افزایش دهیم قیمت تخم مرغ در حد معقولی قرار گرفته و بسیاری از مشکلات این صنعت مرتفع می شود.

**اجازه دهید قیمت مرغ در بازار واقعی شود
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین نیز اظهار داشت: با افزایش تولید مرغ و تخم مرغ در سطح جهان و کشور مواجه هستیم و دنیا به سمت افزایش تولید این محصول پیش می رود.
عظیم حجت اضافه کرد: این روند افزایش تولید در سایر استان های کشور مشاهده می شود اما قزوین با روند ثابت یا کاهش تولید در این زمینه مواجه است.
به گفته این مسئول، امروز قیمت نهاده های دامی از جمله ذرت و کنجاله سویا به ترتیب با 69 و 39 درصد افزایش قیمت روبرو است در حالی که براساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت مرغ و تخم مرغ باید 10 درصد افزایش یابد.
وی، یکی از علت های کاهش تولید این 2 محصول در استان را درگیر بودن واحدهای عرضه کنند با چالش های مالیاتی و بیمه ای دانست و افزود: علی رغم وعده های داده شده مسئولان، متاسفانه تاکنون اتفاق خاصی را در این زمینه شاهد نبوده ایم.
حجت اضافه کرد: یک واحد مرغداری گوشتی، تخم گذار و اجداد ناگهان با یک رقم مالیاتی مواجه شده که در نهایت منجر به ورشکستگی و تعطیلی آن می شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین اضافه کرد: برای هر کیلوگرم تخم مرغ تولیدی 6 هزار ریال بیمه از تولیدکننده دریافت می شود که این میزان به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
حجت ادامه داد: افزایش هزینه های تولید موجب شده که تولیدکنندگان استان با کاهش نقدینگی مواجه شوند.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برای کاهش یا عدم گسترش بیماری ها، جمع آوری و فرآوری کود مرغی ضروری بوده زیرا سال گذشته 5 میلیون قطعه مرغ در این استان تلف شدند و اگر این اتفاق امسال در بخش مرغ گوشتی که مورد حمایت بیمه هم قرار ندارند، رخ دهد کسی پاسخگو نخواهد بود.

**بسیاری از سیاست ها به ضرر واحدهای مرغ و تخم مرغ اجرایی می شود
مدیرعامل تعاونی کشاورزی تامین کننده نیاز مرغداران قزوین بر این باور است: متاسفانه از جای دیگر برای واحدهای تولیدی مرغ و تخم مرغ تصمیم گیری می شود به گونه ای که به دلیل برخی اقدام ها در سال 92 که بدون اطلاع تولید کنندگان و تشکل های این بخش صورت گرفت، تولید مرغ در بسیاری از استان ها مانند قزوین با کاهش روبرو شد.
منوچهر شعبانی اضافه کرد: تکمیل زنجیره های تولید مرغ و تخم مرغ راه برون رفت از مشکلات فعلی است که می تواند هم مشکل جوجه ریزی و هم قیمت بازار را مدیریت کند.

**اختیارات بخش مرغ و تخم مرغ به واحدهای تولیدی واگذار شود
یک فعال در بخش مرغ و تخم مرغ استان قزوین عقیده دارد: وجود بسیاری از مشکلات طبیعی است اما متاسفانه برخی از آنها به وسیله دست اندرکاران ایجاد می شود.
حمیدرضا حاجی تاکید کرد: مسئولان تنها زمانی که قیمت این محصول در بازار افزایش می یابد به یاد تولیدکنندگان و فعالان افتاده اما وقتی که قیمت آن در بازار کاهش پیدا می کند از ضرر و زیان این بخش سخن به میان می آورند.
وی به گرفتاری های موجود در ادارات اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تاسیس یک انجمن برای حمایت از بخش خصوصی فعال در این بخش اقدام های لازم در آینده نزدیک صورت پذیرد.
حاجی ادامه داد: اختیارات لازم در این زمینه باید به مرغداران داده شود و وظیفه دولت نیز تنها نظارت باشد.

**سنگینی مزاحمت های دولتی از دوش واحدهای مرغداری برداشته شود
یک سرمایه گذار بخش طیور استان گفت: مشکل بخش خصوصی در صنعت طیور تهیه نقدینگی و تامین بازار بوده که باید با ارائه راهکارهای لازم از سوی بخش دولتی و اجرای آن توسط بخش خصوصی اقدام به رفع مشکلات کرد.
احمد جهانبخشی ادامه داد: متاسفانه در اجرای سیاست های موجود این صنعت، بخش خصوصی با دولت همراه نبوده و اگر مزاحمت های حوزه دولت نباشد، تولیدکنندگان بخش خصوصی مشکلی در راه تولید خود ندارند.
این سرمایه گذار بخش خصوصی یادآور شد: براساس قانون، واحدهای کشاورزی معاف از مالیات بوده اما در عمل این مساله رعایت نمی شود تا جایی که از سال 91 تاکنون مالیات های زیادی برای مرغداری های استان وضع شده است.
6101/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.