محمد همتیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سال های گذشته به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، توسعه و رونق اقتصادی این مناطق در دستور کار جدی دولت قرار گرفت.
وی ادامه داد: پرداختن به مولفه های اقتصادی از جمله درآمدزایی، اشتغال،حفظ محیط زیست و در نهایت رضایت مسافران و گردشگران و نیز ایجاد درآمدهای پایدار تحت عنوان روستاهای هدف گردشگری در سطح کشور به طور جدی مطرح شد.
همتیان افزود: در خصوص طرح های گردشگری، پیش نویس تفاهم نامه ای بین وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن در سال 95 انجام و اواخر همان سال نیز به تمامی استان ها ابلاغ و براساس آن اهداف و وظایف هر یک از دستگاه ها در این رابطه تشریح شد.
وی گفت: هدف از تفاهم نامه یاد شده، استفاده از ظرفیت دستگاه های ذیربط به منظور توانمندسازی برخی روستاهای هدف در حوزه گردشگری، جهت تامین معاش روستاییان بود.
وی، ارائه خدمات فنی در زمینه تهیه و اجرای نقشه های اجرایی با استفاده از ظرفیت دفاتر فنی را از جمله وظایف این نهاد برشمرد و افزود: پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای مقاوم سازی منازل بوم گردی، بهسازی و ساماندهی بافت منتخب گردشگری و ارائه الگوهای معماری متناسب با اعتبارهای تامین شده،تهیه طرح هادی و همکاری با سرمایه گذاران بخش خصوصی در اجرای طرح های گردشگری را از دیگر فعالیت های بنیاد مسکن در روستاهای هدف اعلام کرد.
این مسئول اضافه کرد: قزوین با توجه به موقعیت جغرافیایی و تاریخی خود، به خصوص در مناطق شمالی، وضعیت منحصر به فردی را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته و برای این منظور 16 روستای استان به عنوان مناطق هدف گردشگری انتخاب شدند.
همتیان افزود: به همین منظور و از روزهای آغاز این طرح، بنیاد مسکن با تمام توان خود برای تخصیص اعتبارهای مورد نیاز، تلاش خود را آغاز و توانست کارهای اولیه و روبنایی مناسبی را در سطح روستاهای مورد نظر پیاده کند.
وی اظهار داشت: این نهاد طی سال های گذشته به عنوان مثال در روستای زرآباد چهار میلیارد و 800 میلیون ریال، گازرخان سه میلیارد و 400 میلیون ریال، اوان سه میلیارد و 700 میلیون، یله گنبد سه میلیارد و 500 میلیون، آلتین کش 2 میلیارد و 900 میلیون، هیرویار سه میلیارد و 100 میلیون، آتان سه میلیارد و 600 میلیون، گرمارود 6 میلیارد و امامزاده اباذر 2 میلیارد ریال طرح های عمرانی شامل سنگفرش، جدول گذاری و آسفالت انجام داده است.
همتیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بنیاد مسکن برای انجام و بهبود وضعیت روستاهای مورد نظر نیازمند همکاری سایر دستگاه ها مانند دهیاری ها است، اظهار داشت: به عنوان مثال با توجه به اعتبارات یک هزار میلیاردی دهیاری ها، این بخش می تواند اقدامات بسیار موثرتری را در زمینه ایجاد زیرساخت ها، زیباسازی و بهسازی ماهیت و شکل روستاها به انجام برساند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای اجرای بسیاری از طرح ها، روستاییان مانع از انجام آن می شوند، دهیاری ها و شوراها می توانند در این زمینه ورود پیدا کرده و به کارهای تسهیل ببخشند.
استان قزوین دارای 842 روستا و 90 هزار واحد روستایی بوده که از این تعداد تاکنون حدود 45هزار واحد مقاوم سازی شده است.
بهسازی مسکن در شهرهای کوچک و روستاها برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.
8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.