علیرضا وارثی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراکز یاد شده در زمینه های تشخیص، پیش آگهی و کنترل بیماری با هدف پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک، بررسی روش به ارث رسیدن بیماری و خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده، شناسایی روش های موجود برای کاهش عوامل خطرزا و کمک به انتخاب موثرترین راه برای حل مشکل، فعالیت دارند.
وی اضافه کرد: سال گذشته سه هزار و 700 مراجعه کننده جهت انجام مشاوره ژنتیک به این مراکز مراجعه و چهار هزار و 800 نفر نیز در طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی 12 تا 25 سال و پیش از ازدواج، غربال شدند.
وی در ادامه با اشاره به سایر فعالیت های معاونت امور پیشگیری بهزیستی قزوین، اظهار داشت: آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها با هدف بالابردن سطح آگاهی عموم جامعه، به خصوص افراد در سنین باروری از دیگر اقدام هایی است که در راستای کاهش بروز و شیوع معلولیت های شایع و عوامل ایجاد کننده آن برای 25 هزار نفر به مورد اجرا گذاشته شد.
به گفته وی، طی برنامه غربالگری شنوایی نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، 17هزار و 983 نوزاد غربال و 25 نوزاد مبتلا به اختلال شنوایی شناسایی شدند.
وارثی خاطرنشان کرد: به دنبال اجرای این طرح برای نوزادان، طرح غربال شنوایی کودکان سه تا 5 سال نیز با هدف تشخیص کم شنوایی پنهان که به هر دلیلی در ابتدای تولد مورد شناسایی قرار نگرفته، برای نخستین مرتبه در سطح 40 مهدکودک شهر قزوین اجرا و 373 کودک دچار مشکل به شنوایی سنج به پزشک متخصص ارجاع داده شدند.
وی ادامه داد: غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیویی و سایر اختلالات بینایی در کودکان سه تا 6 سال کل کشور به صورت طرح از ابتدای آبان تا پایان آذر ماه هر سال در قالب برنامه اجرا می شود.
وارثی در پایان گفت: در این طرح 55 هزار کودک قزوینی غربال شدند که چهار هزار کودک مشکوک مورد شناسایی قرار گرفتند.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.