به گزارش ایرنا، یک واحد مسکونی سه طبقه در خیابان نواب جنوبی قزوین به گفته اهالی محل به دلیل اهمال کاری از سوی سازندگان با خطر ریزش روبرو شده و ساکنان آن به دلیل آن چه مشکلات مالی عنوان کردند، حاضر به ترک محل سکونت خود نیستند.
این ساختمان براساس مجوزهای صادر شده از سوی شهرداری منطقه یک قزوین در 26 شهریور سال 90 پایان کار دریافت کرده اما به دلایل مختلف رو به روز بر خطر ریزش آن افزوده می شود.

** شهرداری مسئول این کار بوده و باید جبران کند
یکی از ساکنان این ساختمان مسکونی که آن را در سال 90 پیش خرید کرده و در حال حاضر نیز ساکن همان ساختمان است به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود مشکلات مالی و با تهیه وام این ساختمان 59 متری را خریداری کردم.
مریم آمدی افزود: متاسفانه از سال گذشته مشاهده کردیم این ساختمان که تنها 6 سال از زمان ساخته شدن می گذرد روز به روز به سمت کوچه منحرف می شود.
وی ادامه داد: پس از این قضیه موضوع را با سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین در میان گذاشته و آنان با مشاهده وضعیت موجود که تا آن زمان 25 سانت انحراف داشت، به ما تاکید کردند تا آن مکان را تخلیه کنیم.
آمدی با اشاره به اینکه برای این موضوع به اداره کل راه و شهرسازی، دادگستری، مدیریت بحران استانداری و شهرداری قزوین مراجعه کردم، گفت: در حال حاضر دادگستری برای صدور رای در انتظار اظهار نظر کارشناس است و شهرداری قزوین نیز خواستار تخلیه ساختمان است
وی که به گفته خودش از نظر مالی نیز توانایی جا به جایی از ساختمان را ندارد، افزود: با توجه به اینکه این ساختمان دارای پایان کار بوده و در حال حاضر نیز سه خانواده در آن ساکن هستند از این رو شهرداری موظف به جبران خسارت است.

**هر لحظه امکان تخریب این ساختمان وجود دارد
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید خبر، گفت: کارشناسان نظارت ه این اداره کل پس از بازدید از ساختمان یاد شده و مشاهده نشست به وجود آمده و انحراف آن به سمت معبر عمومی، مراتب را بلافاصله به شهرداری قزوین اعلام کردند.
حامد عبدالرزاقی اضافه کرد: شهرداری قزوین نیز پس از انجام بازدیدهای لازم و با اخطار به ساکنان آن، سکونت در ساختمان را مخاطره آمیز خوانده و اعلام نموده تا هنگام رفع خطر ساختمان را باید تخلیه کنند.
وی ادامه داد: با وجود بسترهای سست در بافت های قدیمی شهر قزوین سازنده این ساختمان تمهیدات لازم را جهت مناسب سازی بستر زیر پی و یا انتخاب نوع پی مناسب را برای زیر ساختمان اتخاذ نکرده است.
به گفته عبدالرزاقی، بافت های قدیمی قزوین بیشتر دارای مشکلاتی از جمله وجود لایه خاک دستی با عمق زیاد، وجود فضای خالی از جمله زیرزمین های پر نشده و تعدد چاه های جذبی که از گذشته های دور در این بافت ها حفر شده، هستند.
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی بر ضرورت به کار گیری از سازندگان دارای صلاحیت برای احداث ساختمان در این نوع بافت ها با هر میزان متراژ زیربنا تاکید کرد و افزود: با توجه به چنین مشکلاتی، ضوابط و الزامات فنی ساخت و ساز در بافت های قدیمی از سال 92 تاکنون 2 مرتبه توسط هیات چهار نفره استان مورد بازنگری قرار گرفته و حداقل ها برای احداث ساختمان در مناطق مشمول ارتقا یافته است.
عبدالرزاقی در پایان با اشاره به اینکه مراتب توسط شهرداری قزوین به دادستانی نیز گزارش شده، گفت: با توجه به مکاتبه سازمان نظام مهندسی با مهندس ناظر، امیدواریم مالک و مهندس پروژه هر چه سریع تر نسبت به رفع خطر ریزش این بنا اقدام کنند.

**فرمانداری و ستاد بحران باید پاسخگوی نیاز ساکنان این ساختمان باشند
شهردار ناحیه یک قزوین نیز در این رابطه گفت: برای ساختمان یاد شده اخطارهای قانونی مبنی بر تخلیه صادر شده و مقصر اصلی این حادثه نیز باید از سوی مراجع قضائی معرفی شوند.
پیمان پژمان فر در پاسخ به این سئوال که ساکنان یاد شده توانایی مالی برای اجاره یا رهن منزل دیگری را ندارند، گفت: در این صورت مراجع دیگر از جمله فرمانداری و ستاد بحران باید پاسخگوی این مشکل باشند.

** ناظر ساختمان پاسخگوی مشکلات است
رئیس شواری شهر قزوین نیز گفت: براساس ضوبط و مقررات، وقوع هر حادثه، مشکل و پیشامدی برای ساختمان احداثی، ناظر و مجری آن بوده و صدور پروانه ساختمانی از سوی شهردای به منزله تایید امور زیربنایی ساختمان نیست.
حکمت الله داودی اضافه کرد: شورای شهر قزوین با وقوع این حادثه نامه نگاری خود را با اداره کل راه و شهرسازی استان مبنی بر تخلیه پلاک مسکونی یاد شده به عمل آورده و ما نیز سعی داریم در این زمینه رایزی لازم با شهردار قزوین در خصوص اسکان موقت ساکنان آن به انجام برسانیم.
8054/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.