محمد پویا روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه انسداد چاههای غیرمجاز در راستای اجرای عملیات نجات آبخوان دشت قزوین در حال انجام است،افزود: با انسداد این تعداد چاه غیر مجاز، 14.4میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شد.
وی اظهار کرد: با مسدودن کردن چاههای غیر مجاز به تعادل سفره های آب زیرزمینی کمک می شود.
پویا خاطر نشان کرد: سال گذشته همچنین از اضافه برداشت 26 حلقه چاه به میزان 14.6 میلیون متر مکعب آب در سطح استان جلوگیری به عمل آمد.
وی ادامه داد: پارسال همچنین آئین نامه مصرف بهینه آب کشاورزی در استان برای 11حلقه چاه به میزان 9.17 میلیون متر مکعب اجرا شد.
پویا افزود: از سال 93 تاکنون یک هزارو 880 حلقه چاه غیر مجاز در استان قزوین مسدود شده است.
به گفته وی بنا به اعلام واحد حفاظت آبهای زیرزمینی کشور، عملکرد شرکت آب منطقه ای قزوین در خصوص پر و مسلوب المنفعه نمودن چاههای غیرمجازدر نوع خود کم سابقه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین تاکید کرد: این موضوع نشان از عزم و اهتمام روز افزون تمامی عوامل اجرایی این شرکت در حوزه ستادی و شهرستانها برای حفظ و حراست از این منبع حیاتی است.
پویا خاطرنشان کرد: اولویت مسدود کردن چاهها ابتدا با چاههایی است که حجم آب مصرفی آنها بسیار بالاست.
وی همچنین گفت: کشاورزانی که چاههای آنها غیرمجاز است باید از هرگونه کشت محصول خودداری کنند چرا که با اجرای قانون متضرر خواهند شد.
از سال های 1343 تا 1373 سالیانه نزدیک به 20 سانتیمتر از سطح سفره های آبی زیر زمینی در استان قزوین کاهش می یافت اما با افزایش بی رویه برداشت آب و گسترش چاه های غیرمجاز در دهه های اخیر این رقم از سال هفتاد و سه به این سو سالیانه به یک و نیم متر افزایش پیدا کرد که با خود نابودی بخشی از زمین های کشاورزی و فرونشست زمین را در پی داشت با این حال با اقدام های دولت تدبیر و امید از جمله مسدود ساختن چاه های غیرمجاز این روند تخریبی با کاهش روبرو شده است.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.