راه افتادن‌ کارناوال‌ شادی، برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متنوع ، حرکت اتوبوس شادی و کتاب درخیابان ها بخصوص در خیابان هنرــ میزبان گردشگران قزوینی در روزهای پایانی سال تا پایان تعطیلات نوروز است.

محمد درافشانی با اعلام این مطلب و در گفت‌‌و گو با ایلنا در‌باره اهداف جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی تصریح کرد: در این جشنواره سعی کردیم تا سنت‌های فراموش شده را زنده کرده و نسل امروز را با فرهنگ بومی ایران آشنا کنیم. بخشی از این سنت‌ها رویکردی تاریخی- مذهبی دارد  مانند مثلا فرهنگ شکرگزاری که پس  از جمع آوری محصول انجام می شود و متاسفانه کم کم در حال فراموشی است.به نظرم  برپایی چنین جشنواره‌های شادی موجب  نشاط اجتماعی در جامعه می‌شود و  توجه بیشتر  به  فرهنگ ایرانی  تا حد زیادی آسیب‌ها و معضلات اجتماعی را کاهش می‌دهد.

وی ضمن اعلام تفکیک برنامه‌های شهرداری به دو بخش استقبال از نوروز و ایام تعطیلات، خاطر نشان کرد: با توجه به تغییر مدیریت شهری و رویکرد شهردار و شورای شهر به مسائل فرهنگی، در برنامه‌های نوروز امسال به این مهم توجه بیشتری شده است برگزاری کاروان‌های شادی و بهار که دو مرحله آن با همکاری شبکه دوستدار کودک در سه شنبه‌های اسفندماه برگزار شده و آخرین مرحله آن در سه شنبه همین هفته - 22اسفند ماه جاری -  برپا می‌شود.

سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در ادامه گفت: کاروان استقبال از بهار با عمو نوروز  و با درشکه، سازهای محلی و سنتی از ۲۲تا۲۹اسفند در خیابان‌های شهر مردم را به نوروز فرا می‌خواند. برنامه اتوبوس شادی هم به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی در دو مرحله اجرا می‌شود؛ مرحله اول از ۲۳اسفند تا ۴فروردین در محلات کم برخوردار و منفصل شهری با اجرای برنامه های شاد و فرهنگی توسط عروسک ها و کاراکترهای انسانی انجام می‌شود، دومین مرحله برگزاری جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی است که از ۴تا ۶ فروردین در محلات شهر برای مردم برنامه خواهد داشت.

 شهر شاداب نزدیکترین مقصد؛ شعارجشنواره ملی

وی افزود: این جشنواره با شعار « شهر شاداب نزدیکترین مقصد » از ۴تا ۱۰فروردین در کاروانسرای سعدالسلطنه و دولت خانه صفوی با همکاری میراث فرهنگی برپا خواهد شد. هنرمندانی از ۱۰استان کشور ؛ کردستان ، خراسان شمالی و جنوبی، آذربایجان غربی، گلستان ، گیلان، فارس و غیره و هم بخشی از هنرمندان قزوین را در برپایی ورزش های بومی محلی همراهی خواهند کرد، همچنین سیاه چادرهایی در بحث آداب و سنن، غذاها و شیرینی های محلی، پخت نان سنتی و انتقال مفاهیم و آداب شهروندی و قومیتی در این ایام در سطح شهر  برپاخواهد شد.

جشنواره و مسابقه بزرگ هفت سین هم با محوریت خانواده از ۲۳اسفند در محلات شهر با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز به آنها برگزار می‌شود، موزه مردم شناسی حمام قجر هم از ۲۳اسفند با ایجاد تغییرات و نوآوری هایی در غرفه ها شروع به کار خواهد کرد، جشنواره تخم مرغ‌های رنگی نیز از دیگر برنام هاهی نوروزی قزوین است.

 در جشنواره سنن و آداب ایرانی هم حدود۳۰استیج عصرگاهی و شبانگاهی خواهیم داشت، همچنین جشنواره عکس یادگاری با ابناء تاریخی و المان‌های نوروزی هم با اهدای جوایز نفیس به برترین عکس برپاخواهد شد.

سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی خاطر نشان کرد: در ۵پارک شهر که بیشتر مورد استقبال مسافران نورورزی قرار می‌گیرد، نمایشگاه گالری عکاسی که گردشگران را با جاذبه های گردشگری ، توانمندیهای فرهنگی و سنتی و شیرینی و غذاهای قزوین آشنا خواهد کرد، اجرا خواهد شد، این نمایشگاهها در پارکهای ملت، ملاخلیل، شهیدبهشتی، رز در دو راه همدان و یک پارک دیگر در نواحی مرکزی شهر خواهد بود، همچنین چند دستگاه اتوبوس کتاب در بناهای تاریخی و محلات شهر با هدف ترویج کتاب تردد خواهند کرد، ۸مسجد از مساجد استان هم ۲۴ساعته مسائل اقامه نماز و سرویسهای بهداشتی گردشگران را تأمین خواهند کرد.

وی در پایان افزود: امسال سعی بر عدم تمرکز برنامه ها در بناهای تاریخی و مرکزی شهر داشته ایم و برخی از برنامه ها را به محلات شهری برده ایم، تا از تردد و ازدحام جمعیت در مراکز شهر جلوگیری شود، همچنین در حوزه مسائل شهری، زیبا سازی مناظر شهری شهرداری استان از ۲۰اسفند اقدام خواهد کرد.

شهرداری امسال با هماهنگی و همکاری‌هایی که با نهادهای  میراث فرهنگی، نیروی انتظامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری و اداره اوقاف داشته ،مانع موازی کاری شده است.صدا و سیمای استان نیز با هماهنگی هایی که صورت داده، علاوه بر پخش زنده استانی ، چند شبکه ملی و استانی کشور را هم در پوشش برنامه های استان یاری خواهد داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.