به گزارش ایرنا، براساس اهداف تشکیل این شورا، شورای مشورتی سیاست گذاری (شمس) قزوین در افق 1404 خود را متعهد می داند تا با تاکید بر اصول حکمرانی خوب، اتخاذ رویکردی آینده نگرانه و استفاده از سرمایه انسانی متعهد و متخصص به عنوان مهم ترین دارایی شهر، شهرداری قزوین را در حوزه توسعه و مدیریت نوین شهری یاری کند.
بهره گیری نظام مند از دانش و تجارب و ایده های نخبگان شهری به منظور توسعه مدیریت شهری، نهادینه سازی اصول حکمرانی خوب در مدیت شهری، ارتقا و کیفیت بخشی در حوزه سیاست گذاری مدیریت شهری، بهبود اثربخشی و کارایی فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیران شهری از جمله چشم اندازهای ترسیم شده برای این شورا به شمار می روند.
کمک به شهرداری قزوین در تهیه و تدوین برنامه های جامع و راهبردی، تعمیق خردورزی و عقلانیت و روحیه کار جمعی در مجموعه مدیریت شهری،ایجاد پیوند پویا میان مراکز دانشگاهی با مدیریت شهری و سیاست گذاری مشارکتی در خلق آینده مطلوب برای شهر از جمله اهداف اصلی این شورا عنوان شده است.
رییس شورای اسلامی شهر قزوین در آیین آغاز به کار این شورا که در استانداری قزوین برگزار شد،گفت: بدون شک زمان اداره شهرها به سبک سنتی به سر آمده است بنابراین شورا و شهرداری قزوین برای اداره بهتر شهرها شورای مشورتی سیاست گذاری را راه اندازی و فعال ساخته اند.
حکمت الله داودی افزود: این شورا به منظور افزایش نقش و تاثیرگذاری مردم و نخبگان جامعه در سیاست گذاری های حوزه شهری و همچنین تقویت اصل دموکراسی در پیشبرد اهداف مدیریت شهری تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: دموکراسی مشارکتی فقط شرکت در انتخابات نیست بلکه حضور پررنگ تر مردم در عرصه تصمیم گیری و مشارکت در بهبود عملکرد مدیریت شهری را نیز باید در زمره این حوزه بدانیم.
داودی همچنین گفت: کمک گرفتن از نخبگان محلی یکی از راهکارهای بهبود عملکرد مدیریت شهری و جذب مشارکت مردم در پیشبرد اهداف است تا در زمینه حکمرانی خوب و بهبود کارایی شهرداری ها قدم های مثبتی برداشته شود.
شهردار قزوین نیز در این مراسم با بیان اینکه شهرها بزرگترین کانون گردهمایی انسان و اجتماع مدنی دنیا هستند،افزود: مدیریت شهری بیشتر از هر زمان دیگری پیچیده شده و فعالیت در این عرصه به داشتن چشم اندازهای مختلف نظری نیازمند است.
علی صفری افزود: شهر تنها توده ای ابنا و ساختمان نیست بلکه مجموعه ای از بناها،مصنوعات و آدمیان و اندیشه ها است.
وی با اشاره به لزوم مشارکت نخبگان و صاحبان اندیشه در اداره شهرها،گفت: بدون تردید یکی از مهم ترین مولفه های شهر نظام مدیریت شهری است چرا که ثابت شده مدیران شهری به تنهایی قادر به اداره شهر نیستند.
شهردار قزوین گفت: امروزه شهرها در رقابت اقتصادی فزاینده قرار دارند و این در حالی است که همزمان گسست های اجتماعی هم در حال افزایش می باشد و مدیران شهری با چالش عدالت در توزیع منابع و امکانات مواجه هستند.
صفری خاطرنشان کرد: شهرهای ما به شدت با کاهش منابع درآمدی مواجه اند و به همنی منظور برای تامین منابع خود ناچار به فروش تراکم هستند.
وی اضافه کرد: این کاهش منابع تقصیر شهرداری نیست بلکه فقدان قوانین مالیاتی و عوارض شهری به منظور تضمین درآمد پایدار بخش مهمی از این مشکل رو ایجاد کرده است.
شهردار قزوین همچنین گفت: شهرهای بزرگ دنیا عمدتا از طریق مالیات بر سوخت، اقامت و املاک اداره می شوند و اگر این راهکارهای قانونی به خوبی تدارک دیده و اجرا می شد، پدیده فروش تراکم پدیدار نمی شد.
شهردار قزوین خاطرنشان کرد: جامعه شهری ما باید به سمت حکمروایی خوب شهری پیش برود یعنی دولت به معنای عام و شهرداری به معنای خاص باید مشارکت تمام بازیگران در امر مدیریت شهری را بپذیرند.
وی افزود: امروز دیگر هیچ طرح شهری بدون مداخله شهروندان انجام نمی شود و در صورت انجام نیز با شکست مواجه خواهد شد.
شهردار قزوین در ادامه با اشاره به راه اندازی شورای مشورتی سیاست گذاری شهر قزوین اضافه کرد: این طرح در صدد تبدیل مدیریت ‌شهری به مدیریت مردم بر مردم و نمایش دیپلماسی شهری با حمایت و مشارکت هرچه بیشتر نخبگان است.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.