علیرضا وارثی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیرو اجرای موفق مرحله نخست برنامه جامع غربالگری نوزادان، مرحله دوم این برنامه نیز به صورت پایلوت در مقطع پیش دبستانی برای کودکان سه تا پنج ساله با هماهنگی معاونت پیشگیری و اجتماعی بهزیستی استان در سطح مهدکودک های منتخب شهرستان قزوین آغاز شد.
وی با بیان اینکه تشخیص زودرس کم‌شنوایی بسیار مشکل است و معمولا نیز دیر تشخیص داده می شود،اضافه کرد: بیش از 60 درصد از کم شنوایی حسی عصبی حالت مادرزادی داشته که اکثرا توسط غربال بدو تولد قابل شناسایی و مداخله به هنگام بوده و در بقیه موارد نیز درسطح غربال پیش از دبستان قابل شناسایی و پیگیری می باشد.
وارثی ادامه داد: با توجه به اینکه کم‌شنوایی در کودکان وضعیتی پنهان بوده و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است همچنان مخفی باقی بماند، طرح غربالگری شنوایی پیش دبستانی با هدف شناسایی به موقع و زودهنگام این اختلالات بویژه افت های انتقالی و ارائه خدمات لازم توسط متخصصان و مداخله به هنگام جهت جلوگیری از عوارض کم شنوایی اجرا می‌شود.
وی گفت: استان قزوین در سال 94 جزو13استانی بود که این برنامه را به صورت پایلوت و به صورت محدود در مرکز استان انجام داد و در سال جاری با ابلاغ دستورالعمل اجرایی از سوی دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور،این برنامه همزمان در کل کشور و در مراکز استان ها انجام می‌شود.
وارثی خاطرنشان کرد: در نظر داریم حداقل 80 درصد جامعه هدف یک هزار و 600 نفری کودکان 3 تا 5 ساله حاضر در مهدهای کودک شهرستان قزوین را اعم از روستایی و شهری را در این طرح زیر پوشش قرار ‌دهیم.
وی با بیان اینکه انجام مراحل سه گانه غربال با همکاری انجمن شنوایی سنجی استان در سطح مهاد کودک آغاز شده است،افزود: قبل از اجرای برنامه، اطلاع رسانی اولیه با فرم های توزیع شده در بین خانواده‌ها انجام شده و با کسب اجازه از خانواده‌ها کودکان توسط همکاران شنوایی سنج و دارای مجوز در مهد کودک‌ها سنجش می‌شوند.
وارثی از ارائه کارت سلامت و یا ارجاع به کودکان پس از انجام تست تخصصی خبر داد و افزود: برای کودکان مشکوک نیز تمهیداتی صورت گرفته و ضمن پیگیری توسط موسسات مربوطه به شنوایی سنجی ارجاع می‌شوند.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تعرفه این برنامه را به صورت دولتی و به مبلغ 153هزار ریال اعلام کرد و افزود: برای تامین هزینه های این طرح نیازمند همکاری جدی خانواده‌ها هستیم.
وی افزود: با توجه به خودکفا بودن طرح و تخصیص نیافتن اعتبار از کشور، در صورت تامین هزینه ها توسط خانواده ها و پرداخت به موقع دستمزد می توانیم در سال‌های آینده این برنامه را در سطح کل استان اجرا کنیم.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.