عبدالحسین مظفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرشماری زمستانه وحوش در این استان از روز گذشته با سرشماری در منطقه حفاظت شده باشگل با حضور ماموران اجرایی یگان حفاظت، کارشناسان، ادارات محیط زیست شهرستان‌ها، محیط‌ بانی‌ها و با برنامه ریزی معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین آغازشده است .
وی اظهار داشت :هدف از این سرشماری برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای بکارگیری در سیاستگذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ و میش، کل و بز و آهو بود.
مظفری تصریح کرد: دراین برنامه گونه های شاخص علف خوار مناطق نظیر قوچ و میش ارمنی، آهو و بز وحشی شمارش شدند.
وی تاکید کرد:دراین سرشماری همچنین وضعیت گروههای سنی وحوش و ویژگی های آنها، نسبت جمعیت گونه های نر وماده، تصمیم گیری درباره ظرفیت مناطق و اینکه آیا برداشت از گونه های نر امکان پذیر است یا نه بررسی می شود.
وی اظهار کرد: بررسی در مورد وجود یا عدم وجود بیماری هایی در گونه هایی که آبشخور مشترک با دام های اهلی از دیگر برنامه های این سرشماری است.
معاون پایش و سلامت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: این استان به خاطر تنوع اقلیمی زیستگاه پستانداری چون گوسفند وحشی، کل و بز، آهو، پلنگ، گراز، خرس، روباه، گرگ و خرگوش و پرندگانی مانند عقاب طلایی، دال، هما، تیهو، کبک دری، کبک چیل، سارگپه و انواع چرخ ریسک ها است.
مظفری یادآور شد: سرشماری از حیات وحش دو بار در سال انجام می گیرد که مرحله اول آن در اوایل تابستان و مرحله دوم در اواخر پاییز و اوایل زمستان است .
استان قزوین دارای یک منطقه حفاظت شده به نام باشگل در شهرستان تاکستان با 25 هزار و 198 کیلومتر مربع وسعت و منطقه حفاظت شده الموت و طارم سفلی به ترتیب هر یک با وسعت 118 و 49 هزار کیلومتر مربع می باشد.
همچنین دشت الله آباد، منطقه فتح آباد بویین زهرا و منطقه کوهستانی عرشه کوه همگی در استان قزوین قابل تبدیل شدن به منطقه شکار ممنوع هستند
7390** خبرنگار : گیتی سیمیاری ** انتشار دهنده : علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.