به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر ناهید یزدی در نشست کمیته بهداشت استان قزوین افزود: برای پیشگیری از بروز ناهنجاری های ژنتیکی باید در رابطه با ازدواج های فامیلی تجدید نظر کرد و یا در صورت لزوم تحقق آن، ابتدا باید به مشاوره ژنتیک مراجعه کرد.
وی، سوانح و حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی را نیز دومین علت مرگ کودکان در کشور و استان اعلام کرد و افزود: رفع آمارهای این بخش با رعایت نکات ایمنی، قابل پیشگیری است.
وی، آگاه سازی و افزایش اطلاعات مردم از طریق رسانه ها را در پیشگیری از مرگ کودکان بسیار مهم دانست و گفت: مطابق مقایسه شاخص های مرگ کودکان در سال های 94 و 95 در بین شهرستان ها و سپس استان با کشور، بروز مرگ کودکان در قزوین در سال گذشته 5.2 در هزار تولد زنده بوده که این رقم در سطح کشور 6.2 است.
وی اضافه کرد: از 124 کودک فوت شده طی سال گذشته در استان، 80 کودک در بیمارستان و بقیه در منزل، در راه انتقال و یا در محل وقوع حادثه فوت شدند.
یزدی با بیان اینکه 72 کودک فوت شده طی مدت یاد شده در گروه سنی یک تا 12 ماهه قرار داشتند، گفت: ناهنجاری های ژنتیکی با 32 مورد و مرگ در اثر سوانح و حوادث با 30 مورد به ترتیب اولین و دومین علت مرگ کودکان در این گروه سنی در استان بوده است.
مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان قزوین افزود:از بین کودکانی که در اثر سوانح و حوادث، فوت شده اند، 11 کودک در اثر حوادث ترافیکی، پنج کودک در اثر بسته شدن راه های تنفسی و خفگی، سه کودک در اثر سقوط از ارتفاع و بقیه به علت هایی مانند سوختگی، اصابت جسم سخت با سر و برق گرفتگی، فوت کرده اند.
نظام مراقبت مرگ و میر کودکان یک تا 59 ماهه با هدف کلی کاهش مرگ ومیر کودکان از طریق بررسی تاریخچه هر مورد مرگ کودک از زمان بروز نخستین علامت خطر تا فوت تلاش می کند با شناخت عوامل مساعد کننده و قابل مداخله مرگ کودکان، با تهیه اقدامات مداخله ای آنها را کنترل نموده و یا آنها را کاهش دهد.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.