به گزارش ایرنا، در سال های گذشته آتش سوزی در مدارس روستایی به خاطر استفاده از بخاری های غیراستاندارد به یکی از داستان های تکراری و البته خبرساز تبدیل شده بود اما امروز با تلاش های دولت تعداد مدارسی که به سیستم های گرمایشی نا ایمن و غیرمطمئن مجهز هستند خیلی کمتر شده اما هنوز نیز بیم آن می رود در یکی از مدارس روستایی و دورافتاده که هنوز از بخاری های غیرایمن بهره می برند، آتشی دیگر به کلاس درس زبانه کشیده و شعله های آن بر بدن دانش آموزان حمله ور شود.
به دنبال یکی از این حوادث یعنی آتش سوزی مدرسه روستای شین آباد در سال 91 بود که سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در سال 92 از حذف کامل بخاری های غیر استاندارد مدارس تا سال 96 خبر داد اما با وجود این و رسیدن به سال تعیین شده هنوز هم بخش زیادی از این کلاس ها از بخاری استاندارد بی بهره مانده اند و این معضل همچنان در برخی مناطق پا برجاست.
در استان قزوین نیز مانند برخی استان های کشور نقاط سردسیر روستایی همچون طارم سفلی و آوج وجود دارند و تعداد مدارسی که در آنها هنوز از بخاری های نفتی استفاده می کنند، قابل توجه است.

**78 مدرسه در آوج و 38 مدرسه در طارم سفلی با بخاری نفتی گرم می شوند
در یکی از این مناطق یعنی شهرستان آوج که به داشتن سرمایی سخت در زمستان معروف است، 104مدرسه روستایی وجود دارد که برخی از آنها از بخاری های نفتی برای گرم کردن کلاس های درس استفاده می کنند.
بخشدار مرکزی آوج در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون 18مدرسه از روستاهای این بخش مجهز به شوفاژ موتورخانه ای و 6 مدرسه مجهز به شوفاژ پکیج و 2 مدرسه دارای بخاری گازی جدید هستند اما 78مدرسه همچنان با بخاری نفتی گرم می شوند.
احمد رمضانخانی افزود: تا هفته آینده گازرسانی به مناطق باقی مانده شهرستان آوج از چهار مسیر انجام می شود که با تکمیل این طرح بخشی از مدارس این شهرستان نیز به بخاری گازی مجهز خواهند شد.
وی ادامه داد: برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس شهرستان با کمک هایی از محل منابع بخشداری، خیران و آموزش و پرورش تلاش می کنیم.
بخشدار طارم سفلی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این بخش 38مدرسه روستایی دارای بخاری نفتی و 20مدرسه روستایی هم مجهز به سیستم گرمایشی مرکزی شوفاژ هستند.
مرتضی کشاورز کلهر افزود: باید دستگاه های متولی اعتبارات ویژه ای را در جهت استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس که از ضروریات است، اختصاص دهند.

**سه هزار و 400 کلاس درس در قزوین نیازمند استانداردسازی سیستم گرمایشی/ حذف بخاری های نفتی چکه ای از مدارس استان
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون 800 کلاس درس شهری و روستایی در استان قزوین از نظر سیستم گرمایشی با هزینه 380 میلیارد ریال استاندارد سازی شده اند.
عسگرعلی جوانبخت با بیان اینکه هم اکنون سه هزار و 400 کلاس درس با بخاری نفتی و گازی گرم می شوند،گفت:این تعداد کلاس درس باید طی سه تا چهارسال آینده به طور کامل به سیستم های گرمایشی استاندارد مجهز شوند.
وی اضافه کرد: در سال جاری 400 کلاس درس استان با هزینه حدود20 میلیارد ریال به سیستم گرمایشی پکیج و حرارت مرکزی مجهز خواهند شد.
جوانبخت گفت: هم اکنون تمام بخاری های چکه ای که نا ایمن ترین نوع سیستم گرمایشی هستند به طور کامل از مدارس استان حذف شده اند.

**بخاری های نفتی موجود در کلاس های درس استان قزوین ایمن است
جوانبخت وجود سیستم های گرمایشی ناایمن در استان را رد کرد و گفت: تمام بخاری های نفتی موجود در کلاس های روستایی که به علت نبود شبکه گازرسانی همچنان با نفت گرم می شوند ایمن هستند اما درخواست والدین این است که برای ایمنی بیشتر فرزندان خود آنها به پکیج و حرارت مرکزی تبدیل شود.
جوانبخت افزود: با توجه به آسیب پذیری بیشتر این مدارس اولویت استانداردسازی سیستم گرمایشی نیز با همین دسته از کلاس ها است.
وی در پایان گفت: هم اکنون تمام مدارس تازه ساخت از همان ابتدای احداث با سیستم گرمایشی استاندارد یعنی حرارت مرکزی مجهز می شوند و همه گرما دهنده های نفتی مربوط به مدارس قدیمی استان است.
استان قزوین دارای 2 هزار و 200 مدرسه و 230 هزار دانش آموز شامل 18هزار و 167 نوآموز پیش دبستانی،118هزار و 403 دانش آموز ابتدایی، 52هزار دانش آموز دوره متوسطه اول،34هزار و 500دانش آموز متوسطه دوره دوم،یک هزار و 81دانش آموز استثنایی و پنج هزار دانش آموز بزرگسال هستند است.
این استان همچنین دارای پنج هزار و 894 معلم در مقطع ابتدایی، سه هزار و 500معلم متوسطه اول، سه هزار و 700معلم متوسطه دوم،350معلم استثنایی است.
آموزش و پرورش استان قزوین دارای 14 منطقه آموزشی است.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی*انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.